اجتماعی استان اصفهان بین الملل تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

گفتگو با دکتر مهرناز آزاد/ موسس و دبیر انجمن شاعران جوان استان اصفهان به بهانه بیست ودومین سال فعالیت و تاسیس انجمن

گفتگو با دکتر مهرناز آزاد/ موسس و دبیر انجمن شاعران جوان استان اصفهان به بهانه بیست ودومین سال فعالیت و تاسیس انجمن

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری احوال نیوز:  به بهانه بیست ودومین سال فعالیت و تاسیس انجمن شاعران جوان استان اصفهان مصاحبه ای داشتیم با دکتر مهرناز آزاد موسس و دبیر این انجمن ادبی ، فرهنگی و هنری 

چه اتفاقی افتاد که انجمن شاعران در اصفهان متولدشد؟

– بیست و دو سال پیش وقتی تصمیم به تاسیس انجمن شاعران جوان در استان اصفهان گرفتم جو سنگین شعر کلاسیک ، سایه بر ادبیات استان انداخته بود.

به شکلی که تعداد انگشت شماری از شاعران پیشکسوت در این حوزه اشعار نیمایی و سپید را به سختی می پذیرفتند و حتی تعدادی از این اساتید و بزرگواران این حوزه قلم را، اصلا شعر نمی دانستند و در برخی جلسات بشدت با افرادی که در این حوزه به عنوان شاعر فعالیت داشتند برخورد نموده و معتقد بودند نباید از الگوهای شعر کلاسیک خارج شد.

همین نگاه سنگین و متعصبانه به استعدادهای جوان که می توانست مانع از آن شود تا از شاعران جوان آن زمان شاعران بزرگی بوجود آورد بشدت ناراحتم می کرد. به همین دلیل برآن شدم تا کاری انجام دهم و فضایی ایجاد کنم که در این فضا شاعران نوپا و جوان بتوانند نفس بکشند و خود را باور کنند.

با چه نگاهی این انجمن فعالیت خود را آغاز کرد ؟ منظور بصورت محفلی یا نه دیدگاه شما دیدگاهی تخصصی تر بود؟ 

– یقینا با دیدگاه تخصصی این انجمن شکل گرفت، آنها که در آن زمان و از شروع فعالیت های انجمن در کنار من بودند می دیدند که در روزگاری که انجمن ها فقط محافل شعر خوانی بود ما در هر هفته سه جلسه کارگاهی داشتیم، کارگاه آموزش شعر، کارگاه آموزش ترانه و کارگاه آموزش داستان و مدیریت تمام این کارگاه ها به عهده متخصصین این حوزه ها بود. 

نشریه نو آوران انجمن شاعران جوان استان اصفهان

جالب تر اینکه در کنار این کارگاه ها ما یک تیم تحریریه داشتیم که نتایج تمام این کارگاه ها را بصورت ، مصاحبه، گزارش و مقاله در نشریه ای بنام (نو آوران ) چاپ و منعکس می کردند. در واقع یک تولید محتوای واقعی از آنچه درکارگاه ها اتفاق می افتاد، به عنوان نشریه تخصصی انجمن شاعران چاپ می شد. این نشریه حتی یک بار در جشنواره خبرنگاران غیر حرفه ای کشور شرکت کرد و مقام سوم را کسب کرد. که به نظر من یک اتفاق فوق العاده برای روزنامه نگاران جوان دراین حوزه بود. بسیاری از این تیم پس از کسب این مقام بصورت حرفه ای وارد دنیای روزنامه نگاری شدند.

درواقع ما بصورت بسیار تخصصی و علمی روزنامه نگار هم در کنار شاعران، ترانه سرایان و داستان نویسان تربیت کرده ایم. همچنین مجریان خوب و توانمند و مدیرانی که امروز برنامه نویس هستند و گروه های بسیار بزرگ فرهنگی دیگر را در جای جای این سرزمین مدیریت می کنند، از دل همین کارگاه ها بیرون آمدند.

انجمن شاعران جوان استان اصفهان، هرگز محفلی عمل نکرده و در طول زمان در ده ها حوزه فرهنگی و هنری تولید محتوا نموده است و انسان سازی کرده است.

 شاعران و نویسندگانی که پیش از آنکه شاعر یا نویسنده باشند، مدیران خوب، مجریان خوب، نویسندگان خوب و دریک کلام انسان های خوب تربیت شده اند.

