اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

تحلیل‌های فلج‌کننده بدتر از تحریم‌های فلج کننده / بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان به دست یک جوان ۳۶ ساله ساخته شد

جلیلی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران:

پایگاه خبری احوال نیوز ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ظرفیت عظیم نیروی جوان اشاره کرد و گفت: در اوج تحریم‌ها، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان به مدیریت یک جوان ۳۶ ساله شاخته شد و کشور را در تولید بنزین خودکفا کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری  دانشجو، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز(۲۴ اسفند) تهران به بیان سخنانی با موضوع الزامات گام دوم انقلاب پرداخت.

*۴۰ سال پرافتخار با اجابت دعوت خدا و پیامبر

وی با اشاره به آغاز گام دوم انقلاب اسلامی و ایام مبارک رجب گفت: امروز همه دنیا اذعان دارند که ملّت ایران با اجابت دعوت خدا و پیامبر(ص)، چهل سال پرافتخار را پشت سر گذاشته است. امروز حتی دشمنان ما اعتراف می کنند که این حقیقت قرآنی درباره ملّت ایران به‌وقوع پیوست؛ «استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم»؛ اگر دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید یک حیات جدید پیدا می‌کنید. امروز دشمنان، شواهد فراوانی را برای این موضوع به عیان می‌بینند.

جلیلی ادامه داد: امروز دشمنان می‌گویند هفت هزار میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم، امّا بعد از همه آن لشکرکشی‌ و هزینه‌ها نتیجه آن می‌شود که رئیس رژیم آمریکا اگر مِی‌خواهد به عراق برود، باید شبانه برود و برگردد و هیچ دستاوردی نداشته باشد و کسی از او استقبال نکند. اینها می‌بینند که امروز اقتدار ملت ما چیست و با چه قدرت و اقتداری روابط دو ملت ایران و عراق شکل می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمنان می‌بینند که در این چهل سال اجابت دعوت خدا و رسول، چه نتیجه‌ای برای ملت ایران داشته، تصریح کرد: نتیجه این شده که ملتی با قدرت و اقتدار حرکتی را شروع کرده و امروز با افتخار، گام دوم و چهل سال دوم را می‌خواهد شروع کند.

*باید نسبت خود با گام دوم را مشخص کنیم

جلیلی ادامه داد: نکته مهمی که امروز زیاد از آن پرسش می‌شود این است که برای آینده چه باید کرد و چه حرکتی را باید انجام داد؟

وی افزود: اینکه رهبر معظّم انقلاب در یک بیانیه تفصیلی برای ملّت ما، گام دوم انقلاب را تشریح می‌فرمایند و افق آینده را نشان می‌دهند یک نکته بسیار مهم آن این است که امروز من و شما و هر یک از آحاد ملت باید نسبت خود را با گام دوم تعریف کنیم. قبل از اینکه هر کدام برای دیگری بخواهیم وظیفه‌ای تعریف کنیم، سوال مهم این است که در گام دوم، خود ما چه وظیفه‌ای داریم و در این حرکت چه نقشی باید ایفا کنیم و چه تأثیرگذاری می‌خواهیم داشته باشیم.

جلیلی با بیان اینکه در گام دوم، قرار نیست انقلاب به حداقل‌ها اکتفا کند، تصریح کرد: اقتضای انقلاب و تفکر انقلابی این است که به قله‌ها نگاه کند. اینکه رهبر معظّم انقلاب صحبت از جهش و ارتقا به آن جایگاه شایسته و قلّه‌ها می‌کنند، برای همین است؛ ما راه پرافتخاری را  پیموده‌ایم و حرکت بزرگی انجام داده‌ایم اما به حداقل‌ها راضی نمی‌شویم.

