اجتماعی استان اقتصادی دین و اندیشه فارس فرهنگ و هنر

جلوه جدید گردشگری استان فارس در نوروز ۹۸

جلوه جدید گردشگری استان فارس در نوروز ۹۸

 دیار فارس در حالی به استقبال بهار می‌رود که جلوه‌های جدیدی را در سطح بین المللی پیش روی گردشگران و مسافران نوروزی قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز به نقل ازایرنا، سال ۹۷ را به دلیل ثبت جهانی هفت بنای کهن منظر باستان شناسی ساسانی و همچنین منبت آباده می توان سالی متفاوت در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس تلقی کرد.
میراث جهانی ساسانی و آباده شهر جهانی منبت در سالی که گذشت در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسیدند و در کنار آثار پرشمار تاریخی و ارزشمند دیگر استان فارس در انتظار میزبانی مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

** خبری کوتاه و جهانی
اوایل تیرماه ۹۷ خبری در رسانه های جهان منعکس شد که کام دوستداران میراث فرهنگی ایران و به ویژه استان فارس را شیرین کرد، خبر کوتاه اما دلنشین بود، محور ساسانی در استان فارس ثبت جهانی شد.
با ثبت این محور تعداد آثار تاریخی ثبت شده جهانی در این استان به یکباره از ۴ به ۱۱ اثر جهانی افزایش یافت.
یونسکو در جلسه ‌دوره‌ای که اوایل تیرماه امسال در بحرین برگزار شد با ثبت جهانی محور ساسانی موافقت کرد.
پرونده منظر باستان شناسی ساسانی در استان فارس شامل کاخ ساسانی در سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیر و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون شامل شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور است.
پیش از این چهار اثر تاریخی فارس به ثبت جهانی رسیده که شامل مجموعه پاسارگاد، بقایای باغ های پاسارگاد، باغ ارم و تخت جمشید بوده است.
ثبت محور باستان شناسی ساسانی در استان فارس ظرفیت عظیمی در حوزه گردشگری ایران و فارس پدید آورد که این ظرفیت در نوروز ۹۸ می تواند میزبان خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی باشد و جلوه‌های زیادی از امپراطوری ساسانیان را پیش روی دیدگان گردشگران قرار دهد.
مسافرانی که از استانهای جنوبی کشور نظیر بوشهر و هرمزگان قصد عزیمت به شمال کشور و یا فارس را دارند، می توانند از آثار باستانی محور ساسانی در شهرستانهای فیروزآباد و کازرون در غرب استان فارس دیدن کنند و همچنین مسافرانی که قصد سفر از شرق کشور و استانهایی ازجمله کرمان به فارس و یا بالعکس را دارند، می توانند از کاخ ساسانی ثبت جهانی شده در سروستان نیز بازدید کنند.
سلسله ساسانیان از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی بر ایران حکومت کردند.

**شهری جهانی از جنس منبت
پنجم آذر ماه ۹۷ بود که بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، پس از بررسی های انجام شده، شهر آباده از توابع استان فارس به عنوان شهر جهانی و ملی منبت، ثبت شد.
در سال ۹۵ گواهی های مختلفی نظیر گواهی ثبت نشان جغرافیایی ملی و بین المللی منبت آباده و گواهی ثبت فنون اجرای منبت این شهر در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور کسب شد.
همچنین در سال ۹۵، پرونده ثبت آباده به عنوان شهر ملی و جهانی منبت به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارسال شد که پس از پیگیری های صورت گرفته، در سال ۹۷، این شهر به عنوان شهر جهانی و ملی منبت معرفی شد.
هنرمندان و استادکاران منبت‌کار بسیاری در آباده وجود دارد که این افراد تاکنون ۱۷نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، پنج نشان زرین جشنواره فجر در رشته منبت کسب کرده‌اند. همچنین این شهرستان دارای ۱۵۰ کارگاه منبت کاری (خانگی و تجاری) و بیش از پنج هزار نفر هنرمندان منبت کار است.
با نگرشی به پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری فارس و آثار تاریخی به جای مانده از دوران‌های قبل، به خوبی می توان دریافت که این استان از روزگاران کهن، مهد پرورش هنرمندان و صنعتگران کارآمد و چیره‌دستی بوده است.
شهرستان آباده در فاصله ۲۷۴کیلومتری شمال شیراز قرار دارد و مسافران نوروزی که از شمال کشور و استانهایی نظیر تهران و اصفهان قصد سفر به شیراز و یا مناطق جنوبی کشور را دارند، می توانند در مسیر حرکت خود از آباده شهر جهانی منبت نیز بازدید و از نزدیک با روند ساخت صنایع دستی این خطه آشنا و تحفه ای هنری از این دیار جهانی به یادگار با خود ببرند.

