اجتماعی استان بهداشت تصاویر مرکزی

ایران در عرض ۴۵ سال ۱۰ سال پیرتر شده است

ایران در عرض ۴۵ سال ۱۰ سال پیرتر شده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: سالمندی در ایران با شیب تندی رو به افزایش است و در عرض ۴۵ سال، جمعیت کشور ۱۰ سال پیرتر شده است. دکتر مشکاتی به مناسبت ۹مهر روز جهانی سالمندان در گفتگو با خبرنگار وبدا اظهار داشت: میانگین سنی جمعیت ایران در سال ۱۳۵۵ ۲۲.۴ سال، در سال ۱۳۹۵ به ۳۱.۱ سال و در سال ۱۳۹۹ میانگین سنی جمعیت ایران به ۳۲ سال رسیده است.
وی اضافه کرد: در سال ۲۰۱۵ کشورها از نظر درصد جمعیت سالمندان به سه دسته تقسیم شدند :
۱/ گروه ۳۰ درصد به بالا
۲/ گروه ۱۰ تا ۳۰ درصد
۳/ گروه کمتر از ۱۰ درصد
در آن سال جمعیت سالمندان ایران زیر ۱۰ درصد بود این در حالی است که پیش بینی می شود در سال ۲۰۵۰، ایران جزو کشورهای با جمعیت سالمند بیش از ۳۰ درصد باشد ، که می توان گفت ایران تنها کشوری است که جمعیت سالمندی آن با سرعت بالا رو به افزایش است. هر چند این امر نشان دهنده ارتقا نظام سلامت و افزایش امید به زندگی است اما ضروری است زیر ساخت های لازم برای جمعیت سالمند نیز فراهم شود و یکی از دلایلی که اهمیت فرزنداوری و جوانی جمعیت را مشخص می کند همین موضوع است.
وی جمعیت سالمندان در اصفهان را ۶۷۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: جمعیت سالمندی در کشور ۱۰ و نیم درصد است اما در استان اصفهان این رقم به میانگین ۱۲ و نیم درصد می‌رسد، شهرستان خوانسار با ۲۱ درصد پیرترین شهرستان و شهرستان برخوار با ۹ درصد جوان‌ترین شهرستان استان است .
مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه از سن بالای ۶۰ سال در رده سنی سالمندی قرار می گیرند افزود : رده سالمندی خود به سه دسته ی سالمند جوان (۶۰ تا ۷۰ سال)، سالمند میانسال (۷۰ تا ۸۰) و سالمند سالخورده (۸۰ سال به بالا) تقسیم بندی می‌شود، وی ادامه داد: در ارزیابی انجام شده برای سالمندان از نظر خطر پذیری مشخص شده است که بالغ بر ۲۷ هزار نفر سالمند بسیار پر خطر داریم (یعنی سالمندانی که بیماری صعب العلاج داشته و یا همزمان بیش از دو بیماری مزمن دارند) که این تعداد حدود ۵.۷ دهم درصد از سالمندان را تشکیل می دهند . همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نظر دارد با همکاری سازمان بهزیستی ، کمیته امداد ، و خیرین استان نسبت به تامین نیازهای این گروه از سالمندان مداخلات موثری انجام دهد.
وی اظهار داشت : در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های بهداشتی و خانه های بهداشت ، توسط تیم سلامت ، خدمات مختلفی به صورت رایگان برای سالمندان ارائه می شود که عبارتند از : آموزش موضوعات رایج سالمندی مانند تغذیه، ورزش، خواب ، سقوط و حوادث، یبوست، بی اختیاری ادرار ، اضطراب، آلزایمر، مراقبت از کمر و زانو، پوکی استخوان، بینایی و شنوایی، یائسگی، رانندگی، دخانیات، دهان و دندان، روابط زناشوئی ، غربالگری سرطان کولون و پستان، خطر سنجی بیماری های قلبی عروقی، بررسی از نظر افسردگی ، کنترل فشارخون و قندخون ، وتجویز رایگان ویتامین دی و کلسیم.
وی تاکید کرد: سالمندان همیشه باید مورد احترام قرار گیرند و حضور آنها نعمتی برای خانواده است لذا توصیه می‌شود که خانواده ها سالمندان را برای دریافت خدمات یاد شده تا نزدیکترین واحد بهداشتی همراهی کنند .

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x