تجربه ‌ای نو از همراهی فرهنگ و‌هنر با برنامه های تابستانی رادیو فرهنگ

تجربه ‌ای نو از همراهی فرهنگ و‌هنر با برنامه های تابستانی رادیو فرهنگ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ با بیان اینکه این شبکه برای همه مخاطبان با سلیقه‌های گوناگون برنامه‌هایی را تدارک دیده است، به جزئیاتی از برنامه‌های رادیو فرهنگ که برای تابستان تدارک دیده شده است، اشاره کرد.
مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به مناسبت های تابستان امسال از موسم حج و زیارت تا دهه ولایت و محرم و … همچنین بیشتر شدن سفرها نسبت به دوسال گذشته که کشور درگیر همه گیری کرونا بود گفت : این شبکه جدول برنامه‌های خود را بر روی ویژه‌های تابستانی تنظیم کرده است، توجه به اوقات فراغت، برنامه هایی برای خانواده و جوانان و فرهنگ سازی سفر در فصل تابستان و دیدن نقاط دیدنی ایران و شناساندن ظرفیت های گردشگری و مروری بر بازی‌های سنتی ایام تابستان از جمله محورهای موضوعی برنامه های تابستانی این شبکه رادیویی است.
وی ادامه داد: از سالیان گذشته تاکنون، با آغاز تابستان که فصل مسافرت های دل انگیز و خاطرات به یادماندنی نیز است ، نیاز به برنامه ریزی بیشتررسانه ای در چهار چوب ماموریت های هر شبکه رادیویی وجود دارد تا با افزایش سطح آگاهی افراد در عین توجه به سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت برنامه هایی جذاب و شنیدنی هم تقدیم شنوندگان شود .
حبیبی افزود :یکی از مهم ترین دغدغه های مهم در گروه های برنامه ساز رادیو فرهنگ امکان بهره برداری لازم از ظرفیت های رسانه و مدیریت بهینه برای اطلاع رسانی درست، فرهنگسازی در جامعه و تبیین مسائل فرهنگی، هنری و اجتماعی همچنین کاهش مشکلات گوناگون فرهنگی – اجتماعی در این ایام بوده است که بر این اساس رادیو فرهنگ روی موج اف. ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و ای. ام ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز،برای تابستان ۱۴۰۱ تعداد ۸۶۶ برنامه را در قالب ۲۵ عنوان و به مدت ۴۵۴ ساعت و ۵ دقیقه آماده پخش کرده است که از این میزان برنامه ۶ عنوان برنامه به مدت ۹۲ ساعت و ۵۰ دقیقه به صورت ویژه است.
حبیبی از پخش برنامه‌ مشاعره محور تابستانی خبر داد و گفت:ویژه برنامه فصل تابستان ۱۴۰۱رادیو فرهنگ با نام «حریر سخن» به تهیه کنندگی سید هادی موسوی نژاد با کارشناس دکتر اسماعیل آذر و با موضوع مشاعره رادیویی با حضور کودکان و نوجوانان با محوریت اشعار تابستانی و حکمت‌و‌اخلاق در شعر و ادب فارسی شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۴:۳۰ پخش می شود، «حریر سخن » به دنبال حفظ و پاسداشت فرهنگ و ادب پارسی است و برای اینکه بتوانیم میراٍث گذشته را به درستی حفظ کنیم و پاس بداریم باید برشانه بزرگان ادب فارسی قدم بگذاریم و بخشی از این امر با توجه به شعر و شعرخوانی میسر می‌شود پس با بهره‎گیری از حمکت‎ها و پندها در شعر و ادب پارسی بازتولید فرهنگی برای نسل جوان داشته و فضای مسابقه باعث می‌شود که شعرخوانی از حالت یکنواختی خارج و هیجان در آن جاری شود.
مدیرررادیو فرهنگ در توضیح رویکرد برنامه صبحگاهی این شبکه رادیویی گفت: مجله رادیویی «صبح به وقت فرهنگ» به تهیه کنندگی مریم‌مقدسی ‌‌پرویز جمالی به‌صورت زنده ساعت ۶ صبح با موضوع اطلاع‌رسانی در حوزه برنامه‌های مرتبط با فصل تابستان و اوقات فراغت، پخش می شود.
وی سپس با اشاره به برنامه «هفت کوچه» که به صورت زنده ساعت ۹ صبح با موضوع آشنایی با فرهنگ مناطق مختلف ایران و معرفی بازی‌های محلی، سفر، گردشگری و همچنین ارتباط با مراکز استان‌ها روی موج شبکه رادیویی فرهنگ می‌رود بیان داشت:در این برنامه عباس محبی ،منوچهر آذری، علیرضا تابان و سکینه ارجمندی به عنوان بازیگران و گویندگان برنامه سید هادی موسوی نژاد تهیه کننده « هفت کوچه» را برای جذابیت و اثرگذاری بیشتر برنامه همراهی می کنند.