– چه افرادی این بار مسئولیت اجتماعی سنگین را با شما که درآن زمان خود جوانی بی تجربه در حوزه مدیریت یک انجمن ادبی بودید باشما به دوش کشیدند؟

-خوشبختانه اساتید بسیار مهربانی درکنار من بودند انسان هایی که نگاهشان متعصبانه نبود وآنها نیز از پدید آمدن چنین شرایطی برای جوانان استقبال می کردند. 

افرادی مثل

 استاد روانشاد بهمن رافعی 

استاد روانشاد دکتر افشین یدالهی

استاد روانشاد عباسقلی ترابی

استاد روانشاد منوچهرقدسی 

استاد روانشاد (عباس کی منش) معروف به مشفق کاشانی

استاد عزیزم سرکارخانم سیمین دخت وحیدی

استاد مهربان و فروتن و اندیشمندم جناب مصطفی هادوی (شهیر اصفهانی)

استاد دوست داشتنی ام جناب آقای محمد مستقیمی ( راهی ) 

– حضور پیشکسوتانی که از آنها نام بردید چقدر در توسعه و فعالیت های انجمن شاعران جوان نقش داشت؟

وجود این عزیزان و حمایت آنها از فعالیت های انجمن شاعران سبب شد که با تمام مشکلات انجمن شاعران جوان، به سرعت گام های روبه جلو بردارد و جلسات هفتگی کارگاه های شعر، ترانه، داستان و نشست های ادبی و گفتگوی جوان و همایش های ماهیانه بصورت منظم در آن برپا شده  و با استقبال گسترده از سوی هنرمندان و هنردوستان روبرو شود.

– ۲۲ سال یک عمر است امروز پس از سال ها تلاش چه حسی دارید، خسته اید یا همچنان گذشته..؟!

-البته، در این مسیر خستگی بود، دلشکستگی بود، درهای بسته بود، بی مهری بود، تنهایی بود اما هیچ کدام عزم مرا برای هدف مقدسی که داشتم کم نکرد. امروز پس از گذشت ۲۲سال تلاش خوشحالم که بسیاری از نهال هایی که با عشق در باغچه انجمن شاعران کاشته ام درختانی تنومند و پر بارند و اگر چه در این سال ها بسیاری از حامیان این انجمن که از اساتید برجسته ادبیات استان و کشور بودند از بین مارفته اند، اما انجمن شاعران جوان همچنان با همان هدف پیشین، یعنی حمایت از استعدادهای جوان راه خود را ادامه می دهد. 

– بهترین خاطره ای که از انجمن شاعران در ذهن دارید؟

– در زلزله ۵ دی ماه سال ۸۲ وقتی کمیته حوادث غیر مترقبه برای کمک به زلزله زدگان را در استانداری (سازمان ملی جوانان) راه اندازی کردیم ، همه اعضا انجمن ۶۳ روز درکنارم ایستادند و به کمک رسانی مشغول شدند یک همبستگی و پیوستگی قابل تحسین در روزهای پر باران و سرد آن روزها هرگز فراموشم نمی شود.

بسیاری از اعضا درکنار من تا صبح در حال ارائه خدمت بودند تا بتوانند مرهمی بر زخم های جسمی و روحی و روانی بازماندگان این واقعه تلخ باشند.

درآن روزها باور کردم در انجمن شاعران جوان هنرمندانی تربیت شده اند که انسانیت را می فهمند و انسان هایی عضو این مجموعه هستند که هنرمند بودن را صرفا درارائه یک اثر هنری نمی دانند.

آنها هنرمندانه انسانیت را تشریح کردند و آن روزها در کنار زلزله زدگان و درکنار من و همه همکارانم در کمیته حوادث غیر مترقبه استان اصفهان زیبا ترین اثر هنری خود را خلق کردند.

– بدترین خاطره ای که از انجمن شاعران در ذهن دارید ؟

دردناک ترین اتفاق این سال ها از دست دادن مهدی نیکبخت ( بی تو) جوان بااستعدادی بود که از همان روزهای نخست شکل گیری انجمن شاعران به جمع ما پیوست و به سرعت رشد کرد، به نحوی که دو یا سه سال پس از ایجاد انجمن شاعران، جلسات کارگاهی شعر را با خیال راحت به او و یوسف خوش نظر هنرجوی دیگرم در این انجمن می سپردم و از رشد و بالندگی آنها به وجد می آمدم و شنیدن خبر فوت ایشان هنوز هم برایم باور نکردنی است.

خاطراتی هست که در طول بیست سال گذشته درذهن افرادی که همراه این انجمن بوده اند بجز موارد فوق مانده باشد.

