اجتماعی استان اقتصادی تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فارس فرهنگ و هنر

کمتر کسی پادر کفش های این مرد می کند

کمتر کسی پادر کفش های این مرد می کند

استاد قنبرعاقل اهل استهبان فارس، افزون بر هشتاد سال را به حرفه ملکی دوزی (گیوه دوزی) مشغول بوده اما اینک تعدادی انگشت شمار خریدار پاپوش های او هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، این مرد ۸۵ ساله که پدر شهید بزرگوار علی اصغر عاقل است، حرفه گیوه دوزی را فقط به خاطر علاقه رها نکرده است زیرا به گفته خود او درآمد چندانی ندارد.
قنبر عاقل به خبرنگار ما گفت: از ۵ سالگی وارد حرفه ی ملکی دوزی شدم و نزدیک ۵۰ سال در منطقه اکبر آباد ششده شهرستان فسا به این شغل پرداختم.
حرفه هایی چون ملکی دوزی با توجه به نبود بازار و حمایت نشدن و عدم تمایل نسل جوان به مشغول شدن در آن درحال فراموش شدن هستند.
این استاد کار باسابقه استهبانی گفت: این صنعت را صرفا به خاطر علاقه دنبال می کنم؛ بسیاری از صنعت گران قدیمی حال و روزشان اصلا مطلوب نیست.
با وجود اینکه بیش از ۸۵ سال از عمرش می گذرد، هیچ بیمه ای ندارد و رضایت مشتری برایش فوق العاده با اهمیت است و می گوید: رضایت خدا خیر و برکت بخش زندگی می شود.
وی از زنده یادان استاد حسین صمدی، استاد ابوالقاسم قاسمی و برادرش مرحوم محمد عاقل به عنوان استادان خود یاد می کند و در حال حاضر به صورت انفرادی در کارگاه کوچک خود در خیابان سلمان استهبان مشغول فعالیت است.

 

 


این پیشکسوت استهبانی در رشته گیوه دوزی گفت: در قدیم افراد بسیار زیادی در این شهرستان به ملکی دوزی مشغول بودند و حتی چندین شاگرد هم داشتند اما در حال حاضر فقط چهار استادکار ملکی دوز در این حیطه فعالیت می کنند که آنها نیز در سنین پیری به سر می برند.
ملکی(گیوه) در دو نوع شهری و بیابانی تولید می شود و برای تولید هر جفت ملکی تقریبا ۳ روز زمان لازم است.
استاد عاقل گفت:در حال حاضر مشتری چندانی ندارم و تعداد کمی هستند که از روستاها و شهرهای همجوار سفارش ملکی می دهند.

استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز است.

روح الله سعادتمند

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین . اقتصاد

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت‌ مدیر و کارکنان محترم احوال نیوز
با سپاس از گزارش بسیار جالب و خواندنی از حرفه و هنر دستی و کهن ملکی دوزی در استهبان که میتواند در معرفی این صنعت بومی و قدیمی به نسل جوان مفید باشد .

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x