اجتماعی استان اقتصادی بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه سیاسی شرق شمال غرب مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

در مذاکرات وین موضع قدرت و مطالبه گری دارد

در مذاکرات وین موضع قدرت و مطالبه گری دارد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

نخستین دور گفتگوهای لغو تحریم‌ها در چارچوب نشست کمیسیون برجام در وین ظهر دوشنبه به‌وقت وین آغاز و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۴+۱ به همراه نماینده اتحادیه اروپا در این جلسه حضور یافتند. در آغاز دور جدید مذاکرات وین، ایران باوجود همه تخریب‌ها و تهدیدها هم به لحاظ تکنولوژی و توسعه هسته‌ای قوی‌تر شده است و هم توانسته از ظرفیت‌های منطقه‌ای به‌خوبی استفاده کند، به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد طرف‌های مقابل در نوع نگاه ایران به مذاکرات تجدیدنظر صورت گیرد. در ضمن مثبتی از تغییر نگاه آمریکایی‌ها نسبت به ایران دیده نمی‌شود. برعکس شواهد زیادی وجود دارد که می‌خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد.

زیرا با تغییر رفتار آمریکا در مذاکرات گذشته و بد عهدی آنها در ادامه روند برجام حال موضع قدرت در دست ایران است. با وجود آنکه قبل از آغاز مذاکرات اروپایی‌ها کارشکنی را آغاز کرده و حتی وزیر خارجه انگلیس با همتای صهیونیست خود یادداشت مشترک ضد ایرانی منتشر کرد، اما دست‌پر مذاکره‌کنندگان کشورمان در هتل کوبورگ باعث شد رقیب عقب‌نشینی کند. برتری دیپلمات‌های کشورمان در سخنان رئیس مذاکره‌کنندگان اروپایی قابل‌مشاهده بود.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان مذاکرات در یک نشست خبری با خبرنگاران از آغاز دوباره مذاکرات ابراز خرسندی کرد. مورا در ادامه صحبت‌های خود تأیید کرد که تیم ایرانی حساسیت‌های سیاسی دارد، و از روز سه‌شنبه ۳۰ نوامبر کارگروه رفع تحریم‌ها کار خود را آغاز خواهد کرد.

یک موضوع بسیار مهم و قابل توجه این که پس از سال ها، رهبر معظم و عزیز ما هیچ دغدغه و نگرانی ای نسبت به هیئت مذاکره کننده ایرانی از این جهت که در مذاکرات با طرف غربی بر سر منافع کشور معامله کند، را ندارند!

درخواست ملت از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است:

  1. سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد.
  2.  ۲- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند.
  3. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند.
  4. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد.
  5. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست.
  6. انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد.
  7. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم.
  8. شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند.
  9. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند.
  10. مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد.
  11. همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

در مذاکرات وین آمریکایی‌ها در موضع اقلیت هستند؛ آن‌ها حتی در میان اروپایی‌ها هم موقعیت خوبی ندارند. ما باید افکار عمومی را به‌خوبی مدیریت کنیم، یعنی دنیا بداند که ما به دنبال آرامش برای جهانیان هستیم و صهیونیست‌ها از ثمره تنش‌آفرینی در جهان به دنبال منافع برای خود هستند.

یادداشت تحلیلی سیاسی

رحیم رضاخانی –تحلیلگر مسائل سیاسی روز

۱۰ آذر ۱۴۰۰

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x