اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر محمود سقائی: تأمین سریع اطلاعات و تعمق بر روی آن‌ها با هم منافات دارد و این دو با هم در یک جا جمع نمی شوند

دکتر محمود سقائی: تأمین سریع اطلاعات و تعمق بر روی آن‌ها با هم منافات دارد و این دو با هم در یک جا جمع نمی شوند

دکتر محمود سقائی: مروری بر آثار مفید و مخرب شبکه‌های اجتماعی

مروری بر آثار مفید و مخرب شبکه‌های اجتماعی

دکترمحمود سقائی

شبکه‌های اجتماعی برنامه‌های کامپیوتری هستند که از طریق آن‌ها مردم و سازمانها از طریق تشکیل گروه‌ها و انجمن ها بسادگی و با هزینه نسبتاً کمی به تبادل و اشتراک اطلاعات، ایده ها، علایق، تصاویر و ویدئو می پردازند. اکثر این شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تکنولوژی موبایل بوده و محیطی پر تعامل برای بحث و تبادل آراء و به اشتراک گذاری فراهم میکنند. این شبکه‌ها تغییرات شگرفی در ارتباطات بین فردی ایجاد کرده‌اند. تعداد شبکه‌های اجتماعی زیاد است و روز بروز در حال افزایش است. برخی از شبکه‌های اجتماعی مشهور عبارتند از: فیس بوک، واتز اپ، تلگرام، اینستاگرام و تویتر.

در بین کاربران اینترنت، روی آوری به شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با سایر سایت‌ها بسیار بیشتر به چشم میخورد. آمار نشان میدهد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی هر سال نسبت به سال قبل به میزان حداقل دو برابر افزایش می یابد. شبکه‌های اجتماعی علاوه بر تبادل و اشتراک داده ها، وسیله شده است برای کسب شهرت و درآمد برای برخی افراد یا سازمانها در سطح جهانی، منطقه ای یا کشوری.

شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به انواع زیر طبقه بندی کرد: بلاگ، شبکه‌های شغلی یا حرفه ای، شبکه‌های تجاری، فوروم، میکروبلاگ، اشتراک تصویر، شبکه‌های بررسی محصولات و سرویس ها، بازی‌های اجتماعی، اشتراک ویدئو و دنیای مجازی

اجزای فنی شبکه اجتماعی

۱- هویت فردی: افراد به درجات مختلف ممکن است هویت خود را در شبکه‌های اجتماعی بصورت واقعی یا غیرواقعی در معرض قرار دهند. هویت فردی شامل اطلاعاتی زیر میباشد: نام، نام خانوادگی، سن، جنس، حرفه، موقعیت، عکس شخصی و سایر اطلاعاتی که به نوعی به کشف هویت فرد کمک میکند

۲- مکالمه و مباحثه: نشان دهنده میزان ارتباط افراد در شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی فقط به همین منظور یعنی تقویت مباحثه بین افراد تشکیل شده است. این مباحثات به دلائل مختلف و به صور گوناگون ممکن است روی دهد. پاره‌ای از این دلائل به قرار زیر است: آشنائی با افراد جدید دارای طرز فکر مشابه، جستجو برای یافتن علاقه واقعی، تقویت اعتماد به نفس، آشنائی با ایده‌ها و موضوع های جدید، رساندن پیغام خود به گوش جهانیان، کمک در جهت اقدام‌های بشردوستانه، خیرخواهانه، بهبودی محیط زیست، مسائل اقتصادی، و سیاسی

۳- به اشتراک گذاری: نشان دهنده وسعت تبادل و توزیع مطالب توسط کاربران است. در بسیاری از موارد، برداشت اصلی از شبکه اجتماعی همانا به اشتراک گذاری می باشد. گاهی نیز مطالب به اشتراک گذاشته شده واسطه و یا دلیلی است برای ایجاد ارتباط با افراد در شبکه‌های اجتماعی.

۴- حضور: نشان دهنده میزان دسترسی و سهولت یافتن افراد مختلف مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی، چگونگی یافتن فرد خاصی در یک شبکه اجتماعی، اینکه تا چه فرد پیدا شده با فرد واقعی مورد نظر ما مطابقت دارد و اینکه فرد مورد نظر تا چه حد در دسترس می باشد.