**جلوه‌ای تازه از سرای مشیر در نوروز ۹۸
بازار وکیل و سراها و حجره های آن نیز یکی از مقاصد کم نظیر آن از جاذبه های گردشگری شهر شیراز به حساب می آید که هر ساله هزاران نفر بازدیدکننده را از سراسر دنیا به این محل می کشاند و امسال نیز میهمانان نوروزی می تواند زیبائی های جدیدی از این مجموعه که در بافت تاریخی شیراز واقع شده را مشاهده کنند.
از حدود یکماه گذشته، مرمت، بهسازی و حذف زوائد بصری سرای مشیر در دستور کار شهرداری شیراز، اداره کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی این استان قرار گرفته است.
سرای مشیر، یا سرای گلشن از بازارهای قدیمی شیراز است که در دوره قاجاریه ساخته شده‌است، این بازار در جنوب شرقی بازار وکیل و در مجاورت خروجی آن قرار دارد و از سمت جنوب به اردو بازار متصل می‌شود و به دلیل نزدیکی آن به بازار وکیل و همچنین شباهت‌های معماری، ممکن است این دو بازار با هم اشتباه گرفته شوند.
سرای مشیر یک بنای هشتی دارد که بازار مشیر را به بازار نو متصل می‌کند و کاشی های هفت رنگ زیبایی در آن به کار برده شده که می تواند با بهسازی که تا نوروز ۹۸ به اتمام خواهد رسید زیبایی این محل را نسبت به گذشته افزایش داده و جلوه ای تازه را پیش چشم گردشگران قرار دهد.
شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شهرداری شیراز با اشاره به جمع آوری بنرها و حذف زوائد بصری سرای مشیر خاطرنشان کرد: سایبان‌ها و بنر‌هایی که توسط کسبه نصب شده، جمع آوری می شود تا جداره های بسیار زیبای این بنای تاریخی همراه با نورآرایی مناسب در معرض دید شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.
هادی شه دوست اضافه کرد: تاسیساتی که در گذشته‌های دور در سرای مشیر کار شده بود و به علت فرسودگی به سازه اصلی این بنای تاریخی آسیب جدی وارد کرده بود، طی پروژه مرمت و بهسازی تعویض شده‌اند یا در حال تعویض هستند، همچنین برای پایدارتر شدن این سازه نسبت به گذشته کانال های دفع نم نیز اجرا می شود.
شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شهرداری شیراز اعلام کرد: برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرمت و حذف زوائد بصری بنای تاریخی سرای مشیر در حال انجام است.

