اجتماعی استان اصفهان بهداشت تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده شرق شمال غرب مرکزی

دکتر پیمان ادیبی: استفاده از فست فودها و روغن ها و کم تحرکی عامل سرطان

هفته ملی سرطان

دکتر پیمان ادیبی: استفاده از فست فودها و روغن ها و کم تحرکی عامل سرطان

هفته ملی سرطان

به مناسبت هفته ملی سرطان که از تاریخ ۲۱ الی ۲۶ ماه می هر سال، به نام هفته سلامت گوارش نامگذاری شده است که در سال جاری مصادف با ۳۱ اردیبهشت ماه لغایت ۶ خردادماه می باشد. به همین مناسبت دومین نشست علمی، آموزشی، خبری، تحت عنوان سرطان روده بزرگ در راستای سلسله جلسات علمی، آموزشی، خبری، در محل مرکز مطالعات بیماری های گوارشی  برگزار گردید.شعار امسال این هفته، پیشگیری از سرطان کولورکتال (روده بزرگ) نامگذاری شده است. این جلسه علمی ، آموزشی با حضور دکتر الهام تابش و دکتر پیمان ادیبی و دکتر مهرصاد زینعلیان و دکتر مهدی احمدی فر مدیر روایط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  و مهندس رقاعی از مدیریت بخش سلامت گوارش برگزار گردید.  در این جلسه ابتدا دکتر پیمان ادیبی در مورد هفته ملی سرطان گفت: هدف از نامگذاری این هفته اصلاح دیدگاه در مورد بیماری سرطان است.

هفته ملی سرطان

 استفاده از فست فودها و روغن ها و کم تحرکی  و دخانیات و به خصوص قلیان عامل سرطان بیشتر سرطان است. البته بعضی ذاتا آمادگی برای ابتلا به بیماری سرطان به صورت ژنتیکی دارند. و کسانی که زمینه ارثی ندارند، اگر رعایت نکنند، آماده جهش این بیماری باشند.دکتر ادیبی در ادامه افزود:  بر خلاف اینکه برخی از بیماران معتقد هستند که سرطان بیماری صعب العلاج کشنده است، باید توجه داشت که با تشخیص به هنگام این بیماری به صورت کامل بهبود می یابد. امروزه سرطان دستاورد سبک زندگی نوین و صنعتی امروزی است؛ هر چه قدر کلان شهرها پیشرفته‌تر و کشورها توسعه یافته باشند با آمار بیشتری از ابتلا به سرطان نیز همراه خواهند بود.

هفته ملی سرطان

این هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: تعداد مبتلایان به بیماری در ایران بیش از آمار جهانی نیست، سرطان در دنیا رو به افزایش است که بخشی از آن به دلیل افزایش طول عمر است چرا که بیمارانی که در دهه‌های قبلی در اثر بیماری وبا یا بیماری قلبی فوت می‌کردند اکنون مبتلا به سرطان می‌شوند.

هفته ملی سرطان

وی با بیان اینکه هزینه درمان بیماری سرطان بالا است، افزود: تامین دارو برای این بیمار مهم است و خوشبختانه اکنون با تجهیزات رادیوتراپی که برای بیماران سرطانی انجام می دهیم هزینه ها بسیار ارزان تر از بقیه درمان ها در سطح کشور است که با همت خیران و دولت تامین می شود.

هفته ملی سرطان

سپس دکتر الهام تابش در مورد سرطان و هفته پیشگیری از سرطان روده بزرگ گفت: شیوع سرطان در اصفهان نیز مثل استان های شیراز، مشهد و تهران است و آمار بالاتری را نشان نمی‌دهد.  مشکل امروز شیوع سرطان در استان اصفهان نیست و معضل تشخیص دیر هنگام این بیماری است. اکنون در شهر اصفهان به این مرحله رسیدیم که سرطان را بتوانیم در مراحل اولیه تشخیص دهیم و نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

هفته ملی سرطان

وی در ادامه افزود: سرطان روده بزرگ یکی از سرطان های شایع دستگاه گوارش است.درکشور ما ایران در مردان وزنان ایرانی سومین وچهارمین سرطان شایع است. بروز سرطان روده بزرگ در مردان همه مناطق و گروهای سنی جهان، بیش از زنان است وبا افزایش سن گسترش می یابد هر چند در سالهای اخیر در افراد جوان تر هم بیشتر از قبل دیده می شود.

