اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مهدی تقی پور: ۲۰ ماه است سازمان غذا و دارو در خواست ملاقات را نپذیرفته است / مهمترین مشکل ما در حوزه کشاورزی این است که کارشناسان وفارغ التحصیلان بخش کشاورزی کار آفرین تربیت نمی شوند

مهدی تقی پور: ۲۰ ماه است سازمان غذا و دارو در خواست ملاقات را نپذیرفته است / مهمترین مشکل ما در حوزه کشاورزی این است که کارشناسان وفارغ التحصیلان بخش کشاورزی کار آفرین تربیت نمی شوند

مهمترین مشکل ما در حوزه کشاورزی این است که کارشناسان وفارغ التحصیلان بخش کشاورزی کار آفرین تربیت نمی شوند / ۲۰ ماه است سازمان غذا و دارو در خواست ملاقات را نپذیرفته است.

نشست خبری رئیس واعضای شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان اصفهان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، در گرامی داشت بیستمین سالروز تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی ،  مهدی تقی‌پور، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان در نشست خبری که به همین مناسبت در سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان اصفهان برگزار شد، ابتدا مهدی تقی پور ، ضمن عرض تسلیت به مناسبت در گذشت دو نفر از خبرنگاران محیط زیست در سانحه تصادف و همچنین تبریک به مناسبت میلاد حضرت امام رضا علیه السلام گفت: مراکز خدمات کشاورزی ومنابع طبیعی غیر دولتی به عنوان شبکه خصوصی انتقال واشاعه دانش وفناوری های جدید در محیط کشاورزی راه اندازی شده است که هدف غایی ما فراهم آوردن ودسترسی فیزیکی واقتصادی وآسان کشاورزان به خدمات مورد نیاز است. همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغ شده این سازمان سه رویکرد به اوج رساندن مشارکت‌های مردمی، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و استفاده از فناوری‌های روز در کشاورزی برای دانش‌گستری در این بخش را به عنوان آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور مبنای کار خود قرار داده است. تقی پور ، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در سال گذشته مراکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیر دولتی به عنوان شبکه خصوصی انتقال و اشاعه دانش و فناوری جدید راه‌اندازی شد تا دسترسی کشاورزان به خدمات مورد نیاز را فراهم کند، هدف این است که در هر دهستان حداقل یکی از این مراکز راه اندازی شود. وی افزود: مهمترین مشکل ما در حوزه کشاورزی این است که کارشناسان وفارغ التحصیلان بخش کشاورزی کار آفرین تربیت نمی شوند.

مهم‌ترین ایراد نظام آموزش عالی این است که فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی کارآفرین نیستند، توانمندسازی این کارشناسان بر عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی است، لذا باید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، مراکز مهارت‌آموزی توسعه داده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان ادامه داد که : در این مراکز با استفاده از واحدهای تولیدی که تأییدیه سازمان را دارد، تعدادی از اعضای سازمان به عنوان کارآموز معرفی شده و در محیط واقعی دوره‌های مهارتی را طی می‌کنند این کار منجر به جذب افراد و افزایش توانمندی آنان خواهد شد. تقی پور گفت: ۲۷ مرکز توسعه کسب وکار کشاورزی در سطح کشاورزی ایجاد شد که در تنظیم بازار به ما کمک می کند.در نظام آموزش عالی در حوزه کشاورزی این است که کارشناسان وفارغ التحصیلان بخش کشاورزی کار آفرین تربیت نمی شوند. وی در رایطه با سموم دفع آفات گیاهی و داروخانه های گیاه پزشکی گفت: در راستای سازماندهی مصرف نهاده های کشاورزی به ویژه سموم دفع آفات گیاهی تا کنون ۸۲۴داروخانه گیاه پزشکی در قالب مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی راه اندازی شده است . یکی از معضلات در مصرف نهاده های کشاورزی سموم ،مصرف بی رویه وغیر کارشناسانه این سموم بوده. استان اصفهان با ۱۳۵مرکز توان افزایی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است  که باید گفت در استان اصفهان بیشترین تعداد مراکز توان افزایی در سطح کشور راه‌اندازی شده است. که متآسفانه بر اساس آمار های بانک جهانی هنوز ما رتبه خوبی نداریم.

