اجتماعی استان اقتصادی

نقطه‌ تاریک محیط زیستی کارنامه دولت روحانی

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          منبع :تسنیم 

نقطه‌ تاریک محیط زیستی کارنامه دولت روحانی

عباس محمدی درباره مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست مبنی بر کاهش حدود ۷۷ هزار هکتاری این مناطق اظهار کرد: تصمیم شورای عالی محیط زیست در بازنگری مناطق حفاظت شده نقطه‌ای تاریک در کارنامه حسن روحانی و دولت دوازدهم است.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، مدیر گروه دیده‌بان کوهستان تصمیم شورای عالی محیط زیست در بازنگری مناطق حفاظت شده را نقطه‌ای تاریک در کارنامه حسن روحانی و دولت دوازدهم دانست و تاکید کرد: با کاهش مناطق حفاظت شده کشور، دست همه افراد سودجو و دست‌اندازان به طبیعت باز می‌شود.

عباس محمدی درباره مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست مبنی بر کاهش حدود ۷۷ هزار هکتاری این مناطق اظهار کرد: تصمیم شورای عالی محیط زیست در بازنگری مناطق حفاظت شده نقطه‌ای تاریک در کارنامه حسن روحانی و دولت دوازدهم است.

وی با بیان اینکه به غیر از مناطق حفاظت شده کشور سایر نقاط طبیعی و زیست محیطی دچار آسیب‌های جدی شده است، افزود: باید در راستای حفظ و حراست همین مناطق حفاظت شده کوشا باشیم و به جای کاهش آن در فکر بهبود وضعیت این مناطق برآییم چرا که سایر نقاط طبیعی کشور از وضعیت مناسبی بهره نمی‌برند.

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان تصریح کرد: در حال حاضر نیز آن چیزی که به عنوان مناطق حفاظت شده محیط زیست و پارک‌های ملی در اختیار داریم با استاندارد‌های بین‌المللی مراجع جهانی متفاوت است بنابراین باید به فکر استانداردسازی مناطق مذکور باشیم.

محمدی افزود: در چنین شرایط زیست محیطی که مناطق مناسبی برای اضافه کردن به مناطق حفاظت شده وجود ندارد، صحبت افزایش مناطق حفاظت شده از سوی مسئولان ذیربط همانند رئیس جمهور و کلانتری، بیشتر شبیه به شوخی و مزاح است.

وی توضیح داد: متاسفانه ما نقاط زیبا و دست‌نخورده‌ای برای اضافه شدن به مناطق حفاظت شده کشور در اختیار نداریم و فقط باید در حراست و استانداردسازی نقاط باقیمانده فعالیت کنیم.

کاهش مناطق حفاظت شده، خسارتی جبران‌ناپذیر به محیط زیست کشور

این فعال محیط زیست با بیان اینکه مسئولان ذیربط به دنبال بهره‌برداری غیرپایدار از مناطق حفاظت شده کشور هستند، گفت: این برنامه‌ریزی نامناسب، منجر به خسارات جبران‌ناپذیری در محیط زیست کشور خواهد شد.

محمدی با انتقاد از صحبت‌های اخیر عیسی کلانتری مبنی بر اینکه محیط زیست کشور نباید معطل توسعه بماند، اظهار کرد: مطرح کردن این سخنان بلاموضوع و شبیه به فرافکنی است؛ محیط زیست و مناطق حفاظت شده مانع توسعه کشور نبوده و نیستند بلکه باید در حفظ و گسترش آن تلاش داسته باشیم.

مناطق حفاظت شده پس‌اندازی برای طبیعت کشور

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان، مناطق حفاظت شده را پس‌اندازی برای طبیعت کشور دانست و اظهار کرد: اگر در حال حاضر حدود ۱۰ درصد طبیعت کشور را به نام محیط زیست و مناطق حفاظت شده کنار می‌گذاریم این سهم آیندگان محسوب می‌شود و حق نداریم آن را به بهانه توسعه نابود کنیم.

به گفته محمدی، مناطق حفاظت شده و جنگل‌های طبیعی کشورمان جنبه‌های اقتصادی، گردشگری و روانی برای جامعه به‌دنبال دارد و کاهش این مناطق رویکرد صحیحی محسوب نمی‌شود.

وی افزود: به تصمیم شورای عالی محیط زیست مبنی بر کاهش یا افزایش مناطق حفاظت شده خوشبین نیستم؛ دولت دوم حسن روحانی آب پاکی را روی دست محیط زیستی‌های کشور ریخته است.

کاهش مناطق توسعه به بهانه توسعه

این فعال محیط زیست توصیه کرد: مسئولان ذیربط به هیچ عنوان نباید مناطق حفاظت شده را به بهانه توسعه کاهش دهند و از طرفی باید در فکر نجات جنگل‌های هیرکانی و مناطق زاگرسی باشند.

محمدی تاکید کرد: می‌توانیم ضمن بهره‌برداری مناسب از جنگل‌ها در فکر مناطق حفاظت شده دریایی باشیم و پارک‌های ملی دریایی را برای توسعه گردشگری کشور راه‌اندازی کنیم.

کاهش مناطق حفاظت شده و دست اندازی سودجویان به ثروت‌های ملی

وی تصریح کرد: آن مناطق حفاظت شده‌ای که در اختیار داریم نباید کاهش یابد چرا که راهکاری خطرناک محسوب می‌شود؛ این موضوع موجب دست‌اندازی به ثروت‌های ملی و اندوخته‌های کشور خواهد شد.

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان اظهار کرد: با کاهش مناطق حفاظت شده دست همه افراد سودجو و دست‌اندازان به طبیعت باز می‌شود؛ نباید حرمت مناطق حفاظت شده شکسته شود.

محمدی گفت: برای نخستین بار در تاریخ ۵۰ ساله محیط زیست، این سازمان و دولتی که مدعی محیط زیستی بودن هستند، در پی کاهش مناطق حفاظت شده برآمده‌اند که باید جلوی این کار گرفته شود.

گفتنی است، جلسه شورای عالی محیط زیست چندی قبل به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور تشکیل شد که در نهایت مقرر شد که بعضی از این مناطق حفاظت شده، در نقاط مختلف کشور افزایش یا کاهش داشته باشند.

قرار است بنابر مصوبه دولت حدود ۷۷ هزار هکتار از مناطق حفاظت شده مورد بازبینی واقع شود و کاهش پیدا کند.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x