هفته ملی سرطان

از عوامل خطر برای ایجاد  این بیماری می توان به مصرف سیگار، اضافه وزن، مصرف زیاد گوشت قرمز ، مصرف کم میوه ,سبزیجات، فیبر و کلسیم رژیم غذایی و عدم تحرک اشاره کرد.این موارد جزء ریسک فاکتورهای قابل اصلاح هستند ولی مواردی چون سن بالا,جنسیت مرد,سابقه فامیلی مثبت  سرطان وپولیپ, بیماری التهابی روده جزءموارد غیرقابل اصلاح است. میزان بروز این سرطان در ایران ۱۲ در ۱۰۰۰۰۰نفر است که با توجه به جمعیت ۵میلیون نفری اصفهان انتظار بروز سالانه ۶۰۰ مورد جدید در این استان وجود دارد.

هفته ملی سرطان

خوشبختانه این سرطان با استفاده از روشهای غربالگری تاحدوی قابل پیشگیری است.پولیپ ها به دنبال رشد غیرعادی مخاط روده ایجاد می شوند که که طی ۵ تا ۱۰ سال می توانند به سرطان روده تبدیل شوند.با غربالگری وشناسایی زودرس این ضایعات وخارج کردن آنها می توان از ابتلا به سرطان روده جلوگیری کرد. سن شروع غربالگری در افراد با خطر متوسط  از سن ۵۰ سالگی و در افراد چاق یا دیابتی ۴۵ سالگی می­باشد.هرچند جدیدا تعدای از گاید لاین ها سن شروع غربالگری را برای همه افراد با خطر متوسط ۴۵ سال پیشنهاد داده اند.

هفته ملی سرطان

غربالگری در افراد با ریسک متوسط به دو روش آزمایشات مبتنی بر مدفوع  (تست فیت)و بررسی مستقیم به وسیله­ی کولونوسکوپی انجام می­شود.کولونوسکوپی  باتوجه به بررسی مستقیم روده بهترین روش تشخیصی است.در صورت نرمال بودن کولونوسکوپی ونداشتن سابقه فامیلی کولونوسکوپی هر ۱۰ سال تکرار می گردد. در صورت وجود پولیپ پس از خارج کردن با توجه به تعداد ,سایز و نوع پولیپ زمان تکرار کولونوسکوپی  از ۶ماه تا ۵ سال بعد متغیر است.اگر فردی از انجام کولونوسکوپی امتناع کند بهترین جایگزین آن تست ایمونوشیمیایی مدفوع  (فیت )می­باشد، که باید هر یک تا دو سال یکبار انجام شود. در صورت مثبت بودن تست،  کولونوسکوپی در طی سه ماه از گزارش باید انجام شود.تکرار تست مثبت به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

هفته ملی سرطان

غربالگری سرطان روده بزرگ از سال ۱۳۹۵ تحت برنامه کشوری در اصفهان شروع گردیده وپس ازآن نیز ادامه یافت.درحال حاضردر ادامه این طرح ,به صورت رایگان در مراکز بهداشتی سراسر استان تست فیت را برای افراد با سن بیشتر از ۵۰ سال انجام می دهند.توصیه می گردد باتوجه به امکان پیشگیری از این سرطان کلیه افراد در سن غربالگری  جهت غربالگری  به مراکز مربوطه مراجعه نمایند.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*     

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x