اجتماعی استان اصفهان بین الملل تصاویر تهران فرهنگ و هنر

تعیین تکلیف مسافران ایرانی در روسیه، مسافران دیپورت نشدند

تعیین تکلیف مسافران ایرانی در روسیه، مسافران دیپورت نشدند

تعیین تکلیف مسافران ایرانی در روسیه/مسافران دیپورت نشدند

مسافران ایرانی که مرزبانی روسیه به مدارک و اهداف سفرشان شک کرده بود؛ پس از سه روز معطلی در فرودگاه مسکو به ایران برگشتند، درحالی که مهر دیپورت روی پاسپورت آنها زده نشده است!

پایگاه خبری احوال نیوز به گزارش خبرگزاری مهر،  ۳۷ مسافر ایرانی روزهای اخیر به روسیه سفر کردند آنها از طریق یکی از آژانس‌های مسافرتی معتبر که در حال حاضر تور روسیه برگزار می‌کند، اقدام به گرفتن بلیت مسابقات یورو ۲۰۲۰ و فن آی دی و در قالب پکیج تور روسیه کردند.

بسیاری از آنها با یک پرواز ایرانی توانستند از مرز روسیه و فرودگاه مسکو عبور کنند اما عده‌ای از آنها که با پرواز روسی در زمین مسکو نشسته بودند، به مشکل برخورد کردند. گویا پلیس مرزبانی فرودگاه مسکو به مدارک مسافران ایرانی شک کرده و اجازه نداده که آنها وارد خاک روسیه شوند.

مسافران ایرانی که در میان آنها سالمند و کودک نیز بود، حدود ۱۹ ساعت در راهرو منتظر ماندند. طبق گفته سید حجت میر موسوی، مدیرعامل آژانس مسافرتی؛ آنها بدون هیچ آب و غذایی در این بخش از فرودگاه منتظر مانده بودند. حتی به همکاران ما اجازه نمی‌دادند که غذا برای این افراد برده شود.

میر موسوی این اقدام را «شبه بازداشت» عنوان کرد و گفت: پس از آن، مسافران ایرانی را به بخش ترانزیت فرستادند که حداقل محلی برای استراحت داشت. این مسافران سه روز در فرودگاه معطل مانده بودند.

وی به خبرنگار مهر گفت: زمانی که چنین مشکلی پیش می‌آید معمولاً سفارت ایران در روسیه باید کمک کرده تا شأن ایرانی حفظ شود و مشکل آنها را برطرف کند. اما متأسفانه کمکی نکرد.

فروش یک بلیت به چند نفر؟!

در این میان سفارت ایران در روسیه چند بیانیه صادر کرد. یک بار اعلام کرد که «آژانس‌های مسافرتی بلیت و فن آی دی غیرقانونی فروخته‌اند. مرزبانی هم با ادعای جعلی بودن فن آی دی و اختصاص یک بلیت به چند نفر مانع از حضور این افراد در مسکو شده‌اند. این اقدام با شیوع ویروس در روسیه و تلاش چند ایرانی برای عبور از مرز روسیه به سمت اروپا همزمان شده و در نتیجه مرزبانی سخت گیری های خود را افزایش داده است.»

در اطلاعیه دیگری این سفارت با بیان اینکه هدف واقعی سفر اتباع ایرانی به روسیه با هدف درخواستی آنها غالباً مطابقت ندارد اعلام کرد: «برخی از مدارک ارائه شده از سوی مسافران مورد تأیید مسئولین پلیس مرزی روسیه قرار نگرفته و همچنین اظهارات این مسافران نیز مغایر با هدف سفر آنها بوده است. تعدادی از این شهروندان نیز کودکان خردسال و افراد مسن و بیمار هستند که سفر آنها به روسیه با فن آیدی از سوی پلیس مرزی روسیه توجیه منطقی نداشته و آنان نیز در اظهارات خود به اهداف دیگری غیر از تماشای مسابقات فوتبال از جمله گذراندن ماه عسل و یا دیدار برخی اقوام و نزدیکان اشاره کرده‌اند که این موضوع بر خلاف قوانین و مقررات کشور روسیه است. این در حالی است که شرکت‌های مسافری که از سابقه گردشگری با روسیه برخوردار می‌باشند ملزم به اطلاع و رعایت قوانین و مقررات بوده و باید خود را مکلف به رعایت این قوانین و مقررات بدانند و همزمان مسافرین خود را از این مقررات آگاه کنند.»

این بخش از بیانیه موجب شد تا این تصور به وجود آید که آژانس مسافرتی برای اعزام مسافران به روسیه از امکان فن آی دی مسابقات استفاده کرده است و مسافر از این موضوع یا خبر نداشته یا اصلاً قصد دیدن مسابقات را نداشته‌اند. در حالی که میرموسوی گفت: بیشتر این مسافران ورزشکار هستند و بلیت مسابقات را نیز داشته‌اند. حالا اگر کسی در این میان به روسیه برود اما با وجود داشتن بلیت نخواهد مسابقه ببیند از عهده تشخیص آژانس خارج است.