در حوزه کشاورزی ما با سه مشکل روبروهستیم : ۱-دریافت پروانه تآسیس ۲-دریافت مجوز های بانکی ۳-دریافت پروانه بهره برداری . در سال گذشته در کشور ۴۸ هزار و ۵۸۴ مجوز فعالیت در حوزه‌های گلخانه‌ای، پرورش قارچ خوراکی، دام، طیور، شیلات و گیاه پزشکی صادر شده است. با سیاست توسعه کشت‌های گلخانه‌ای حدود ۵۹ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۶۴۷ مترمربع گلخانه در کشور تأسیس شد که از این تعداد ۱۹ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۲۲۹ مترمربع در قالب سه هزار و ۹۲۹ پروانه بهره‌برداری شروع به کار کرده‌اند.

مهدی تقی‌پور افزود: دریافت پروانه تأسیس و مجوزهای ساخت و ساز، اخذ تسهیلات بانکی و پروانه بهره‌برداری مراحلی است که برای شروع فعالیت بخش کشاورزی طی می‌شود، برای تسهیل صدور مجوزها اقداماتی از جمله حذف استعلامات بخش آب، برق و گاز انجام شده است همچنین گلخانه‌هایی که سطح کمتر از یک هکتار دارند با رعایت الزامات زیست محیطی استعلام ندارد. تقی پور ادامه داد: پیگیری ها واقدامات ناظر بر تسهیل وتسریع صدور مجوز فعالیت های بخش کشاورزی: یکی حذف استعلام های غیر ضروری برای فعالیت های تولیدی کشاورزی بوده است استعلام‌های تکراری که بانک کشاورزی به بهره‌برداران ارائه می‌کرد حذف شد، اکنون همه استعلام‌هایی که توسط سازمان نظام مهندسی در زمان صدور پروانه اخذ شده برای بانک کشاورزی نیز وجاهت قانونی دارد. و دیگری صدور یک موافقتنامه کلی به جای تبصره ۴ و دیگری در راستای حمایت از سرمایه گذاری وبخش کشاورزی پروانه های بهره برداری دام وطیور که ۲ ساله بودکه الان ۳ یا ۴ ساله صادر می شود .همچنین در زمینه های تعرفه های صدور که زمان برسی درخواست زمین بیشتر از یک هفته بود که در حال حاضر به سه روز کاهش یافته است . از دیگر خدمات این بخش حذف استعلام های تکراری ومجدد از متقاضیان بوده است. در سه ماه پایانی سال ۹۷ به طور میانگین صدور مجوزهای بخش کشاورزی ۱۲۰ روز طول می‌کشید که اکنون به ۲۰ روز کاهش یافته است، استعلام‌های غیر ضروری و موازی برای واحدهای تولیدی کشاورزی از ادارات حفاظت محیط زیست، آب، منابع طبیعی، امور اراضی، میراث فرهنگی و استعلام مجدد بانک‌ها حذف شد.

ما در کشور با محدودیت های شدید آبی روبرو هستیم یکی از توصیه های مقام معظم رهیری در جهت پرورش دام است .با تدوین سامانه تحت عنوان سامانه “سانکا”کلیه درخواست ها بدون حضور فیزیکی در منزل انجام می شود . سامانه سانکا (سیستم یکپارچه خدمات الکترونیک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی) زمینه توزیع عادلانه فرصت‌های شغلی، تحقق عدالت حرفه‌ای، تسهیل و تسریع در ادامه خدمات و کاهش مراجعات حضوری را فراهم کرده است.