**بلیت الکترونیکی و تسهیل در روند بازدید گردشگران
از ابتدای بهمن ماه ۹۷ باجه‌های فروش الکترونیکی بلیت در اماکن گردشگری فارس مستقر شد که استقرار این سامانه در نوروز ۹۸ کمک شایانی به تسهیل امور گردشگران این استان در امر خرید و فروش بلیط خواهد کرد، مسئولان میراث فرهنگی امیدوار هستند این اقدام در رضایت مندی عمومی گردشگران تاثیر مثبتی داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در این باره گفت: باجه های فروش الکترونیکی بلیت در اماکن شاخص گردشگری این استان مستقر شده است.
مصیب امیری افزود: طرح فروش الکترونیکی بلیت در اماکن تاریخی و فرهنگی، نقش مهمی در جلب رضایت بازدیدکنندگان خواهد داشت.
وی اضافه کرد: به دلیل لزوم حذف بلیت های کاغذی که اوراق بهادار دولتی محسوب می شوند و اینکه اجرای این امر نیاز به هماهنگی در سطح وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور داشت، این طرح تا سال ۹۷ به نتیجه نرسید اما زیرساخت آن بالاخره در آذر ماه ۹۷، در فارس به عنوان استان پیشتاز در کشور، عملیاتی شد.
این مقام مسئول گفت: این پروژه، ابتدا به صورت آزمایشی در موزه ملی و کاخ های سعدآباد، گلستان و نیاوران تهران پیاده‌سازی و پس از یک سال بررسی و رفع ایرادهای آن، در اماکن مطرح گردشگری استان فارس اجرایی شد و مقرر شده این طرح در سایر استان های کشور نیز عملیاتی شود.
امیری، با اشاره به گستردگی ابعاد این طرح و پیاده سازی آن در قالب سه مرحله اظهار داشت: در مرحله نخست، این طرح در گیشه ها و کیوسک های (Stand) فروش بلیت در مجموعه های تاریخی- فرهنگی حافظیه و سعدیه، ارگ کریم خان زند، حمام وکیل، موزه پارس، نقش رستم، مجموعه جهانی تخت جمشید و پاسارگاد مسقر شده است.
وی ادامه داد: در مرحله دوم، فروش بلیت از طریق وب سایت و نرم افزار تلفن همراه امکان پذیر می شود و در مرحله سوم، گیت های کنترل تردد متصل به سامانه، برای شناسایی و مکانیزه کردن کل فرآیند تهیه بلیت و کنترل ورود بازدید کنندگان به اماکن گردشگری استقرار می یابد.
حافظیه و تخت‌جمشید در سالیان گذشته اغلب در صدر تعداد بازدیدکنندگان استان فارس قرار داشته اند، اما شاید امسال ورود آثار تازه ثبت جهانی شده‌ای نظیر محور ساسانی و شهر جهانی منبت این توازن را بر هم بزند.
در سالیان گذشته و همچنین نوروز ۹۷ حافظیه و تخت‌جمشید در میان آثار تاریخی و فرهنگی فارس بیشترین بازدید را به خود اختصاص دادند.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس، آمار بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی استان در نوروز ۹۷ بیست و یک درصد رشد داشت و حافظیه، تخت جمشید، سعدیه، پاسارگاد و ارگ کریم‌خان به ترتیب با ۴۹۷ هزار و ۵۰۹، ۴۱۶ هزار و ۴۷۵، ۳۳۶ هزار و ۶۴۰، ۲۱۵ هزار و ۹۹۲ و ۱۷۲ هزار و ۱۷۷ بازدید کننده در صدر اماکن پر بازدید فرهنگی، تاریخی و گردشگری این استان قرار گرفتند.
همچنین از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۳ فروردین ۹۷ یک میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۳۱ نفر از مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری استان فارس بازدید کردند که با توجه به ثبت جلوه‌های تازه از میراث استان فارس در فهرست جهانی یونسکو ، کارشناسان امر پیش بینی می‌کنند این آمار در نوروز ۹۸ رشد چشمگیری داشته باشد.

**بیش از ۱۹ هزار تخت اقامتی میزبان گردشگران فارس
بنابر آمارهای اعلامی مسئولان، امسال ظرفیت اماکن اقامتی استان فارس به ۱۹هزار و ۵۶ تخت رسیده در حالی که در سال ۹۶ این رقم ۱۶هزار و ۷۷۶ تخت بود.
با اضافه شدن دو هزار و ۲۸۰ تخت در سال ۹۷ به اماکن اقامتی استان فارس، ظرفیت این اماکن نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.
بی شک گردشگر پذیرترین شهر استان فارس، شیراز است که سالانه میزبان خیل عظیم جمعیت میلیونی مسافران داخلی و توریست های خارجی است و در ایام نوروز نیز این شهر یکی از پربازدید شهرهای کشور به شمار می رود.
بر اساس آمارهای اعلامی، هم اینک فارس با دارا بودن سه هزار اثر ثبت ملی شده در صدر استانهای کشور قرار دارد و در زمینه تعداد آثار ثبت جهانی شده نیز با ۱۱ اثر در جایگاه نخست ایران ایستاده است.
ایرنا

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x