وی گفت: همه این مسافران به مرزبانی گفته‌اند که برای تماشای بازی رفته‌اند اما تشخیص مرزبانی این نبوده است. یکی از مسافران به آژانس گفته شما ماه عسل من را خراب کرده‌اید. همین یک جمله باعث شده تا سفارت بگوید این افراد با هدف‌های دیگری می‌خواستند وارد خاک روسیه شوند. آیا یک مسافر نمی‌تواند برای تماشای بازی و ماه عسل برود؟

مسافران توجیه بودند

میرموسوی گفت: مسافران توجیه شده‌اند که برای تماشای بازی می‌روند شاید استقبال آنها از این بازی‌ها به دلیل همزمانی با پدیده شب‌های سفید روسیه هم باشد. روز گذشته مسافران دیگری داشتیم که با ۸ ساعت معطلی با همین مدارک و با ایرلاین روسیه توانستند از مرز عبور کنند چرا فقط برای این عده از افراد مشکل به وجود آمده بود؟ سفارت ایران در روسیه می‌گفت که ما از مشکل مسافران ایرلاین روسی خبردار نشده بودیم! متأسفانه از این دست اتفاقات در روسیه زیاد می‌افتد و چون تعدادی از ایرانی‌ها قصد رفتن به اروپا از طریق مرزهای روسیه را داشته‌اند، حساسیت نسبت به سفر ایرانی‌ها زیاد شده است. با این وجود مسافران به ایران رسیدند. آنها آزار دیده‌اند. هم پولشان از بین رفته، هم وقتشان. ما در این باره جلسه‌ای در وزارت میراث فرهنگی داشتیم. درصدد هستیم که برای آنها جبران کنیم. همان زمان هم عده‌ای از افراد گفتند که می‌خواهیم به ترکیه برویم بنابراین برایشان بلیت گرفتیم. اما به هر حال ذهنیت مسافر را خراب کرده‌اند.

دیپورت نشدند

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز به خبرنگار مهر گفت: این مسافران بالاخره به ایران برگشتند. اما روی پاسپورت آنها مهر دیپورت زده نشد. اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم بگوییم آنها دیپورت شدند اما الان باید بگوییم محترمانه تر برگشت داده شدند.

آژانس مسافرتی مجبور شد برای این افراد بلیت برگشت بگیرد. ما از سفارت ایران انتظار بیشتری داشتیم متأسفانه مسئولان سفارت صحبت‌هایی می‌کنند که با واقعیت همخوانی ندارد. آنها گفته‌اند که ورود این افراد غیرقانونی بوده و مدارکشان جعلی است. در صورتی که اصلاً چنین چیزی نیست. این مدارک قابل بررسی هستند. در واقع دولت و پلیس روسیه رفتار غیرقانونی داشته‌اند. مسافران ایرانی هتل و پرواز و فن آی دی قانونی گرفته بودند. اگر مشکلی در هر یک از این مدارک وجود داشت، ایرلاین روسی اصلاً آنها را سوار نمی‌کرد.

ماه عسل با بلیت یورو ۲۰۲۰!

وی افزود: سفارت گفته اینها برای ماه عسل به روسیه رفته‌اند، بر فرض که چنین باشد آیا افراد نمی‌توانند هم به ماه عسل بروند هم مسابقات را ببینند؟ همه این افراد پول بلیت بازی را پرداخت کرده‌اند. چطور تشخیص داده‌اند کسی که بلیت بازی را در دست دارد، می‌خواهد برود بازی را ببیند یا نه؟ ما از یک طرف از باب مستاصل شدن مسافران شاکی هستیم و از طرف دیگر، حمایت نکردن سفارت ایران در روسیه.

رفیعی درباره اینکه آژانس‌های مسافرتی برای اینکه مسافرانشان به روسیه راه پیدا کنند از امکان سفر به روسیه در این شرایط از طریق فن آی دی اقدام می‌کنند در صورتی که آن مسافران قصد دیدن مسابقات یورو ۲۰۲۰ را ندارند گفت: در حال حاضر به دلایل مختلف، روسیه ویزای گردشگری نمی‌دهد. اما این شرایط ایجاد شده که مسافران با استفاده از فن آی دی مربوط به مسابقات اجازه ورود به روسیه بگیرند. مانند مسابقات جام جهانی که افراد با استفاده از فن آی دی می‌توانستند هم وارد روسیه شده و مسابقات را ببینند و هم به دیدن جاذبه‌های گردشگری این کشور بروند. سفارت ایران چون نتوانسته کاری انجام دهد گفته که این فن آی دی‌ها جعلی بوده یا اینکه آنها هدفی جز دیدن مسابقات داشته‌اند. در حالی که تشخیص این موضوع وقتی همه مدارکشان کامل است، امکان پذیر نیست.

نتیجه؟

در روزهای اخیر کمیته رسیدگی به شکایات وزارت میراث فرهنگی تشکیل جلسه داده است پس از این جلسه، لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی گفته است: متأسفانه یکی از آژانس‌های معتبر فن آیدی، جعلی به این افراد فروخته است. باید جلوی این این آژانس‌ها زودتر گرفته شود تا بیش از این اعتبار گردشگران ایرانی‌ها کاسته نشود.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x