۵- ارتباطات: نشان دهنده وسعت ارتباط افراد با یکدیگر است. ارتباط ممکن است فقط بصورت بودن در لیست دوستان فرد باشد و یا ممکن است بصورت مباحثه، تبادل مطالب و رسانه، گردهم آئی آن لاین و حتی قرار ملاقات حضوری باشد.

۶- شهرت: نشان دهنده میزان شناسائی همگانی یک فرد توسط افراد دیگر در یک شبکه اجتماعی می باشد. در شبکه‌های اجتماعی شهرت معانی مختلف ممکن است داشته باشد. در اکثر موارد منظور از آن اعتماد و یا علاقه (لایک) می باشد. اکثر شبکه‌های اجتماعی دارای ابزاری هستند که کاربران میتوانند در مورد موضوعات مختلف اظهار اعتناد یا لایک بکنند و بدین وسیله میزان شهرت یک موضوع و به تبع آن کاربرانی که آن موضوعات را ارائه کرده‌اند فراهم می شود.

۷- گروه‌ها: نشان دهنده قابلیت شبکه اجتماعی برای تشکیل گروه‌ها و زیرگروه های مختلف توسط کاربران می باشد. گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اسامی مختلف عرضه می‌شوند مانند گروه، طرفدار، دنباله رو، تماس و غیره. هرچه تعداد و وسعت گروها و سعولت ایجاد آن‌ها بیشتر باشد، شبکه مورد نظر اجتماعی تر است.

یکی از مسائل عمده در شبکه‌های اجتماعی این است که فرد نمی‌تواند کنترل کامل بر روی پیغام های ارسالی خود داشته باشد. بدین معنی که این پیغام ها پس از ارسال دیگر قابل حذف و یا تغییر و ویرایش نمی باشند. اغلب اوقات فرد ارسال کننده پیغام به هدف واقعی خود برای ارسال آن پیام دست نمی یابد و بسیاری از مواقع، آثار غیر منتظره ای از پیام‌ها بروز میکند که به هیچ عنوان مورد نظر فرد ارسال کننده پیان نبوده است. اگرچه با دقت و رعایت نکات مختلف قبل از ارسال پیام این موضوع تا حدی قابل کنترل است، ولی اغلب اوقات برداشت افراد با یکدیگر متفاوت بوده و یک پیام ممکن است واکنش‌های غیر منتظره ای را در بر داشته باشد. تنها چیزی که میتوان گفت این است که افراد در مباحث مختلف شرکت میکنند با این امید که بتوانند تأثیر قابل توجهی بر روی  آن مباحثه بگذارند. اینکه در عمل این موضوع محقق می‌شود یا خیر، نکته دیگری است که تابع عوامل و متغییر های بسیار زیادی میباشد. افراد به راحتی ممکن است نظر یک فرد را به میزان گسترده ای قبول کنند و جو بسیار سنگینی ایجاد شود، در حالیکه فرد صادر کننده پیام اصولاً ممکن است فاقد صلاحیت و تبحر لازم در آن مورد خاص باشد و حتی گاهی خود فرد ارسال کننده پیام ممکن است نیت دیگری غیر از آن چیزی که حاصل شده است داشته باشد.

روی آوری به شبکه‌های اجتماعی

بیشترین میزان جمعیت جوان در شبکه‌های اجتماعی از کشورهای خاورمیانه و آمریکای شمالی می باشد. در این کشور ها ۴۵ – ۳۵ درصد افراد زیر ۲۵ ساله هستند و همین طیف جوان بیشترین کاربران شبکه‌های اجتماعی را تشکیل میدهند.

