اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

کاهش نقاط حادثه خیز به ایمنی، امنیت و سلامت راه ها کمک می کند

کاهش نقاط حادثه خیز به ایمنی، امنیت و سلامت راه ها کمک می کند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

نشست تخصصی پیرامون اجرای مداخلات مؤثر به منظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ورود ضرر مالی یا جانی به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در سالن اجتماعات پلیس راهور فرماندهی انتظامی برگزار شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در این نشست، بیان داشت: امروزه جرم و بی نظمی از پدیده هایی هستند که موجب ایجاد ناهنجاری در سطح جامعه و در نتیجه آزار شهروندان می شوند.

محمد حسین آقایی، پدیده حاشیه نشینی در کلان شهرها را معلول گسترش جوامع و شهر نشینی دانست و خاطر نشان کرد: رشد جوامع و مناطق حاشیه ای ازیک سو و کمرنگ بودن اقدامات پیشگیرانه از سوی دیگر موجب افزایش و حتی پیچیده تر شدن جرائم در سطح جوامع بشری خواهد شد.

ایشان، افزود: تدابیر واکنشی و اقدامات سرکوب گرایانه، کارآمدترین سلاح بشر برای مهار جرم و ناهنجاری از گذشته تا به امروز بوده است زیرا باور عمومی به برخورد با مجرم و اعمال مجازات به منظور بازدارنگی شخصی، افزایش بیم در بزهکاران و درنتیجه پیشگیری از ارتکاب جرائم مشابه و ایجاد بازدارندگی عمومی اعتقاد داشت.

این مقام مسئول در ادامه اذعان کرد: تجربه بشریت طی سالیان سال ثابت کرده است که رویکرد سرکوب گرایانه به تنهایی باعث کاهش جرم و افزایش ناامنی نشده و همین مسئله موجب ظهور رویکرد جدید، تدابیر پیشگیرانه در کنار اقدامات دیگر شده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان، افزود: دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین همواره به تزکیه نفس و دوری از گناهان به عنوان اساسی ترین و مهم ترین روش پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی تأکید نموده است و همین امر موجب گردیده تا در جامعه اسلامی استفاده از الگوهای دینی و مذهبی در فرآیند مقابله با جرائم و انحرافات به عنوان یک راهبرد اثر بخش مورد توجّه قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در ادامه بیان داشت: سرمایه گذاری در امر پیشگیری بسیار سودمندتر ازصرف هزینه جهت واکنش های بعد از وقوع جرم است و بر همین اساس نهادهای دولتی و غیر دولتی اقدامات فراوانی را در کشورهای مختلف در زمینه پیشگیری از وقوع جرم اجراء و سازماندهی می کنند.

آقایی در ادامه اظهار کرد: ترسیم راهبردهای مؤثر پیشگیری از جرم نه تنها از جرم و بزه دیدگی پیشگیری می کند بلکه امنیت اجتماعی را افزایش داده، به توسعه پایدار کشورها کمک می کندو میزان کیفیت زندگی شهروندان را ارتقاء می دهد.

این مقام مسئول با توجه به آمار به دست آمده از پلیس راهور و فرماندهی انتظامی استان پیرامون حوادث جاده ای و آمار مقایسه ای تعداد جانباختگان و مصدومین معابر درون شهری و برون شهری اصفهان خاطر نشان کرد: انجام اقدامات ابتکاری و پیشگیرانه در جهت تقویت فرهنگ ترافیک شهری و تشویق رفتار کارآمد از سوی شهروندان با تولید محتوای مناسب و پخش آن از رسانه ملّی و شبکه های مجاز اجتماعی عامل مؤثری در مشارکت شهروندان برای رعایت اصول ترافیکی و کاهش تصادفات و پیامدهای ناگوار آن خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان، هدف از برگزاری نشست تخصصی پیرامون اجرای مداخلات مؤثر به منظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ورود ضرر مالی یا جانی در استان اصفهان را پیگیری و هماهنگی لازم جهت رفع نقاط حادثه خیز با مشارکت دستگاه های ذیربط با رویکرد تمرکز بر نقاط اولویتی، بررسی آخرین وضعیت رفع نقاط حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان عنوان کرد و در همین رابطه ادامه داد: پیگیری بروز رسانی دوربین های مدار بسته، کنترل سرعت جاده ای تشکیل بانک اطلاعاتی رانندگان پر خطر و ارائه آموزش های پیشگیرانه، بررسی روند اعطاء گواهینامه رانندگی به متقاضیان و ارسال به موقع پیامک ثبت تخلف برای مالکان خودروهای متخلف از دیگر اهداف این جلسه بود.

محمد حسین آقایی با اشاره به تعدد حوادث جاده ای و عدم دسترسی به موقع به بیمارستان و امکانات درمانی در برخی محورهای مواصلاتی، افزود: پلیس راه استان گزارش جامعی با ذکر نواقص و نارسایی های احتمالی به این معاونت اعلام نمایند.

بگفته این مقام مسئول، تحلیل و بررسی تصادفات راهنمایی و رانندگی نیازمند تجمیع اطلاعات آماری از دستگاه های مرتبط مانند اداره کل پزشکی قانونی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای می باشد لذا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، یک نشست تخصصی ویژه نمایندگان دستگاه ها را پیش بینی و مقدمات تدوین تفاهم نامه همکاری مشترک را تسهیل نماید.

بگفته آقایی، پلیس راه استان باید راه های دسترسی به معادن حمل و نقل برون شهری را به طور ویژه مورد نظارت قرار داده و با کلیه وسایل نقلیه متخلف مطابق قانون، برخورد لازم صورت گیرد همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای باید پیگیری و اقدام لازم جهت راه اندازی سامانه های سپهتن، به روز رسانی دوربین های نظارت تصویری و کنترل سرعت جاده ای مستعمل را در دستور کار قرار داده و نتایج را به این معاونت اعلام نماید.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x