وی سپس با اشاره به اهمیت توجه به موضوع کتاب و رسالت گروه کتاب این شبکه یادآور شد:در ساختار گفتارمحور نیز «پویش صدای دانایی» در قالب مسابقه کتابخوانی در ۹۰ قسمت شنیده می شود.
حبیبی همچنین نوید پخش برنامه جدید کتاب هفته که شنبه تا پنجشنبه روی آنتن می‌رود را به علاقه مندان به کتابخوانی داد و گفت: کتاب هفته عنوان برنامه جدید تولیدی از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که از ابتدای تابستان ۱۴۰۱ هرشب پخش میشود و علاقه مندان کتاب در این برنامه با صدای برترین گویندگان رادیو فرهنگ شنونده کتاب های جذاب و پر مخاطب را می شنوند.
مدیر رادیو فرهنگ همچنین به برنامه «جوانه‌ها» که مجله ادبی و هنری برای نوجوانان است، اشاره کرد و درباره‌ی جزئیات این برنامه گفت: این برنامه در قالب‌های مختلف با هدف پرکردن اوقات فراغت است که اجرای آن را نیز کودکان و نوجوانان بر عهده دارند. این برنامه پنجشنبه‌ها پخش می‌شود همچنین «سینما فرهنگ» هم در قالب ترکیبی در ۱۲ قسمت به موضوع سینما گردی و اقتصاد سینما می پردازد این برنامه هر هفته پنجشنبه ها ساعت ۱۷:۰۰از استودیو یا یک سینما پخش می شود.
حبیبی افزود:«موسیقی سرود و آواز» در ۷۵ برنامه، ویژه استعدادیابی جوانان و نوجوانان کشور است که با همکاری حوزه هنری و دفتر موسیقی سازمان برگزار می شودو «فرهنگ شهر» در ۱۲ برنامه محیطی با هدف معرفی و شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی ـ تاریخی شهرهای ایران پنجشنبه ها ساعت ۱۲:۴۵ به تهیه کنندگی محمدرضا حاج حیدری پخش می‌شودو «بوم گرد» نیز در ۱۰ برنامه به ظرفیت‌های گردشگری مراکز استان‌ها و گفت وگو با مدیران میراث فرهنگی و گردشگری و سرمایه گذاران می پردازد.
این برنامه را رسول تسلیمی تهیه می کند و حجت اله مرادخوانی گویندگی ان را برعهده دارد و در روزهای تعطیلی مجلس شورای اسلامی که پخش مستقیم از رادیو فرهنک ندارد پخش می شود.
«ایرانگرد» هم مسابقه زنده صبحگاهی به تهیه کنندگی نازنین حاج سیف الله است که به آشنایی با دیدنی ها ‌‌جاذبه های کشور اختصاص دارد.
مدیر رادیو فرهنگ افزود :همچنین برنامه گفتار محور «با فرهنگ سفر کنیم» بسته صوتی با موضوع آداب سفر و گردشگری با اجرای کارشناسان میراث فرهنگی بین ساعت ۶:۳۰تا ۸ صبح به طور شناور شنیده می شود و فاطمه محمدیان فر نیز برای ساعت ۱:۳۰ بامداد شب های تابستان برنامه « تابستان خوانی» را با موضوع شعرهای تابستانی شاعران ایران و جهان تولید کرده است
مدیر رادیو فرهنگ درباره‌ی جزئیات برنامه شبانگاهی شبکه توضیح داد :برنامه «چهارباغ» با ساختار گفت و گومحور به‌صورت زنده ساعت ۲۴ با مضمون شعر و موسیقی و با محوریت شعرخوانی شنوندگان و پخش ترانه‌های مناسب به گوش مخاطبان رادیو فرهنگ می رسد.
وی در ادامه از پخش برنامه فکرانه در حوزه کودکان خبر داد و گفت: برنامه «فکرانه» رادیو فرهنگ، خلاقیت‌های نهفته و وجوه پنهان کودک را نشان می دهد و این فرصتی برای خودشناسی او و نیز دست‌مایه‌ای برای رشد استعدادهایش از دوران کودکی است امری که آشنایی با آن در هنگام کودکی می‌تواند زمینه ساز شکل گیری فرد و استعدادهایش شود بخصوص در جهان سرشار از وجوه فناوری و گذشت شتابناک زمان در عصر حاضر باید این فرصت‌های اندک را غنیمت دانست تا کودک را با سرمایه‌های وجودی خودش مواجه سازیم و فردیت و شخصیت او را پیش از آنکه با اضطراب‌های حاصل از دوران بلوغ و سرگشتی‌های جوانی مواجه شود، با جهانی سرشار از هنر و تفک غنا بخشد.
علیرضا حبیبی همچنین بیان کرد : برای دهه اول و دوم ماه محرم برنامه های ویژه ای برنامه ریزی شده که پس از نهایی شدن اعلام می شود.

علیرضا نیاکان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x