اجتماعی استان اصفهان تصاویر دسته‌بندی نشده یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

تولید ۱۶۰محصول نانوی مورد نیاز صنعت +رسوخ نانو به ۲۰۰ صنعت تا ۱۴۰۴

تولید ۱۶۰محصول نانوی مورد نیاز صنعت/رسوخ نانو به ۲۰۰ صنعت تا ۱۴۰۴

مدیر گروه صنعت ستاد توسعه فناوری‌ نانو با بیان اینکه امسال ۱۶۰ محصول نانوی مورد نیاز صنعت به تولید برسد، گفت: برنامه ما در این خصوص رسوخ نانو به ۲۰۰ صنعت تا ۱۴۰۴ است.

پایگاه خبری احوال نیوز به گزارش مهر دکتر علی اصغر نجیمی،  با بیان اینکه ۷۵۰ محصول نانوی تایید شده در بازار به فروش می رسد، گفت: اکنون در برنامه های حمایتی ستاد توسعه فناوری نانو، سبدی از محصولات جدید نیز در صف تولید انبوه و بازار قرار گرفته اند.

مدیر گروه صنعت ستاد توسعه فناوری‌ نانو با بیان اینکه تا پایان امسال(۱۴۰۰) حدود ۲۵۰محصول دیگر وارد سبد محصولات تجاری سازی شده نانویی می شود، بیان کرد: این محصولات در حال توسعه هستند که در صورت موفقیت به سبد محصولات نانو اضافه می شوند.

نجیمی با تاکید بر اینکه برنامه توسعه ای ستاد نانو در ۱۵ حوزه صنعتی مشخص شده که ۲۵۰ محصول در این بخش ها خواهند بود، گفت: حمایت از توسعه فناوری و محصولات جدید به موضوعاتی تعلق می گیرد که در اولویت ستاد و نیاز جامعه باشد؛ در ستاد نانو پنج حوزه بخش انرژی( نفت، گاز، برق)، سلامت ( شامل دارو، مکمل، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی)، کشاورزی و صنایع غذایی، آب و محیط زیست، ساختمان تمرکز بیشتری داریم.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز بیشتر در این حوزهها بوده و این بدان معنی نیست که از سایر حوزه ها حمایت نشود، گفت: برای تجاری سازی شدن محصولات نانو دو برنامه اصلی را در پیش گرفته ایم؛ برنامه اول برنامه «عرضه فناوری» است که حمایت از شرکت های نوپا و فناوران حقیقی برای توسعه محصولات جدید است.

وی در خصوص برنامه بعدی ستاد نانو برای تجاری سازی شدن محصولات گفت: دومین برنامه مربوط به تقاضا است که با کمک به رفع نیاز صنایع و چالش های کشور با استفاده از فناوری نانو همراه بوده که این برنامه در ستاد تحت عنوان برنامه «شبکه تبادل فناوری» در حال انجام است.

وی افزود: در برنامه شبکه تبادل فناوری هدف ما در سال ۱۴۰۰ این است که ۱۶۰ محصول مورد نیاز صنعت تولید شوند. در سال ۱۳۹۹، ۶۰ طرح موفق در شبکه تبادل فناوری نانو داشتیم که در کل در این طرح موفق به حدودا ۳۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شدیم.

نجیمی در خصوص برنامه دوم ستاد توسعه فناوری نانو در زمینه رفع نیاز صنایع گفت: در حال حاضر بابت این برنامه صنایع نیازهایشان را با ستاد توسعه فناوری نانو مطرح می کنند این نیازها شامل نیازهای فناورانه، نوآورانه و یا بومی سازی محصولاتی که وارداتی هستند و امکان تامین آنها در صنایع مختلف وجود ندارند می‌شود.

مدیر گروه صنعت ستاد توسعه فناوری‌ نانو تاکید کرد: برنامه‌ریزی داریم تا ۱۴۰۴، بتوانیم یک محصول در هر روز کاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون حدودا ۸۰ شرکت بزرگ صنعتی از محصولات نانو استفاده می کنند، گفت: تا ۱۴۰۴ بیش از ۲۰۰ شرکت صنعتی بزرگ از فناوری نانو برای بهبود کارایی و بهره وری استفاده خواهند کرد.

مدیر گروه صنعت ستاد توسعه فناوری‌ نانو گفت: همچنین طبق برنامه ریزی هایی که با معاونت امور صنایع وزارت صنعت داشته‌ایم برنامه ویژه ای از سال ۱۳۹۸ برای بومی سازی محصولات وارداتی ارزبر و محصولات مورد نیاز صنعت داریم؛ به طور مثال در سال ۹۹ تعداد ۵۷ طرح موفق را در صنعت داشتیم که نیازهای صنعت را رفع کردند و جایگزین واردات شده بودند.

نجیمی با بیان اینکه بناست که امسال این تعداد محصولات که نیاز صنایع را رفع کردند رشد داشته باشند، بیان کرد: علی رغم اینکه دچار رکود اقتصادی بودیم اما صنعت از محصولات نانو استقبال کرد به دلیل اینکه محصولات فناورانه تولید شده از ارزش افزوده بالایی برخوردار هستند بدین ترتیب از استقبال خوبی نزد مشتریان برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x