اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مهّم ترین دلیل افزایش طلاق، فاصله گرفتن زوجین از معنویت و اخلاق است

مهّم ترین دلیل افزایش طلاق، فاصله گرفتن زوجین از معنویت و اخلاق است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

شورای پیشگیری از وقوع جرم شاهین شهر با موضوع بررسی وضعیت طلاق در این شهرستان برگزار شد. اجرای پرونده های طلاق به دو صورت توأفقی و قضایی انجام می گردد. هم اکنون چهار مرکز مشاوره در حوزه خانواده و پیشگیری از طلاق در شهرستان شاهین شهر فعال است که ۲۳ درصد از طلاق های ارجاع شده به صلح و سازش رسیده و از طلاق پیشگیری شده است. روابط خارج از منزل، بیماری، مسائل جنسی، مشکلات اقتصادی، مهارت برخورد با زوج یا زوجه از مهم ترین عوامل مراجعه زوجین جهت اقدام به طلاق در شهرستان شاهین شهر می باشد. تمرکز بر آموزش های مهارت زندگی پیش و حین ازدواج، یکی از مهم ترین موضوعاتی که در دوام زندگی زوجین مؤثر می باشد و باید برای آن برنامه ریزی و آموزش های لازم پیش بینی و اجراء گردد.


محمد حسین آقایی، معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان با اشاره به بند پنج اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که قوه قضائیه را متولی پیشگیری از وقوع جرم نامیده است، اظهار کرد: پیش بینی قوه قضائیه به عنوان متولی اصلی پیشگیری از آسیب ها در جامعه به معنی حذف مسئولیت از دیگر دستگاه های متولی نیست بلکه به معنی محور قرار گرفتن موضوع کنترل و کاهش جرائم اجتماعی با معاونت اجتماعی و پیشگیری و حرکت، همگرایی و تعامل دستگاه های دست اندرکار در این مدار می باشد.


این مقام مسئول، پیشگیری از وقوع جرم را موضوعی فرا قوه ای اعلام کرد و ادامه داد: همه دستگاه ها موظف هستند در امر پیشگیری از جرم با دستگاه قضایی همکاری و تعامل داشته باشند.
وی، پیشگیری از وقوع جرم را یک مطالبه عمومی و مردمی عنوان نمود و افزود: این معاونت در لیالی فجر به در ده مسجد سطح شهر اصفهان حضور پیدا کرده و جهاد تبیینی را در کنار مطالبات مردمی و بررسی مسائل و مشکلات محلات در دستور کار قرار داد.
معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری اصفهان با اشاره به ایجاد نشست ها و اتاق فکر به منظور بررسی و ارائه راهکار برای کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی توسط دستگاه های متولی افزود: جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم در مرکز استان و شهرستان ها به صورت متداوم با بررسی موضوع اولویتی استان، حوزه و بخش برگزار می شود و مدیران تمامی دستگاه ها موضوعات مهم را راهبری کرده و تصمیم های لازم در مورد آن آسیب اتخاذ می گردد.
آقایی از تشکیل کمیته های تخصصی ذیل شورای پیشگیری در استان اصفهان خبر داد و ادامه داد: این کارگروه های تخصصی به صورت کوتاه، میان و بلند مدت برنامه ریزی انجام می دهند و موضوعات مهم این کارگروه ها در جرائم خشونت، سرقت و اعتیاد می باشد که فرماندهی انتظامی استان اصفهان، دانشگاه اصفهان، ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان دستگاه همکار در این حوزه اقدامات لازم را براساس دغدغه های مورد نیاز انجام می دهند.
وی، اذعان کرد: امروز در سطح جامعه شاهدیم که آسیب ها شناسایی شده، راهکارها به دست آمده است و نیاز به همت جمعی در عرصه اقدام و عمل است. مدیران موظف هستند با حضور در میدان عمل در جامعه نسبت به کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی تلاش کنند.


معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری اصفهان، مهّم ترین دلیل افزایش طلاق را فاصله گرفتن از معنویت و اخلاق در میان زوجین دانست و ادامه داد: امروز دشمن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی تلاش می کند که ایمان و اعتقادات قلبی جوانان، نوجوانان و بزرگان را به خداوند متعال کمرنگ نموده و متأسفانه عده ای به صورت ناخواسته در این دام گرفتار شده اند البته که برخی دستگاه ها از اراده جمعی و روحیه مسئولیت پذیری در این حوزه بی توجه هستند.
آقایی، کمرنگ شدن ایمان به خدا و اخلاق همچنین افزایش فرهنگ غربی و جایگزینی آن به فرهنگ غنی اسلامی را یکی از دلایل کاهش دوام زندگی مشترک دانست و ادامه داد: دور شدن از اخلاق علت اصلی ناهنجاری های اجتماعی و بروز بسیاری از معضلات اجتماعی می باشد.
این مقام مسئول، اذعان کرد: همه دستگاه ها مانند حوزه، دانشگاه و نهادهای متولی وظیفه دارند برای ترویج فرهنگ اسلامی تلاش کنند.


وی، عدم گذشت زوجین نسبت به یکدیگر را از دیگر عوامل طلاق میان زن و شوهر دانست و اظهار نمود: افزایش شأن و شخصیت و تزریق احترام میان خانواده همواره در اسلام مورد تأکید قرار گرفته است همچنین افزایش آستانه تحمل میان زوجین بهترین تضمین برای عبور از طوفان مشکلات و آسیب های پیش آمده در زندگی مشترک است.
معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری اصفهان درباره اهمیت نقش تربیتی والدین سخن گفت و ادامه داد: خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه و صدا و سیما مهم ترین دستگاه های ایجاد فرهنگ و تربیت میان نسل ها هستند که باید به بهترین شیوه به آموزش و پرورش این بخش از جامعه همت کنند.
آقایی به اهمیت نقش خانواده در کنترل میزان اختلاف در خانواده ها سخن گفت و اذعان کرد: بسیاری از والدین در میان زوج های جوان با هدف دلسوزی به اختلافات فرزندان خود ورود پیدا می کنند اما مشاوره های غیر کارشناسی، دخالت ها و حمایت های غیر اصولی، زمینه ساز بسیاری از شکست ها می شود.


بگفته وی، لازم است نقش ریش سفیدان، بزرگان فامیل چون گذشته در میان فامیل پر رنگ گردد چرا که نقش این افراد در آرام کردن و کنترل فضای ملتهب میان خانواده زوجین به عنوان شخص بی طرف بسیار مهم است.
نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x