-البته ، به نظرم وجود و شکل گیری خود انجمن در شرایط آن روزها که محلی شد برای ارائه آثار شاعران و نویسندگان جوان که فضا و تریبون می خواستند تا بتوانند خود خودشان را بدون سانسور ارائه دهند، خودش رویدادی به یاد ماندی است و هنوز هم بسیاری از آنها که از بدو تولد انجمن با ما همراه بوده اند چه به عنوان اساتیدی که هنوز در قید حیات هستند و چه هنرجویانمان از این رویداد با افتخار یاد می کنند.

– پس از سه سال از تاسیس انجمن در دل انجمن شاعران “خانه ترانه” شکل گرفت که پس از خانه ترانه تهران که در آن سال ها مدیریتش با زنده یاد دکتر افشین یداللهی بود دومین خانه ترانه کشور بود که در سال ۱۳۸۳ بصورت رسمی و با حضور اساتید و ترانه سرایان بر جسته استان و کشور بخصوص دکتر افشین یداللهی در سالن اجتماعات هلال احمر اصفهان با شکوه برگزار گردید.

انتشار ماهنامه نو آوران که از بدو تاسیس انجمن بصورت رسمی از سال ۱۳۸۰ به مدت شش سال و بصورت مرتب حدود ۶۰۰ جلد چاپ می شد و بین حاضران بصورت رایگان در جلسه توزیع می گردید از دیگر افتخارات این انجمن بود که بعد ها با افتتاح خانه ترانه مجله ای کوچک تر در اندازه A5 که اتفاقات جلسات کارگاهی خانه ترانه و معرفی چهره های برجسته ترانه سراها و آهنگ سازان ایرانی وخارجی درآن بود نیز بصورت لایی در این نشریه به علاقمندان اهدا می شد.

-در ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ حسین منزوی شاعر غزل سرای زنجانی که از شاعران محبوب کشور بود درسن ۵۸ سالگی براثر سرطان در تهران فوت نمودند انجمن شاعران جوان در آن سال افتخار این را پیداکرد که مراسم چهلم این شاعر گرانمایه را در اصفهان و درکتابخانه مرکزی شهرداری با شان و مرتبه ای ویژه با حضور اعضا درجه یک خانواده ایشان ،همسر، دختر و برادرشان و چهره های ادبی  وسرشناس کشور و جمع کثیری از علاقمندان به این شاعر نام آشنا باشکوه برگزار نماید و این خود افتخاری ماندگار برای استان اصفهان استان فرهنگ و هنر کشور بشمار آمد که به همت انجمن شاعران جوان استان اصفهان طراحی، برنامه ریزی و اجراشد.

– اتفاق چشمگیر دیگر انجمن تجلیل اینجانب توسط زنده یاد استاد ارجمندم مشفق کاشانی رئیس وقت انجمن شاعران ایران درآن زمان بود که پس از شنیدن تلاش من برای ایجاد انجمن شاعران که درآن زمان دومین انجمن شاعران پس از تهران بشمار می رفت از دید ایشان حرکتی جسورانه و شهامتی در خور تحسین داشت، همکار بسیار عزیزم شاعر و نویسنده و منتقد ادبیات دفاع مقدس استاد محمد بیگی حبیب آبادی نیز از جمله افرادی بودند که علاوه برثبت آثار و زندگی نامه من در کتاب سه جلدی “حماسه های همیشه” در آن روز خاطره انگیز لوح تقدیر انجمن شاعران ایران را به اینجانب به عنوان یکی از اعضا فعال این انجمن اهدا نمودند.

– از دیگر کارهای ماندگار انجمن در آن سال های دور که امکانات تکنولوژی در اصفهان در پایین ترین تراز بخصوص برای انجمن های ادبی را داشت آقای فرهاد عطایی، تمام کلیپ های انجمن را می ساخت و هر ماه ما کلیپ برنامه ماه قبل را در همایش نشان می دادیم، تهیه نشریه انجمن نیز با تلاش جناب فرهاد عطایی ، خانم نگار نصیری ، محمد نصیری و خانم زهره طلوعی و زهرا موذن به بار می نشست، که بعدها ابراهیم اسماعیلی که بعدا راجع به ایشان مفصل صحبت می کنم برای تهیه مجله خانه ترانه درتهیه مطالب وص فحه آرایی ها در کنار این تیم زحمت کش قرار گرفتند.که جا دارد از همه این عزیزان سپاسگزاری کنم.