آمار کابران شبکه‌های مختلف (آوریل ۲۰۱۶)

۱- فیس بوک: ۱،۵۹۰،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۲- واتزآپ: ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۳ – فیس بوک برای موبایل: ۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۴- شبکه کیوکیو: ۸۵۳،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۵- ویچت: ۶۹۷،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۶- کیوزون: ۶۴۰،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۷- تامبلر: ۵۵۵،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۸- اینستاگرام: ۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۹- تویتر: ۳۲۰،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۱۰- بیدو تیبا: ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۱۱- سکایپ: ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۱۲- وایبر: ۲۴۹،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۱۳- سیناوایبو: ۲۲۲،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۱۴: لاین: ۲۱۵،۰۰۰،۰۰۰ کاربر

۱۵- سنپ چت: ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰

مشکلات شبکه‌های اجتماعی

با پیدایش شبکه‌های اجتماعی، تعامل چهره به چهره افراد رو به کاهش گذاشت و از طرف دیگر ارتباطات منفی از قبیل زورگیری مجازی، توهین به دیگران، و سوء‌استفاده جنسی با تسهیلات بیشتری رو به فزونی نهاد. شبکه‌های اجتماعی ممکن است بطور زودهنگام کودکان را در معرض اطلاعات مضر در مورد سوژه هائی مانند مشروبات الکلی، دخانیات و رفتارهای جنسی قرار دهد.

شبکه اجتماعی تویتر بطور وسیع و روزافزونی مورد سوءاستفاده تبلیغاتی تولیدکنندگان کالاهای مختلف قرار میگیرد. در این رابطه تولیدکنندگان مختلف با استفاده از تکنولوژی های مختلف و سوء‌استفاده از اعتماد افراد، سعی در افزایش دنباله رو های خود در شبکه تویتر میکنند.

برای شبکه‌های اجتماعی مشکلات مختلفی از قبیل اختلاف در توزیع اطلاعات و اخبار، قابل اعتماد بودن اطلاعات ارائه شده، مشکل تمرکز و دقت افراد بر روی اطلاعات ارائه شده، مشکلات مربوط به مالکیت مادی و معنوی محتوی میتوان برشمرد. در زیر به پاره‌ای از آن‌ها اشاره میشود.

۱- اختلاف در توزیع اطلاعات: میزان و کیفیت دسترسی به اطلاعات مختلف ممکن است بین اقشار مختلف جامعه بسیار متفاوت باشد. در سیستم مدرن جامعه اطلاعات، عده‌ای ممکن است بیشتر تولید کننده اطلاعات و عده‌ای دیگر منحصرا مصرف کننده آن می شوند. علت این پدیده همانا در سیستم آموزش و پرورش و نحوه برخورد آموزگاران از نظر پرورش تفکر انتقادی می باشد.

۲-  مشکل اعتماد به اطلاعات: محتوای دیژیتال تولید شده توسط کاربران اغلب با دیده شک و تردید مورد نگرش واقع می‌شود و سایر کاربران به عنوان یک منبع موثق به آن نگاه نمیکنند. در این فقدان اطلاعات زمینه‌ای در مورد صحت محتوای ارائه شده، انگیزه و مهارت ویراستاران مطالب، با ثبات بودن اطلاعات ارائه شده، میزان پوشش دادن به جنبه‌های مختلف مربوط به بحث و ازائه مطالب مستند از مهمترین عللی است که سبب عدم اطمینان کاریران به محتوای ارائه شده را باعث میشود.

از طرف دیگر شبکه‌های اجتماعی از مهمترین منابع خبررسانی می باشند. شبکه‌های اجتماعی جزء مهمترین منابعی هستند که مورد استفاده افراد بصورت آن لاین قرار می گیرند. به هرحال اخبار منشاء گرفته از شبکه‌های اجتماعی کمتر از سایر منابع سنتی مورد اطمینان هستند. تحقیقات نشان داده که اطمینان به اخبار شبکه‌های اجتماعی با افزایش سن کاهش می یابد، و افراد ۲۴ الی ۳۵ ساله بیشترین اعتماد را به شبکه‌های اجتماعی دارند.

۳-  تمرکز و دقت: بعضی صاحب نظران معتقدند که تأمین سریع اطلاعات و تعمق بر روی آن‌ها با هم منافات دارد و این دو با هم در یک جا جمع نمی شوند. به گفته نیکولاس کار، رسانه‌ها فقط کانال انتقال اطلاعات نیستند، آن‌ها همچنین الگو و روند تفکر انسان را نیز شکل میدهند. رسانه‌ها در کل و شبکه‌های اجتماعی بطور اختصاصی سبب کاهش ظرفیت تمرکز و دقت انسان میشوند. تفکر متمرکز و دقیق چندین مزیت دارد. از جمله افزایش توانائی تفسیر متن و برقراری ارتباطات غنی ذهنی. به هر حال در شبکه‌های اجتماعی به لحاظ جریان بسیار زیاد اطلاعات و تمایل انسان برای تسهیل در خواندن مطالب، تمرکز و دقت ذهنی کاهش می‌یابد و لذا ویژگی‌های مفید تفکر عمیق، هنگام مشغولیت ذهن شبکه‌های اجتماعی وقوع پیدا نمی کند.

