اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نوجوانان در کنار مطالعه حماسی های فردوسی،شیرین زبانی های سعدی، شاهکارهای حافظ و مولانا، دوبیتی های بابا طاهر،رباعیات خیام، تک بیت های ناب صائب و… به عشق و توجه احتیاج دارند

نوجوانان در کنار مطالعه حماسی های فردوسی ،شیرین زبانی های سعدی ، شاهکارهای حافظ و مولانا، دوبیتی های بابا طاهر ،رباعیات خیام ، تک بیت های ناب صائب و…به عشق وتوجه احتیاج دارند

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد؛ شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی به مناسبت روز پاسداشت زبان پارسی بیان نمود:


ادبیات کلاسیک ایران  آنقدر پر بار است که با اندک سرمایه گذاری بر روی نوجوانان و جوانان می توان از تک تک این هنرجویان، عاشقانی ادیب و گرانقدر و اثربخش ساخت. 

کافی است انجمن های ادبی کشور که دبیران آنها دلسوزانه در تلاش برای تربیت نسلی آمیخته و عاشق ادبیات هستند توسط مدیران فرهنگی و هنری کشور حمایت شوند، تا گفته های حکیمانه حافظ و سعدی و فردوسی و… برای جوانان خوش استعداد این نسل قابل فهم شود زیرا هیچ کدام از این بزرگان ادب به زبانی غیر از فارسی سخن نگفته اند که نیاز به ترجمه داشته باشند فقط باید فضایی فراهم شود تا ذهن نوجوانان بر اثر تمرین و ممارست خودش معانی و صور خیالش را کشف و ضبط کند.


ادبیات روح زنده ی هر جامعه است و حضورش و تکرارش و ممارست در فهم کلماتش ذهن را به سمت  تبادل فکر و تعادل روح پیش می برد.

بنابراین نباید افرادی همچون خاقانی فقط در دانشگاه آن هم فقط برای دوره های ارشد ادبیات بصورت “خاقانی شناسی” تدریس شود، ذهن نوجوانان ما باید در همین کلاس های دبیرستان، در همین حوزه ها و  انجمن های ادبی  از واژه ها و آثار خاقانی پر و خالی شود و آنها باید در نوجوانی بدانند چطور باید از این واژه ها استفاده کنند و معانی هم پایه را از دل اشعار این نوع شاعران بیرون بکشند.

با چنین نگاهی یقینا حرف های سایر ادیبان همچون بیدل را هم می فهمیم، بیدلی که برای فارسی زبانان هندوستان،حکم حافظ را دارد چرا برای نوجوانان ما اینقدر ناشناخته است؟ ما معلمان امروز لازم است تلاش کنیم نه فقط برای یک روز و برای یک بزرگداشت و از یک شاعر که در تمام روزهای سال با تشکیل جلسات کارگاهی و نقد و بررسی آثار فاخر و کلاسیک شاعران و ادیبان بزرگ قرون گذشته و البته شاعران و ادیبان توانمند امروز تصویری پررنگ تر هم برای جهانیان و هم برای جوانان نسل امروز بسازیم.

جامعه ای که ادبیات خوبی داشته باشد جامعه ای لطیف است و هر چه ادبیات در آن گسترده تر و عمیق تر شود خشونت در آن به صفر نزدیکتر می شود.

بنابراین در اولین گام در دانشگاهها و مراکز رسمی آموزشی، ادبیات باید از دروس نمره دهی جدا شود و به کارکرد پژوهشی تبدیل شود. و در مجامع ادبی نیز بصورت کارگاهی به آنها بیشتر پرداخته شود.

ادبیات در هرجامعه ای باعث نشاط و پویایی می گردد  و هرچه غنی تر باشد در روح جریان زیباتری خلق خواهد کرد و انسانی که با ادبیات عجین می شود کمتر دچار افسردگی و خستگی خواهد شد و در آن جامعه کمتر خشونت دیده می شود. بنابراین اگر واقعا  نگران خمودگی جامعه  هستیم  لازمه اش هزینه نمودن در حوزه ادبیات کشور است.

امروز با شهامت می گویم  که اگر در جهان ادبیات غرق نمی شدم هیچگاه فرصت لذت بردن از حماسی های جهانی فردوسی، مثنوی های بزمی نظامی، عارفانه های سنایی و عطار و مولانا، عاشقانه های ناب سعدی و تغزل های شاهکار حافظ را به دست نمی آوردم.

