استان اقتصادی تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فارس فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مدیر کانون نمایش های آئینی سنتی کشور: توجه به نمایش های آیینی یک وظیفه ملی است.

مدیر کانون نمایش های آئینی سنتی کشور:

توجه به نمایش های آیینی یک وظیفه ملی است.

داود فتحعلی بیگی هنرمند پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون و مدیرکانون نمایش های آیینی سنتی کشور اعتقاد دارد هنرهای بومی و نمایش های آیینی جلوه ی بارزی از فرهنگ اصیل ایرانی بشمار می روند و توجه به آنها یک وظیفه ملی است.

او میگوید: رسالت اصلی هنرمندان تئاتر این است که با تلاش خود این جلوه های زیبای فرهنگی را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز این هنرمند پیشکسوت که  در سومین جشنواره منطقه ای آیینی سنتی  نرگش ارغون بهبهان حاضر بود سطح کیفی این جشنواره را مناسب ارزیابی کرد و گفت: بازآفرینی فرهنگ بومی و  نشان دادن جلوه های خاص  فرهنگ آیینی هر منطقه در این دست جشنواره ها به چشم میخورد و برگزاری این رویدادها میتواند تاثیر شگرفی در شناساندن فرهنگ بومی داشته باشد.

فتحعلی بیگی در مورد نمایش هزار شلاق نیز که به عنوان تنها نماینده استان فارس در این جشنواره حاضر شده  بود هم گفت: هر چند در این نمایش تا حدی، زیاده گویی به چشم میخورد اما سیر روایی تاریخی داستان را میتوان به عنوان یک نقطه مثبت در نظر گرفت.

وی خاستگاه تئاتر آیینی را کشور ایران دانست و  اظهار داشت: باید شناخت بیشتری در این زمینه کسب کنیم چرا که این هنر به هویت ما گره خورده است..

فتحعلی بیگی خطاب به هنرمندان جوان نیز گفت: بهترین مسیر پیشرفت در تئاتر نقالی کار کردن است و یک بازیگر تئاتر میبایست در این مسیر تلاش ویژه ای به خرج دهد.

پیمان شریعتی بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون  نیز که در کسوت داوری در  سومین جشنواره منطقه ای ارغون بهبهان حاضر بود سطح کیفی جشنواره را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: جشنواره هایی از این دست که مبتنی بر آییِن های بومی برگزار میشوند کوششی مهم در مسیر حفظ فرهنگ سنتی به حساب می آیند و می توانند تبعات مناسبی  در پی داشته باشند.

شریعتی گفت: تلاش برای حفظ آیین ها و سنت های ایرانی امری است که ضرورت آن با توجه به  وجود رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی عصر جدید به شدت احساس میشود و این هنرمندان هستند که میتواند با توجه به این امر، ضمن نشان دادن جلوه های زیبای فرهنگ ایرانی عزت سرزمین و کشور خود را نیز حفظ نمایند.

وی گفت: هنرمندان وظیفه دارند نسل جوان را بیش از گذشته با این پیشینه فرهنگی آشنا سازند.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبت های خود انتخاب نمایشنامه هزار شلاق را انتخابی هوشمندانه از سوی هنرمندان این نمایش  عنوان کرد و گفت: به باور من گزینش یک نمایشنامه خوب تا حد زیادی می تواند متضمن موفقیت باشد و یک کارگردان تئاتر می بایست در انتخاب متن وسواس خاصی به خرج دهد.

شریعتی ادامه داد: آنگونه که بیاد داریم همواره موفق ترین نمایش های حاضر در جشنواره تئاتر فجر از استان فارس بوده اند  و بسیاری از هنرمندان موفق کشور نیز  از فارس هستند،  همچنین ذهنیت ما از تئاتر فارس بیشتر معطوف به خود شیراز بود اما امروز حضور شهرستانی چون استهبان در یک جشنواره منطقه ای باعث شده ذهینت ها به سوی دیگر نقاط این استان نیز معطوف گردد که بسیار با اهمیت است.

او گفت: این یک رویداد مثبت است و می تواند تاثیر مهمی در پیشرفت تئاتر استهبان داشته باشد.

این هنرمند پیشکسوت در خصوص فعالیت های هنری اخیرش نیز گفت:  امروز بیشتر تمرکزم را روی تئاتر گذاشته ام چرا که معتقدم حضور در عرصه تئاتر برای یک بازیگر فوق العاده با اهمیت است، ضمن اینکه در جشنواره فیلم فجر امسال نیز  با فیلم متری شش و نیم سعید روستایی نیز حاضر هستم.

او خطاب به جوانان عرصه تئاتر هم گفت: یک هنرمند می بایست در همه زمینه ها مطالعه داشته باشد و  ادبیات بومی خود را  به طور خاص مورد مطالعه قرار دهد چرا که حفظ هویت فرهنگی کشور در گرو  شناخت و توجه به ادبیات آن میسر خواهد شد.

گفتنی است سومین جشنواره منطقه ای نمایش های آئینی سنتی نرگس ارغون بهبهان با  حضور هنرمندانی از استان های خوزستان، بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان  و مناطق آزاد اروند و کیش  در  ۴ بخش ۲۳ تا ۲۶ دی ماه در این شهرستان برگزار و استهبان نیز به عنوان تنها نماینده  استان فارس در این رویداد با نمایش هزار شلاق موفق به کسب یک عنوان سومی بازیگری مرد شد.

خبرنگار: روح اله سعادتمند

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x