وی با طرح این سؤال که آن قلّه چیست و چه حرکتی را باید برای رسیدن به آن انجام داد، گفت: این بسیار مهم است که بدانیم اگر ما این موفقیت را در این سال‌ها کسب کرده‌ایم، مرهون چه چیزی بوده است؟ انقلاب ما بر این مبنا پیروز شد که مردم خود را در آن شریک کردند و توانستند نقش ایفا کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در دفاع مقدس چرا توانستیم در برابر همه دنیا بایستیم؟ به خاطر اینکه بستری فراهم شد و مردم توانستند نقش‌آفرینی کنند و پیروزی‌های بزرگ رقم خورد.

جلیلی در بیان یکی از تفاوت‌های اندیشه اسلامی با سایر اندیشه‌ها گفت: اندیشه اسلامی، اگر کارویژه و وظایفی را برای کارگزاران تعریف می کند به این معنا نیست که نباید از مردم و نقش و توانمندی آن‌ها استفاده کرد. این کارویژه‌ها بین مردم و مسئولین مشترک است و مردم و دولتمردان مشترکاً باید وظایف را انجام دهند.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس اگر آن پیروزی‌ها را به‌دست آوردیم، به خاطر این بود که آحاد مردم در این موضوع با مسئولان همراه بودند و آن حماسه‌ها را آفریدند. البته هر کس بر مبنای وسع خود و توانایی‌های متفاوت خود. کار جبهه‌ای یعنی همین.

*اصلاح امور بدون مشارکت مردم ممکن نیست

جلیلی با بیان اینکه هر کسی که دغدغه انقلاب را دارد در این گام دوم باید متناسب با وسع خودش مسائل انقلاب را دنبال کند و قدم به قدم بداند امروز در این مسیر چه می‌گذرد و در حد وسعش چه کاری می‌تواند انجام دهد، گفت: این فرصت را باید دولتمردان ما برای نقش‌آفرینی مردم فراهم کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام لزوم نقد و نصیحت مسئولین توسط مردم در چارچوب قانون، اخلاق و تقوا را مورد تأکید قرار داد و گفت: این همان چیزی که است که حضرت فاطمه زهرا(س) بر آن تأکید می‌فرمایند و در اصل هشت قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه همگانی دانسته است. این باید فراگیر و دنبال شود و در هر بخشی؛ چه در ارتباط با دستگاه قضا، چه مجلس چه در دولت و سیار بخش‌ها باید مردم احساس مسئولیت کنند؛ تیزبینی و هوشیاری لازم را به خرج بدهند تا به پیشبرد امور کمک کنند.

جلیلی با طرح این سؤال که دستگاه قضا چه وقت اصلاح می‌شود، گفت: قیام به قسط، وظیفه مسئولین است اما این به تنهایی صورت نمی‌گیرد؛ این فرمایش قرآن است که اگر به دنبال قسط هستید، یک بخش آن با مسئولین است، اما مردم هم باید اقدام کنند. مردم هم باید تمام تلاش را به کار بگیرند تا در جهت اقامه عدالت و مبارزه با مفاسد کمک کنند.

وی تأکید کرد: دولتمردان چه در بخش قضا، چه در بخش تقنین و اجرا و سایر بخش‌ها باید استقبال کنند از این اینکه توده‌ها آماده همکاری هستند. باید بستر مشارکت مردم در اصلاح امور را فراهم کنند.

*نمازجمعه کانون نشاط اجتماعی و ارائه تحلیل صحیح

جلیلی با بیان اینکه برای طی مسیر پرشتاب انقلاب در گام دوم، نهادهای عمومی اهمیت ویژه‌ای دارند که یکی از آن‌ها نمازجمعه است، تصریح کرد: نمازجمعه باید قرارگاه انقلاب باشد. باید میعادی باشد برای نیروهایی که دغدغه انقلاب را دارند تا اگر در صحنه کشور نیروهای ارزشمندی وجود دارند، هر هفته شناسایی و از آن‌ها تقدیر شود. همچنانی که اگر مشکلاتی در کشور وجود دارد در نمازجمعه باید سوال شود و توضیح خواسته شود تا نمازجمعه کانونی بشود برای نشاط اجتماعی یک منطقه و آنچه در یک هفته باید شکل بگیرد.

