بین الملل سیاسی

پاسخ بی شرمانه وزیر خارجه عربستان به ظریف

العرب منعکس کرد؛
پاسخ بی شرمانه وزیر خارجه عربستان به ظریف
این پاسخ الجبیر به ظریف در حالی صورت می گیرد که ایران این روزها اقداماتی در خصوص حل بحران های منطقه با مشارکت کویت و عمان صورت داده و پیام هایی در این خصوص رد و بدل شده است.

به گزارش احوال از  سرویس سیاسی جام نیـوز به نقل از روزنامه العرب، در کنفرانس امنیتی مونیخ وزیر خارجه ایران خواهان گفتگو بر اساس منافع مشترک شد، اما وزیران خارجه عربستان و ترکیه و وزیر دفاع اسرائیل ایران را متهم کردند که عامل بی ثباتی در کشورهای منطقه است.

 

روزنامه سعودی العرب زیر عنوان “پاسخ عربستان به اظهار دوستی ایران” نوشت: وزیر خارجه عربستان در پاسخ به اظهارات ظریف مبنی بر گفتگو میان تهران و کشورهای منطقه گفت: ایران حامی اول تروریسم در جهان است و با این کشور وارد گفتگو نخواهیم شد.

 

الجبیر در ادامه پاسخ بی شرمانه خود افزود: «ایران باید منش سیاسی خود را تغییر دهد و از تلاش برای تغییر نظام خاورمیانه دست بردارد.»

 

گفتنی است که این پاسخ الجبیر به ظریف در حالی صورت می گیرد که ایران این روزها اقداماتی در خصوص حل بحران های منطقه با مشارکت کویت و عمان صورت داده و پیام هایی در این خصوص رد و بدل شده است.

 

ایران به پیام اخیر امیر کویت به روحانی که به نیابت از 6 کشور شورای همکاری ارسال شده است، واکنش مناسب داد و رسانه های عربی این موضوع را تحولی مهم در ایجاد ثبات در منطقه عنوان کرده اند.

 

در این راستا شبکه تلويزيوني الميادين در برنامه المسائيه درباره هماهنگي ميان رژيم صهيونيستي وعربستان عليه ايران و محور مقاومت در منطقه، به اظهارات ضد ايراني نمايندگان عربستان و اسرائيل در کنفرانس امنيتي مونيخ اشاره کرد و افزود: در حوزه سياسي، دو وزير يکي از اسرائيل و يکي از عربستان با استفاده از تريبوني واحد به ايران حمله کردند و  در حوزه رسانه  نيز يديعوت آحارانوت( در فلسطين اشغالي) و الحيات ( وابسته به عربستان) به پوشش اخباري عليه مقاومت لبنان(حزب الله)اقدام کردند، آيا مي توان اين هماهنگي سياسي و رسانه اي را، يک اتفاق خواند؟
الميادين افزود، سياست هاي ايران از زبان محمد جواد ظريف در کنفرانس امنيتي مونيخ بيان شده است، ظريف خواستار گفتگو با عربستان و کشورهاي شوراي همکاري خليج(فارس) شد اما در واکنش عربستان که از زبان عادل الجبير بيان شد قاطعانه خواسته ايران رد شد و در مقابل به شدت به ايران حمله شد. عادل الجبير ايران را به حمايت از تروريسم متهم کرد و در ادامه اويگدور ليبرمن، وزير امنيت اسرائيل اين اتهام را تاييد و حتي ايران را  تهديدي براي امنيت عربستان دانست.
هم زمان با اين هماهنگي ها، روزنامه الحيات به نقل از منابع غربي، از ارسال تهديداتي به لبنان و حزب الله خبر داد. اگر چه منابع رسمي در لبنان خبر الحيات را تکذيب کردند اما انتشار اين خبر با خبري که يديعوت آحارانوت عليه مقاومت منتشر کرد هم زمان شده است. اين روزنامه اسرائيلي با استناد به اطلاعاتي از منابع اطلاعاتي غرب مدعي شد حزب الله لبنان به موشک هاي ياخونت مجهز شده است.
هآرتص نيز در اين شرايط مطلبي را منتشر کرده که در آن آمده است، با دعوت آمريکا سال گذشته کنفرانسي سري ميان نمايندگان اسرائيل، مصر و اردن برگزار شده بود. نتيجه آن کنفرانس مخالفت اسرائيل با طرح پيشنهادي جان کري وزير امور خارجه وقت آمريکا جهت تشکيل دو کشور مستقل بود، اين مخالفت در شرايطي بود که هم زمان با ارائه  طرح پيشنهادي کري، مقرر شده بود موضوع به رسميت شناخته شدن اسرائيل به عنوان کشور يهود، بحث و بررسي شود.
الميادين در ادامه با پخش گزارشي از مواضع هماهنگ عربستان و اسرائيل در حوزه بين المللي و منطقه اي، با حضور چهار کارشناس به بررسي اين موضوع پرداخت.
محمد عبيد، سياستمدار لبناني، حسن نافعه استاد علوم سياسي دانشگاه قاهره و ضرغام هلسا پژوهشگر و تحليلگر سياسي از اردن کارشناسان برنامه المسائيه الميادين بودند.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x