۴- تأثیر واقعی ناچیز: از نظر مالکولم گلدول، نقش شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و تویتر در انقلابها و تظاهرات، بیش از حد پررنگ جلوه داده شده است. شبکه‌های اجتماعی اگرچه موجب تسهیل در ارتباطات و لذا اعتراضات اجتماعی می گردند، اما از سوی دیگر تأثیر آن اعتراضات را بشدت کاهش می دهند. مالکولم گلدول تفاوتی اساسی بین فعالان اجتماعی واقعی (غیرمجازی) و فعالان شبکه‌های اجتماعی قائل است. وی معتقد است که تنها فعالان اجتماعی واقعی هستند که می توانند تأثیرات اجتماعی شگرفی داشته باشند. فعالیت اجتماعی واقعی شامل، ارتباطات فیزیکی قوی، سازماندهی، هماهنگی تیمی، تولید انگیزه و عنصر فداکاری از طریق قرار دادن خود در معرض خطر می باشد، که همگی این‌ها از عناصر اصلی در پررنگ نمودن نقش فعال اجتماعی واقعی می باشد. در حالیکه، فعالیت اجتماعی مجازی، اصولاً مبتنی بر ارتباطات بسیار سست و خالی از ریسک می باشد. در‌واقع شبکه‌های اجتماعی از طریق کاهش میزان شجاعت لازم برای مشارکت در امور، سبب مشارکت بیشتر میشوند، ولی به هیچ عنوان سبب افزایش شجاعت و انگیزه افراد برای فعالیت اجتماعی نمیگردند. به عنوان مثال موفقیت یک فعال فیس بوک به هیچ عنوان از طریق افزایش انگیزه در افراد برای انجام فداکاری واقعی نیست. وقتی که افراد آمادگی و انگیزه لازم برای مخاطره و فداکاری ندارند، تنها کاری که شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک می‌تواند انجام دهد این است که آن‌ها را به سوی انجام کارهائی سوق دهد که انجام آنها نیاز به انگیزه آنچنانی ندارد و متحمل مخاطرات چندانی نمی شود.

۵- مالکیت محتوا: محتوای شبکه‌های اجتماعی حاصل تعامل کاربران سایت هر شبکه اجتماعی است. در مورد مالک واقعی این محتوی همیشه بحث و جدل‌های زیادی وجود داشته است چرا که این محتوی توسط کاربران ایجاد شده و از طرفی بر روی سایت یک مؤسسه خاص قرار دارد. مشکل دیگر در این رابطه همانا امنیت اطلاعات و محافظت از آن‌ها در مقابل استفاده های ناخواسته توسط مالک سایت یا عوامل خارجی و یا حکومتی است. مهمترین مثال از این نوع همانا استفاده از حساب کاربران برای ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی برای آن‌ها می‌باشد که مزاحمت‌های زیادی برای آن‌ها ایجاد میکند. مثال دیگر استخراج داده‌ها از روی محتوای کابران برای بانک های اطلاعاتی خصوصی و سپس فروش آن اطلاعات بدون در نظر گرفتن حقوق کاربران می باشد. در‌واقع می‌توان گفت که حاصل کار مالکین واقعی محتوا در شبکه‌های اجتماعی اکثرا در جهت منافع کمپانی های مالک سایت میزبان شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد و بندرت مالکان حقیقی آنکه کاربران باشند از مزایای واقعی آن استفاده میکنند.