وی ادامه داد: مردم باید حرف‌های صادق انقلاب و تحلیل‌های درست را در نمازجمعه به عنوان قرارگاه فرهنگی بشنوند. اینکه نمازجمعه مورد حمله بدخواهان قرار می‌گیرد برای همین است. آن‌ها می‌ترسند چون این نمازجمعه است که به مردم نشاط و امید می‌دهد و مبنای محاسباتی صحیح را نشان می‌دهد. اینکه شما می‌بینید در چنین روزی در ۲۴ اسفند در سال ۶۳، نمازجمعه مورد آماج سخت‌ترین و بدترین حمله قرا می‌گیرد و عزیزانی به شهادت می رسند به خاطر ترس دشمن از این جایگاه است. چیزی که آنها در اقصی نقاط دنیا دنبال می‌کنند این است که نمی‌توانند نهاد نمازجمعه را تحمل کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نمازجمعه، نقشه راه صحیح را می‌تواند برای ملت روشن کند، ادامه داد: تلاش دشمنان این است که محاسبات غلط را به یک ملت تحمیل کنند. اینکه آنها بیش از ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای را فقط برای ملت ایران راه‌اندازی کرده‌اند برای این است که این مبناها و محاسبات را عوض کنند. اهمیت نمازجمعه در این است که با این خطر را دفع می‌کند و تحلیل صحیح به مردم ارائه می‌دهد.

وی، با اشاره به بیانیه گام دوم، یکی از جهادها را ایجاد امید به آینده در بین مردم دانست و خاطرنشان کرد: تمام تلاش دشمن این است که موفقیت‌های این چهل ساله را بپوشاند و تقلیل بدهد.

*تحلیل‌های فلج‌کننده بدتر از تحریم‌های فلج کننده

جلیلی ادامه داد: چرا نمازجمعه اهمیت دارد؟ در هیمن پیام گام دوم، رهبر معظّم انقلاب می‌فرمایند باید برای پیمودن گام دوم دچار تحلیل سراپا غلط نشویم. کاری که امپراطوری رسانه‌ای دشمن انجام می‌دهد این است که تحلیل سراپا غلط ارائه می‌دهد. نمازجمعه می‌تواند در سراسر کشور تحلیل‌های سراپا غلط را نشان دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مبتنی بر «توصیف صحیح» از مسائل به «تحلیل صحیح» می‌رسیم، گفت: اگر می‌خواهیم حرکت درستی انجام دهیم، برخی مواقع تحلیل فلج‌کننده، بدتر از تحریم فلج‌کننده است؛ چون توان ملّت را زمین‌گیر می‌کند.بنابراین گام دوم را وقتی می‌توانیم با قدرت ادامه دهیم که دچار تحلیل سراپا غلط نشویم.

جلیلی با طرح این سؤال که این تحلیل‌های غلط چیست، اظهار داشت: امروز بسیاری از مردم می‌پرسند، ریشه این مشکلات چیست و آیا حل می‌شود؟ اگر یک تحلیل غلط شکل بگیرد و فهیم صحیح از مشکلات نداشته باشیم، تحلیل‌های غلط به خورد ملّت داده می‌شود. اینکه اگر فلان مشکلات وجود دارد به خاطر فلان موضوع سیاسی و فلان تحریم است و اگر به فلان کنوانسیون بپیوندیم، مشکل حل می‌شود. اینجا باید به تحلیلی درست که مورد فهم و اجماع همه باشد دست پیدا کنیم.

*دولت بگوید چند درصد مشکلات مربوط به اشکالات اجرایی است

وی ادامه داد: از عزیزان دولت خواسته‌ایم که همین را بیان کنند که امروز مشکلات اقتصادی چه میزان مرتبط است با مسائل مدیریت و اشکالات دستگاه‌های اجرایی و چه میزان آن به تحریم‌های ثانویه مرتبط است و چه میزان به فلان کنوانسیون ربط دارد. اینجاست که باید تحلیل درست داشته باشیم.