تقی پور ادامه داد: با به‌کارگیری کارشناسان مشاور، ناظر و شرکت‌های سازنده در ساخت ابنیه، استحکام، پایداری و کیفیت واحدهای احداث شده از شرایط مطلوبی برخوردار شده و توجه بیشتر به رعایت بهداشت نسبت به قبل سبب افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و میزان بهره‌وری در واحدهای تولیدی شده است. حذف کمیته استانی صدور پروانه ها مصوبه ستاد مرکزی صدور مجوز هادر جهت تسهیل وتسریع صدور مجوزها برای فعالیت های کوچک روستایی، در اجرای منویات مقام معظم رهبری در تسهیل و تسریع کار مردم که باید گفت یک سوم مجوز های واگذار شده در همین سال محقق شده که این رشد چشمگیری در زمینه صدور بخش مجوز ها است. و مهمترین مشکلی که ما مواجه هستیم ،مشکل ذهنی وفرهنگی وموانع فنی وساختاری وموانع قانونی در دست یابی به اهداف کلان کشاورزی است .

جهت تحقق شعار سال موانعی در پیش رو داریم که باید آنها را حذف کنیم برخی از این موانع عبات است از : رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بند “ب”ماده( ۱۰)قانون حفظ کاربری ارضی که از مهمترین موانع است و دیگری حرایم وفواصل بین واحد های تولیدی وحرایم جاده ای می باشد، همچنین استعلام های موازی وغیر ضرور در راه اندازی فعالیت های کشاورزی.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان در ادامه افزود: آلوده ترین کلان شهر کشور، شهر اصفهان است  وما در سال ۹۸ بیست روز هوای پاک داشتیم  ودر سال ۹۹ چهار روز ودر سال ۱۴۰۰ متا سفانه با وجود کرونا ومنع رفت وآمد ها ، هیچ روزی  هوای پاک نبوده است.

مهدی تقی پور، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهانمتاسفانه مدت ۲۰ ماه هست که تلاش می کنیم ولی نمی توانیم با مدیر صنایع غذایی ودارویی ملاقات داشته باشیم. وی در ادامه گفت: طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که باید به نقش دانش در آن توجه شود، اگر کارشناسان دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی کشاورزی از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری اشتغال در بخش کشاورزی محقق خواهد شد.

تقی پور گفت: در پیش‌نویس این طرح مجلس تاکید شده که پروانه‌ها باید به صورت دائمی و یک بار صادر شود. این فرایند باید اصلاح شود تا منجر به عدم استفاده از مسئولان فنی و تبدیل این زمین‌ها به بازار بورس نشود.

تقی پور ، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان با مشکل بالا رفتن سن کشاورزان و نبود ظرفیت علمی بین آن‌ها رو به رو هستیم، همچنین با توجه به کم آبی استان، دیگر ظرفیت کشت‌هایی از جمله گندم و سایر کشت‌های آب‌بر وجود ندارد بنابراین لازم است با کمک کارشناسان نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام ویژه انجام شود.

تعداد دانش آموخته گان بخش کشاورزی از سال ۸۹ تا ۹۴ سه در صد افزایش داشته است و نرخ بیکاری دانش آموختگان کشاورزی از سال ۸۹ تا ۹۴ هفت در صد کاهش یافته است.

مهدی تقی پور در مورد فعالیت های پرورش دام و ارتباط با مراکز دانشگاهی گفت: توسعه فعالیت‌هایی از جمله پرورش دام سبک در شرق استان اصفهان در سال‌های اخیر برای جایگزینی کشت‌های زراعی انجام شده است، بزرگترین مجتمع پرورش شتر مرغ در شرق اصفهان در حال احداث است، آموزش‌های لازم توسط بیش از دو هزار کارشناس به بهره‌برداران داده شده است.

وی درباره فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته کشاورزی استان اصفهان گفت: هیچ همکاری از طرف وزارت علوم برای پذیرش دانشجو به اندازه نیاز وزارت جهادکشاورزی انجام نشده است، فارغ‌التحصیلان کشاورزی در استان اصفهان بیشترین تعداد جویای کار را دارد و حدود ۳۰ درصد از آنها بیکار هستند.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x