اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر چندر رسانه مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نظام اجرایی سهم‌بری دانش از تولید در کشاورزی ؛ نهادسازی جدید برای افزایش درآمد تولیدکنندگان و کارشناسان بخش کشاورزی

نظام اجرایی سهم‌بری دانش از تولید در کشاورزی ؛ نهادسازی جدید برای افزایش درآمد تولیدکنندگان و کارشناسان بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

جلسه هماهنگی صدور مجوزهای شیلات و آبزیان استان اصفهان روز چهارشنبه ۲۹دی۱۴۰۰ با هدف بررسی موانع موجود در مسیر صدور مجوزهای واحدهای پرورش شیلات و آبزیان و سامان‌دهی و صدور کارت شناسایی مزارع خرد آبزی‌پروری، با حضور رییس سازمان، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی، نمایندگان سازمان نظام دامپزشکی و کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی مجری مراحل اداری صدور مجوزهای شیلات استان برگزار شد.

مهدی تقی‌پور، رییس سازمان در این جلسه با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های الکترونیکی برای صدور مجوزهای بخش کشاورزی و استفاده از ظرفیت فنی و اجرایی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، اظهار داشت طی سه سال گذشته ضمن تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از طریق رفع موانع تولید، صدور مجوزها برای بهره‌برداران تسریع شده و علاوه بر کاهش هزینه‌های سفر به مرکز استان برای دریافت مجوزها، شاهد افزایش رضایت‌مندی متقاضیان فعالیت در بخش کشاورزی بوده‌ایم.

تقی‌پور با تاکید بر لزوم استفاده از دانش در فرایند تولید محصولات کشاورزی برای افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی بخش کشاورزی افزود سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با ایجاد سامانه سانکا زمینه ثبت گزارش‌های مسوولان فنی را از زمان آغاز به کار واحد تا برداشت محصولات فراهم آورده است که این گزارش‌ها علاوه بر این‌که به عنوان شناسنامه واحد تولیدی شناخته می‌شود، تصویر روشنی از شرایط و میزان تولید و الگوی کشت در کشور ارایه خواهد کرد و در سیاست‌گذاری‌های بخش کشاورزی موثر خواهد بود.

رییس سازمان با اشاره به لزوم توجه به کشاورزی قراردادی، تدوین نظام اجرایی سهم‌بری دانش از تولید در کشاورزی (سدات) را یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان در تحقق این مهم برشمرد و افزود در این طرح صاحب دانش با به‌کارگیری معیارها و موازین علمی در واحد تولیدی، موجبات افزایش عملکرد و یا کاهش هزینه تولید را فراهم می‌آورد و از میزان افزایش تولید محصول، به صورت کالایی و یا نقدی سهم می‌برد.

تقی‌پور تاکید کرد این نهادسازی جدید می‌تواند به عنوان یک رابطه پایدار و با انتفاع اقتصادی طرفین طرح، ورود مستمر دانش، افزایش بهره‌وری، ارتقای استاندارد، افزایش عملکرد، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی را به همراه داشته باشد.

محمدرضا عباسی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان نیز ضمن قدردانی از تعامل سازنده سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در تحقق سیاست‌های توسعه واحدهای پرورش شیلات و آبزیان در استان تاکید کرد، استان اصفهان قطب تولید ماهیان زینتی کشور است و از طرف دیگر با توجه به محدودیت‌های منابع آبی باید در خصوص بهره‌برداری از استخرهای ذخیره آب برای تولید و پرورش ماهیان در استان بهره جست. عباسی اظهار داشت سامان‌دهی مزارع خرد آبزی‌پروری یکی از موضوعات مهم در بخش شیلات استان است و برای ارتقای تولید و استفاده بهینه از منابع آب باید از دستورالعمل، ضوابط و مقررات مرتبط برای حمایت از این واحدها استفاده کرد.

در ادامه کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی مجری مراحل اداری صدور مجوزهای شیلات استان در رابطه با مشکلات و موانع در مسیر صدور مجوزهای آبزیان به بیان نظرات خود پرداختند و موضوعات مطرح شده توسط مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی پاسخ داده شد.

در این جلسه مقرر شد:
-کمیته تخصصی صدور مجوزهای شیلات با عضویت مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و سازمان نظام دامپزشکی استان تشکیل شود.

  • ثبت درخواست متقاضیان صدور کارت شناسایی مزارع خرد آبزی‌پروری توسط مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی به صورت مستمر پیگیری شود.
  • درخواست کاهش فواصل بهداشتی در صدور کارت شناسایی مزارع آبزی‌پروری و اصلاح دستورالعمل موجود توسط سازمان نظام دامپزشکی استان اصفهان به سازمان نظام دامپزشکی کشور ارایه شود.
  • سازمان‌دهی مسوولان فنی واحدهای پرورش شیلات و آبزیان با تاکید بر ثبت گزارش‌ها در سامانه سانکا به صورت جدی ادامه داشته باشد.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x