جلیلی با بیان اینکه اکثر صاحب‌نظران بیان می‌کنند نزدیک به هشتاد درصد مشکلات ناشی از برخی سوءمدیریت‌ها و سوءتدبیرها و مشکلات دستگاه‌های اجرایی- اداری است، تصریح کرد: این نگاه، یک نوع راه حل را در برابر ما قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده بیست درصد باقی‌مانده مشکلات به تحریم‌های ثانویه آمریکا و کارهایی که این کشور یک‌جانبه انجام می‌دهند برمی‌گردد و بخشی اندکی مربط به سایر مسائل است. اگر این توصیف صحیح را نداشته باشیم، در راه حل هم دچار خطا می‌شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جلسات خود با صاحبان ۲۰ صنف و صنعت، گفت: اکثر صاحب‌نظران و فعالان می‌گویند هشتاد درصد مشکلات ما داخلی است و به موضوعاتی چون گمرک، مالیات، بیمه برمی‌گردد و اگر مشکلات ما حل بشود بساری از کارها را با مشارکت مردم با قوت انجام می‌دهیم.

جلیلی ادامه داد: یک نوع دیگر نگاه این است که ما ببینیم طرف مقابل ما چه می‌خواهد تا در گفت وگو آن را حل کنیم. برخی می‌گویند باید بهانه را از دشمن بگیریم. دوستانی که این نگاه را دارند، می‌گویند بهانه بیشتر به آنها ندهیم. سؤال این است که آیا بهانه ندادن می‌تواند مشکلات را حل کند؟

*آیا توانستیم بهانه را از دست دشمن بگیریم

وی خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۴ بار اعلام کرده که ایران تمام تعهدات خود در برجام را انجام داده است. نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که آمریکا کلا از برجام خارج شد. اروپا که ادعای حمایت از حقوق بین‌الملل دارد، با گذشت بیش از ۱۰ ماه هنوز حاضر نشده اقدام عملی انجام دهد و حتی در موضع سیاسی حاضر نمی‌شود بگوید رفتار آمریکا نقض برجام است و آن را محکوم کند و حداکثر اظهار تأسف می‌کند. آیا با کسانی که اینطور رفتار می‌کنند، می‌توانیم بگوییم گفت‌وگوها را به امید حل مشکلات ادامه دهیم؟!

جلیلی با بیان اینکه تحلیل صیحیح این است که آنچه حرکت ما را می‌تواند پرشتاب به جلو ببرد، معطل چند قدرت استکباری نشدن است، گفت: در ارتباط با همین اروپا، ما فرصت‌های فراوانی داریم که باید با تحلیل صحیح از توانمندی‌های داخلی، آن‌ها را عملی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها همان کسانی هستند که خودشان بیان می‌کردند اولین تحریم‌ها را به حوزه دفاعی ما بردند. ما نه‌تنها آن تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم، بلکه موفقیت‌ها بزرگی هم به‌دست آوردیم. اینها مگر کسانی نبودند که سیم‌خاردار را در اوج جنگ تحریم می‌کردند. امروز به کجا رسیدیم؟ با اتکاء به توان داخلی به جایی رسیدیم، که همان‌ها می‌گویند باید برد موشک‌های بالستیک موضوع گفت‌وگو قرار گیرد.

