اهمیت وب ۳ چیست؟

اهمیت وب ۳ چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

در وب ۱ و ۲، مالکیت اطلاعات کاربران و محتوای تولید شده توسط آن‌ها با شرکت‌های بزرگ است و کاربران هیچ نقشی در توسعه پلتفرم ندارند و شرکت‌ها با فروش داده‌های تولید شده توسط کاربران، حریم خصوصی آن‌ها را در خطر قرار می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان، در وب ۲ توسعه‌دهندگان پلتفرم‌ها می‌توانند اطلاعات مختلف را سانسور کنند یا جلوی فعالیت کاربران را به دلایل مختلف بگیرند اما اهمیت وب سه در این است که می‌خواهد پلتفرم‌های وب غیرمتمرکز، امن، تحت حاکمیت کاربران و بدون سانسور و اجازه را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

آیا وب ۳ همان بلاک چین است ؟

بلاک چین یکی از تکنولوژی‌های پایه‌ای وب ۳ است که برای ایجاد بستری غیرمتمرکز، امن و با قابلیت سیستم پرداخت اقتصادی در وب سه استفاده می‌شود. علاوه بر این، بلاک چین با استفاده از توکن‌های غیرقابل معاوضه می‌تواند هویت اشخاص یا ماشین‌ها و همچنین مالکیت کاربران به دارایی‌ها را در فضای وب سه تعریف کند. به هر حال، بلاک چین یکی از فناوری‌های اصلی وب ۳ است و تکنولوژی‌های دیگری مانند هوش مصنوعی، رایانش مرزی و اینترنت اشیا نیز در آن سهیم هستند.

رابطه متاورس و وب ۳ چیست ؟

متاورس، دنیای مجازی است که در آن کاربران می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های دنیای واقعی را از راه دور، با هزینه کمتر و با همان حس واقعی تجربه کنند. متاورس برای جلوگیری از تمرکز قدرت، ایجاد سیستم مالی و تعریف هویت از بلاک چین استفاده می‌کند. با این توضیح، می‌توان گفت متاورس می‌تواند بخشی از وب ۳ باشد چرا که تمامی ویژگی‌های مهم برای نسل سوم وب را در خود دارد.

آیا وب ۳ وجود دارد ؟

اگرچه پروژه‌های مختلف بلاک چینی در حوزه‌های مختلف وب سه فعال هستند و در حال حاضر نیز امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد، اما هنوز سیستم کاملی که بتوان به آن وب ۳ گفت، وجود خارجی ندارد. این ایده بسیار تازه است و برای این که بتواند رشد کند به زمان بیشتری نیاز دارد. با ظهور پروژه‌های بلاک چین مقیاس‌پذیر، روز به روز این ایده نیز گسترش خواهد یافت. توجه داشته باشید که گسترش این حوزه، منوط به حل مشکلات فعالیت غیرقانونی در آن است و در غیر اینصورت گسترش آن با موانع دولتی مواجه خواهد شد.

جمع‌بندی

در وب ۳ انسان‌ها، ماشین‌ها و کسب‌کارها می‌توانند بدون واسطه ارزش، کار و اطلاعات را با طرف‌های مقابل در هر نقطه از دنیا بدون شناخت کامل یا اعتماد به آن‌ها مبادله کنند. در پاسخ به سوال مهم‌ترین ویژگی وب ۳ چیست می‌توان گفت، به حداقل رساندن نیاز به اعتماد برای هماهنگی فعالیت‌ها در مقیاس جهانی، اصلی‌ترین ویژگی وب ۳ است. وب ۳، دامنه و مقیاس تعاملات انسان و ماشین را بسیار فراتر از آن‌چه امروزه تصور می‌شود گسترش می‌دهد. این تعاملات شامل پرداخت‌های یکپارچه، انتقال داده‌های مطمئن و جریان اطلاعات ارزشمند با طیف وسیعی از کاربران بالقوه در سراسر دنیا خواهد بود.
وب ۳ به ما امکان تعامل با افراد یا ماشین‌های مختلف در جهان را بدون استفاده از سیستم‌های واسطه که معمولا هزینه‌بر هستند فراهم می‌کند. این تغییر پاردایم، موج جدیدی از کسب و کارها را که قبلا غیرقابل تصور بودند ممکن می‌سازد. تعاونی‌های جهانی، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز و بازارهای مستقل داده از جمله این طرح‌ها می‌توانند باشند. این اتفاق مهم است چرا که مزایای زیر را به همراه دارد.

•جوامع می‌توانند با از بین بردن واسطه‌ها، کاهش هزینه‌های رانت‌جویی و بازگرداندن این ارزش به طور مستقیم به کاربران و تامین کنندگان شبکه، کارآمدتر از گذشته باشند.
•انسان‌ها، شرکت‌ها و ماشین‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری را با امنیت بیشتر و حفظ حریم خصوصی با دیگران به اشتراک بگذارند.
•شرکت‌ها و افراد ریسک‌های حذف از پلتفرم‌های مختلف را ندارند و می‌توانند از این نظر اطمینان خاطر داشته باشند.
•در وب ۳ با استفاده از توکن‌های غیرقابل معاوضه افراد می‌توانند هویت، داده‌‌ها و خط سیر خود را ایجاد کرده مالک آن‌ها باشند.
دامنه تاثیر وب ۳ چیزی فراتر از پروژه‌های ارز دیجیتالی است و در صورت تحقق، جهانی جدید با امکانات جدید را می‌تواند به روی انسان‌ها باز کند.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x