– آیا می خواهید از این تریبون استفاده کنید واز فرد یا افرادی که درکنارتان بوده اند و دربالندگی انجمن شاعران نقش داشته اند سپاسگزاری کنید؟

– البته 

-ابتدا از پروردگارمهربان که فرصت ایجاد چنین مجموعه ای را به من داد سپاسگزاری می کنم

-و همانطور که پیش از این هم عرض کردم اساتید بسیار برجسته ای درکنارم بودند که همواره از راهنمایی های آنها بهره مند شدم بخصوص استاد عزیزم مصطفی هادوی و استاد محمد مستقیمی و سرکارخانم سیمین دخت وحیدی که همچنان سایه ای بر سر شاگردانی چون من هستند و روانشادان استاد ترابی و استار رافعی و استاد منوچهر قدسی استاد مشفق کاشانی ، دکتر افشین یدالهی که متاسفانه آنهارا از دست دادیم.از همه آنها سپاسگزارم

فرشید رفیعی و مژگان علی نژاد هم در ۶ سال نخست تاسیس انجمن علاوه بر حضور فعال در هئیت مدیره انجمن و طراحی و برنامه ریزی ها و ارتباطات با نهادهای ذی ربط تمام اجرای همایش های ماهیانه انجمن را از صفر تا صد آن عهده دار بودند که امیدوارم هر جا هستند در پناه خداوند صبحان باشند از آنها نیز صمیمانه بخاطر زحمات بی دریغشان سپاسگزارم.

– جا دارد همینجا از برادر فرهیخته ام ابراهیم اسماعیلی‌اراضی، غزل سرا ، ترانه سرا و منتقد ادبی کشورمان‌ یاد کنم که پیشنهاد ایجاد خانه ترانه اصفهان، همچنین برگزاری کارگاه های ترانه این انجمن به مدت ۶ سال و البته پیشنهاد برگزاری چهلمین روز درگذشت حسین منزوی دراصفهان و زحمات افتتاحیه خانه ترانه و دعوت از میهمانان شهرستانی و کلیه هماهنگی ها، از جمله تلاش هایی ایشان در انجمن شاعران و خانه ترانه انجمن در مدت حضورشان دراصفهان بود.

-همچنین در چند سال اخیر بهترین و فعال ترین مدیر روابط عمومی انجمن شاعران جوان سرکارخانم الهه کمالی بوده اند، فردی که وجودشان باعث رشد سریع انجمن هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی بوده است.

مضاف برآن اساتیدی که دراین سال ها در کنار من بار مسئولیت انجمن به دوششان بوده و هم در تدریس علوم و مفاهیم ادبی همچون آرایه های ادبی ، عروض و قافیه و هم در بخش نقد ادبی ، قالب های شعری و بررسی اشعار شاعران جوان در کنارم بوده اند استاد عزیزم استاد بیژن زمانی و استاد محمدرضا لطیفی، از این بزرگوارن نیز سپاسگزارم.

در سال ۹۷ نیز جناب آقای جلال جاوند و سرکارخانم مریم قادری، موضوعاتی را در حوزه عروض وقافیه در چند جلسه برای هنرجویان انجمن شاعران جوان ارائه نمودند که از آنها نیز بینهایت سپاسگزارم.

و درنهایت از همه هنرجویانم سپاسگزارم، که در تمام این سال ها، به انجمن و من اعتماد کرده و در دوره های آموزشی آن با جدیت شرکت کرده اند و با حضورشان این انجمن را بها بخشیده و ارزشمند کرده اند.

– آینده انجمن؟

-آینده این انجمن به دست هنرمندان جوان است یقینا من نیز مثل اساتید فقیدم دیر یا زود این تن را به خاک خواهم سپرد و امیدوارم که این انجمن بوسیله همت والای همین جوانان غیرتمند پویا بماند و به حرکت خود در مسیر اعتلا، پاسداشت و هویت بخشی به فرهنگ و هنر مردم و سرزمین شان ادامه دهد.

– یک آرزو به مناسبت بیست و دوسالگی انجمن برای فوت کردن شمع های تولدش!

– الهی چراغ این انجمن را تا همیشه روشن نگهدار تا جوانان سرزمینم بتوانند از مزایای حضور در گفتگوهای فرهنگی و اجتماعی آن همچنین دوره های آموزشی اش تا همیشه بهره مند شوند و این رویداد چون رودخانه ای به اقیانوس اتفاقات ادبی جهان بپیوندد.