جلیلی با بیان اینکه می‌خواستند مانع هسته‌ای شدن ایران بشوند، گفت: اما ما به جایی رسیدیم که آن‌ها مجبور می‌شدند ۱۸ روز کارشان را راها کنند تا با ما گفت‌وگو کنند. این آن قدرتی است که می‌تواند شکل گیرد. تحلیل صحیح این است که فهم صحیح از توانمندی‌ها داشته باشیم. اینکه رهبر معظّم انقلاب فریاد می‌زنند که تحلیل‌های غلط، مخلّ گام دوم است یعنی اینکه ما فکر کنیم به امید دیگران می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

*بستن تنگه هرمز به شکل اقتصادی نه نظامی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ظرفیت عظیم نیروی جوان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در اوج تحریم‌ها، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان به مدیریت یک جوان ۳۶ ساله شاخته شد که نیروهای او عمدتاً جوانان ۳۰ ساله بودند و کشور را در تولید بنزین خودکفا کردند.

جلیلی، نفت و گاز را مزیت نسبی کشور دانست و گفت: به‌جای اینکه ما بگوییم نمی‌خواهیم این مزیت نسبی خود را بفروشیم، امروز تمام تلاش  دشمن این است که مانع فروش نفت ما بشود.

وی افزود: اگر به‌وسیله همین جوانانی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساختند، چند پتروپالایشگاه ایجاد کنیم، نه‌تنها احتیاجی به فروش نفت نخواهیم داشت، بلکه با تبدیل آن به فراورده، می‌توانیم هزاران شغل ایجاد کنیم و ارز آوری داشته باشیم. در آن‌صورت، تنگه هرمز را نه به شکل نظامی بلکه به شکل اقتصادی می‌توانیم ببندیم؛ یعنی با تبدیل شدن به قطب صنعتی، اجازه نخواهیم داد نفت از اینجا خارج شود و حتی نفت منطقه را می‌توانیم بخریم و تبدیل به فراورده کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کشوری که دیگران معترف هستند که در برخی از زمینه‌ها از جمله تولید مرغ و دام و طیور، جزء ده بیست کشور اول است، نه‌تنها نباید در همین زمینه مشکل داشته باشد، بلکه می‌تواند تبدیل به قطب صنعتی در همین زمینه‌ها شود.

وی با بیان اینکه فرصت‌هایی که خدا در اختیار ما قرار داده، هر کدام می‌تواند پیشران و لوکوموتیو باشند، گفت: قطاری از فرصت‌ها در اختیار داریم که هر واگن آن می‌تواند به مثابه یک لوکوموتیو آن باشد. کشاورزی، معادن، نفت و گاز، گردشکری، موقعیت ترانزیت، شیلات و… هر کدام می‌توانند نقش لوکوموتیو و پیشران باشند.

جلیلی موقعیت همسایگی با ۱۵ کشور را یکی از فرصت‌های مهمی دانست که با استفاده از آن می‌توان عرصه را بر تحریم‌کنندگان تنگ کرد و خاطرنشان کرد: در جنوب به آب‌های آزاد متصل هستیم و در شمال دریا داریم.

*کل صادرات به ۲۸ کشور اروپایی، مساوی نصف صادرات به افغانستان

وی خاطرنشان کرد: کل صادرات ما به ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، آن‌هم در زمانی که می‌گفت تحریم نیست و می‌خواهم با شما روابط اقتصادی داشته باشم، برابر نصف صادرات ما به افغانستان بود. بنابراین باید از فرصت‌ کشورهای همسایه به خوبی استفاده کنیم.

جلیلی با بیان اینکه یک زمانی کسانی بر اساس محاسبات اقتصادی‌شان می‌گفتند بابت هر روز تحریم، ۱۷۰ میلیون دلار ضرر می‌کنیم، اظهار داشت: امروز هما‌ن‌ها می‌گویند ۸۰ درصد مشکلات مربوط به ضعف‌های اجرایی و سوءتدبیرهاست. آنوقت محاسبه این چگونه می‌شود و عدد ضرر آن، چقدر است؟

وی ادامه داد: ان‌شاءالله گام دوم انقلاب را با استفاده از ظرفیت‌های عظیم و علی‌الخصوص نیروی جوان متخصص و انقلابی که کشور دارد با قدرت و شتاب  طی خواهیم کرد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x