اگر عاشق ادبیات نمی شدم ،فرصت مرور دوبیتی های باباطاهر و رباعیات حکیم عمر خیام و هندی های ناب صائب و کلیم را از دست می دادم من ادبیات را شناختم تا بارها و بارها گلستان را با جان و دل ورق بزنم، ملمع سعدی و ترجیع بند هاتف و ترکیب بند جمال و محتشم  را در دلم تکرار کنم و این نعمت کمی نبود و التذاذ ادبی واخوانی مناظره های پروین و غزلیات شیرین و شیوای رهی و سایه و شهریار و نورپردازی های نیما و سهراب و اخوان و آثار جاودان قلم زخمی و ناآرام جلال و صدها میراث گرانبهای دیگر لذت ببرم. فرصت مغتنمی بود به دنیا آمدن در قرنی که دهخداها، علامه قزوینی ها، همایی ها، فروزانفرها، ادیب ها، بهارها، معین ها، نسیم شمال ها و فروغ ها قلم زدند و پژوهیدند و به ادبیات این آب و خاک غنا بخشیدند.

فرصت مغتنمی که از من شاعری بسازد لطیف الحال و کم توقع و دلبسته وفدایی خاک و سرزمینش و عاشق فرزندان این سرزمین.

روح معلمانی شاد که هنرجویانشان را با سعدی و شعر و عشق آشنا کردند، و از روزی که دست راست و چپشان را شناختند با شعر و تاریخ و ادب همزیستشان کردند و با عشق با دنیای بهشت آسای دل و ذهن شاعران و ادیبان این دیار آشنایشان نمودند،همسفر ناصرخسرو شدند و از خراسان تا مصر و عراق عرب و شام و حجاز و با مولانا از بلخ تا قونیه. داغدار ایلغار مغول و تاتار گذشتند و سوگوار کتابسوزی های جگر سوز شدند.قرن ها در جستجوی مجلدات مفقودشده ی تاریخ بیهقی در دالان تاریک تاریخ و تقریبا تمامی اشعار رودکی سمرقندی گشتند.

می گویند ” نیمکت های چوبی بسیار بیشتر از درختان جنگل میوه می دهند چون ریشه در تلاش معلم دارند”و من چقدر خوشبختم، که از نخستین روزهای آشنایی ام با دنیای بی انتهای کتاب، معلمان بسیار خوبی داشته و بهترین های جهان را به من آموخته اند.

امروز ما نیز وظیفه داریم همچون معلمان دلسوزمان بعد از این همه فراز و نشیب، آنچه از زبان و ادب شیرین پارسی برای ما به جا مانده است را چون جان خویش عزیز بداریم و به فرزندان خود بیاموزیم و آنها را  با این همه عشق و دانایی آشنا کنیم.

البته با این واقعیت که آموزش عشق و مهربانی از هر آموزشی سخت تر و  گرانبهاتر است که بی عشق و توجه جهان، حتی با بهترین آثار هنری اش حتی با نیما و سهراب و فروغ ش حتی با شاهکارهای حافظ و مولانا جهانی کسل کننده خواهد بود.

جهان در کنار شاهکارهای حافظ و مولانا دوبیتی های بابا طاهر، رباعیات خیام، تک بیت های ناب صائب و حماسی های فردوسی و…به عشق و توجه احتیاج دارد. که بی عشق و بی امید به داشتن هم زبان و همفکر، جهان، جهان لذت بردن نیست. جهان،جهان بی هم زبانی وتنهایی است، که گاه اشعار همین بهارها ، همین ناصرخسروها، همین پروین ها و شهریارها ، خنجری می شود که دل هایمان را  خون می کند. به عقیده من، آموزگارانی که عاشقانه تربیت مان می کنند، به ما توان ادامه دادن روی این سنگلاخ های این جهان بی رحم را می دهند.

سخن آخر:معلمانی را باید ستایش کرد که درکنار معرفی مفاخر ادبی و آثارشان به ما عشق می آموزند که شاکله زندگی یک هنرمند عشق است و بی عشق هر هنری بی هنری و تاثیر ناپذیراست.

اگر امروز ادبیات ایران و ادیبان ایرانی در جهان به عنوان بهترین ها می درخشند عصاره تمام آثارشان عشق است، آنها قبل از هرچیز عاشقانه زیستن را آموخته و در آثارشان آن را به ما آموزش داده اند.

بنابراین امروز هم به عنوان یک معلم، هم به عنوان یک هنرمند وظیفه داریم پیش از آنکه نوجوانان را با هنر و ادبیات و ارزش های این میراث ارزشمند آشنا کنیم به آنها بیاموزیم هنری که با عشق آمیخته نباشد هرگز جهانی نخواهد شد و مانگاری نخواهد داشت.

به مناسبت روز پاسداشت زبان پارسی

مهرناز آزاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x