– الهی آمین

وجمله آخر:

-از وقتی وارد بیستمین سال تاسیس انجمن شاعران جوان استان اصفهان شدیم دلم می خواسته برای آن محفلی محیا کنیم و برای این افتخار جشنی مفصل بگیریم که کرونا نفسمان را گرفته است. امیدوارم هرچه زودتر این بلا که دامن همه جهان را گرفته زودتر به فنا رود و ما بتوانیم کارهای نیمه کاریمان را که یکی از آنها برگزاری جشنی به مناسبت عبور از بیست و دو سالگی انجمن است یکجا برگزار کنیم.

جا دارد همین جا باری دیگر و برای چندمین بار از کادر درمان کشور بخاطر تلاش هایشان در کنترل بیماری و مراقبت از بیماران سپاسگزاری کنم و به خانواده همه کسانی که در این دوره سخت عزیزان خود را از دست دادند تسلیت بگویم و برایشان از خداوند طلب صبر کنم بخصوص متخصصان حوزه درمان استان اصفهان. 

لازم به توضیح است :

انجمن شاعران جوان استان اصفهان ( نوآوران شعر) پس از ۲ سال پیگیری و تلاش از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز و در سال۱۳۸۰ بصورت رسمی تاسیس گردید.

هدف از ایجاد این انجمن گردآوری و شناسایی شاعران – ترانه سرایان – داستان نویسان- خوانندگان و موسیقی دانان جوان و ایجاد فضایی جهت رشد و بالندگی این گروه از هنرمندان بود.

انجمن شاعران جوان تاکنون موفق به برگزاری ۳۰ همایش ملی – ۲۵۰ جلسه نقد و بررسی شعر – ۵۰ جلسه حافظ خوانی – سه مسابقه استانی – ۵۵ جلسه گفتگوی جوان – ۳۶ جلسه خانه ترانه – ۲۷۰ جلسه کارگاهی شعر – ۱۲۶ جلسه داستان نویسی – ۵ اردوی آموزشی – شرکت در ۸ نمایشگاه – ساخت ۵ نمافیلم – مدیریت نمایشگاه توانمند سازی زنان(سال۸۲) – فعالیت پررنگ بمدت ۶۳ روز در کمیته حادثه دلخراش زلزله بم(سال۸۲)- برگزاری ۵ دوره آموزش کامپیوتر – انتشار گاهنامه نوآوران ( بمدت ۶ سال)- مدیریت دومین جشنواره فیلم کوتاه حسنات (۱۳۹۷)-رونمایی از بیش از ده کتاب حوزه داستان و شعر در دوره های مختلف- شرکت در سومین جشنواره خبرنگاران غیرحرفه ایی و کسب مقام سوم کشور- تهیه بیش از ۵۰ کلیپ در دوران قرنطینه و کرونا سال های ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ – فرهن گسازی و تولید محتوا برای رعایت پروتوکل های بهداشتی با تولید بیش از ۵ کلیپ آموزشی – تولید محتوا و تاکید بر اهمیت کتابخوانی و رشد سواد بین جامعه هنرمندان در جلسات کارگاهی بصورت مرتب و معرفی کتاب ها و شاهکارهای ادبی جهان در این جلسات به هنرجویان- تشکیل کتابخانه اختصاصی انجمن شاعران جوان استان اصفهان از سال ۱۳۹۰  با بیش از ۵۰۰۰ جلد کتاب که بصورت رایگان برای مطالعه در اختیار هنرجویان عضو انجمن قرارمی گیرد- شرکت در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با همکاری بنیاد توسعه صلح و مهربانی های کوچک نمایندگی اصفهان، برگزاری بزرگداشت برای چهره های ماندگاری مانند (فروغ فرخزاد – حسین منزوی -عباسقلی ترابی، حمید مصدق، احمد شاملو، مشفق کاشانی، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث ،سیمین بهبهانی، افشین یدالهی، سید علی اصغر صائم کاشانی،زنده یاد استاد جلال الدین همایی و استاد ساعی”(سید محمد شریعتی”) را در کارنامه خود دارد.

هم اکنون هم جلسات کارگاهی شعر و ترانه و داستان این انجمن همراه با معرفی کتاب های حوزه ادبیات و شاهکارهای ادبی ایران و جهان بعدازظهرهای روزهای یکشنبه هرهفته بصورت منظم در فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان جی اصفهان با حضور اساتید، هنرمندان، شاعران و هنردوستان برگزار می گردد. شماره تلفن روابط عمومی انجمن شاعران استان اصفهان ۰۹۱۳۶۵۸۳۴۵۷ می باشد.

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x