اجتماعی استان بین الملل حوادث سیاسی

طالبان، مولوی مهدی تنها فرمانده شیعه خود را کشتند

طالبان، مولوی مهدی تنها فرمانده شیعه خود را کشتند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

شفقنا : استخبارات طالبان مولوی مهدی را هنگامی که می‌خواسته از نقاط مرزی افغانستان و ایران عبور کتد و به ایران برود، شناسایی و کشته‌اند.
طالبان، مولوی مهدی تنها فرمانده شیعه خود را کشتند

ادعای کشته شدن مولوی مهدی توسط طالبان و تداوم آوارگی شیعیان هزاره افغانستان مطرح است.

وزارت دفاع طالبان اعلام کرده است که مولوی مهدی مجاهد، تنها فرمانده هزاره تبار این گروه، در مناطق مرزی افغانستان و ایران کشته شده است.

بر اساس اعلامیه‌ای که وزارت دفاع طالبان امروز منتشر کرده، نیروهای استخبارات طالبان مولوی مهدی را هنگامی که می‌خواسته از نقاط مرزی افغانستان و ایران عبور کتد و به ایران برود، شناسایی و کشته‌اند.

وزارت دفاع طالبان از مولوی مهدی به عنوان «بغاوتگر» و «سردسته بغاوتگران» یاد کرده است و گفته است او توسط نیروهای مرزی این گروه «به جزای اعمالش رسید.»

هنوز منابع مستقل خبر کشته شدن مولوی مهدی را به دست نیروهای مرزی طالبان تأیید نکرده‌اند و مشخص نیست که آیا ادعای طالبان واقعیت دارد یا خیر.

حدود یک ماه قبل بود که عکسی از مولوی مهدی و شماری از همراهانش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که او را در کوه‌پایه‌های شهرستان بلخاب نشان می‌داد، اما از آن زمان تا کنون، خبری از او و فعالیت‌هایش منتشر نشده است.
مولوی مهدی کی بود؟

مولوی مهدی تنها فرمانده هزاره تبار طالبان بود و بعد از تسلط دوباره آنها بر افغانستان، به عنوان رئیس استخبارات استان بامیان، تعیین شد. اما در ماه دلو سال ۱۴۰۰ خورشیدی، طالبان مولوی مهدی را از ریاست استخبارات بامیان برکنار کردند و بجای او قاری بلال، یکی از فرماندهان «قطعه انتحاری» این گروه را به عنوان رئیس استخبارات بامیان تعیین کردند.

مولوی مهدی (۲)

پس از آن، مولوی مهدی به کابل آمد و در دفتری در غرب کابل مستقر شد و برای تعیین جایگاه خود و هزاره‌ها در حکومت طالبان، با مقامات ارشد طالبان از جمله ملا محمد حسن آخند، رئیس الوزرا، مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی و مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس الوزرای طالبان، دیدار کرد.

به گفته منابع نزدیک به مولوی مهدی مجاهد، او در دیدار با مقامات ارشد طالبان، خواستار تعیین جایگاه و حق هزاره‌ها در حکومت طالبان شده بود، اما مقامات طالبان، خواست‌های او را نپذیرفتند.

شماری از منابع نیز گزارش دادند که طالبان تصمیم داشتند مولوی مهدی را در کابل بازداشت کنند، اما او پیش از اینکه طالبان بتوانند اقدامی انجام دهند، کابل را ترک کرد و به بلخاب رفت.

مولوی مهدی پس از آنکه به بلخاب بازگشت، نارضایتی خود را از حکومت طالبان ابراز کرد. طالبان در تلاش برای دلجویی و خاموش کردن اعتراض او، چندین هیأت با عضویت شماری از متنفذین محلی هزاره، به بلخاب فرستادند و از مولوی مهدی خواستند که به کابل بازگردد و به عنوان معین وزارت شهرسازی، کار خود را آغاز کند.

اما مولوی مهدی این پیشنهاد طالبان را نپذیرفت و طالبان برای سرکوب و خلع سلاح او، به بلخاب نیرو فرستادند و جنگ را در این شهرستان آغاز کردند.

طالبان پس از تصرف شهرستان بلخاب استان سرپل، دست به «کشتار انتقامجویانه» زدند و ده‌ها کودک، زن و مرد کهن‌سال و غیرنظامی را تیر باران کردند.

نیروهای طالبان همچنین بازار جدید شهرستان بلخاب را آتش زدند و خانه‌های ساکنان محل را به پایگاه نظامی تبدیل کردند و از مساجد و تکیه خانه‌های اهل تشیع در این شهرستان، موسیقی پخش کردند.
تداوم آوارگی شیعیان بلخاب

با وجود اینکه طالبان ادعا می‌کنند مولوی مهدی مجاهد کشته شده است، اما هزاران نفر از شیعیان هزاره هنوز در کوه‌ها و دره‌ها آواره هستند و نیروهای طالبان به آنها اجازه نمی‌دهند که به خانه‌های خود باز گردند.

بر اساس گزارش منابع محلی، هزاران نفر از آواران جنگ بلخاب که در نقاط مرکزی میان شهرستان بلخاب و استان بامیان مستقر شده‌اند، در وضعیت بسیار دشواری بسر می‌برند.

آوارگان شیعه در افغانستان

به گفته منابع محلی، این آوارگان هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند و حتی خیمه ندارند تا از آفتاب سوزان و سرما، در امان باشند.

این آوارگان ادعا می‌کنند که طالبان مانع کمک‌رسانی به آنها می‌شوند و به گروه‌های امداد رسان، اجازه نمی‌دهند که به آنها کمک کنند؛ نه از مسیر بامیان و نه از مسیر بلخاب.

پس از تهاجم طالبان به بلخاب و کشتار انتقامجویانه غیرنظامیان در این شهرستان، بر اساس آمار سازمان ملل، ۲۷ هزار نفر از ساکنان این شهرستان آواره شدند.

اما منابع مردمی می‌گویند که آمار آوارگان بیش از پنجاه هزار نفر است که اکثریت آنها را زنان، کودکان و کهن سالان تشکیل می‌دهند.

تاکنون بارها از نرسیدن کمک به آوارگان جنگ بلخاب، انتقاد شده است، اما هنوز نهادهای امداد رسان بین المللی در این مورد توجه جدی نکرده‌اند.
مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جعفر

خداطالبان بی خرد بی دین را برسر جای خودش بنشاند. ان شاء الله

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x