۶- محرمانگی اطلاعات کاربران: بسیار اتفاق می‌افتد که شبکه‌های اجتماعی بدون رضایت کاربران اطلاعات آن‌ها بکمک نرم‌افزار های ردیاب مختلف در جهت منافع خود استخراج میکنند. گاهی نیز سازمانهای اطلاعاتی و یا کارفرمایان از طرق مختلف قانونی و غیرقانونی در صدد استخراج داده‌های کاربران و یا کارمندان خود از شبکه‌های اجتماعی برمیآیند. به همین خاطر اکثر افراد با هویت‌های غیرواقعی در این شبکه‌های عضو می‌شوند که خود مشکلات و تبعات دیگری در پی دارد. از سوی دیگر قوانین بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و در راس آن‌ها فیس بوک اجازه عضو شدن با مشخصات غیرواقعی به کاربران را نمیدهد و در صورت وقوف به این موضوع بلافاصله نسبت به تحریم کاربر اقدام میکند. گاهی نیز بعضی از کاربران مبادرت به سوء‌استفاده از سایر کاربران در شبکه‌های اجتماعی می کنند.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روی روابط فردی

افراد عموما برای ارضای نیازهای اجتماعی خود به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند ولی اغلب اوقات این نیاز آن‌ها برآورده نمیشود. اشخاصی که از تنهائی رنج میبرند، بسوی شبکه‌های اجتماعی برای جلب حمایت عاطفی جذب میشوند. مشکلی که این پدیده در بر دارد همانا کاهش روابط واقعی و مؤثر اجتماعی از طریق کاهش تعامل چهره به چهره است. عبارت معروف «باهم تنها» از همین تضاد در روابط واقعی و مجازی نشأت میگیرد. افراد به تدریج عادت میکنند که ارتباطات مجازی را جایگزین ارتباطات واقعی کنند و پدیده از آن‌ها موجودی منزوی تولید میکند. اغلب مشاهده می‌شود که رفتار افراد بصورت آنلاین بسیار متفاوت با رفتار واقعی آن‌ها است و حتی به راحتی مبادرت به توهین و هتک حرمت دیگران میکنند در حالیکه در روابط واقعی خود کاملاً خویشتن دار بوده و بسیار متفاوت از چهره مجازی خود عمل میکنند، که این موضوع عبارت معروف «شیطان مجازی» را تداعی میکند. اغلب پیش می‌آید که کاربران عجولانه پیامی را ارسال میکنند و از آنجا که پیام ارسال شده دیگر قابل کنترل و حذف نیست، تبعاتی برای آن‌ها ممکن است در بر داشته باشد و باعث می‌شود که آن‌ها دائماً در نوعی نگرانی و استرس بخاطر ترس از برملا شدن رفتارشان داشته باشند.

مطالعات نشان داده است که هرچه میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، مقدار اعتماد به نفس فرد بیشتر کاهش می یابد، و فرد دچار عقده حقارت میگردد. همچنین نشان داده‌اند که افرادی که بیش از حد به رقابت اجتماعی و به اصطلاح چشم و هم چشمی اهمیت میدهند بیش از سایرین به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند. این افراد در شبکه‌های اجتماعی با خواندن پیامهای همدیگر زندگی فردی خود را با هم مقایسه مکنند و بتدریج یاد میگیرند که زندگی خود را طوری نشان دهند که بیشتر به مزاق دوستان آنلاین شان جور در آید و از آنجا که زندگی واقعی فرد ممکن است بدانگونه در شبکه‌های اجتماعی مینماید، نباشد، این تناقض ممکن است سبب کاهش اعتماد به نفس و بروز افسردگی در وی شود. تحقیقات نشان داده که هرچه فرد زمان بیشتری صرف فیس بوک بکند، احساس رضایت کمتری از زندگی خود خواهد داشت. در شبکه‌های اجتماعی افراد بصورت آگاهانه سعی دارند از خود چهره ای دیگر که مثبت تر است به دیگران نشان دهند و لذا  چنانچه در آن شبکه‌ها مورد پذیرش واقع نشود  یا مورد انتقاد دیگران قرار گیرد، دچار حالتی به اصطلاح درد عاطفی میگردند که آن‌ها را به سوی تعاملات انتقامجویانه در شبکه‌های اجتماعی سوق میدهد و سبب بروز واکنش‌های غیرمنطقی در آن‌ها نسبت به دیگران میشود.

یکی دیگر از آثار مضر شبکه‌های اجتماعی بر روی رفتار فردی به این صورت است که تعاملات مجازی که با عصبانیت و یا ابراز احساسات زیادی صورت گرفته گاهی موجب بروز رفتارهائی در دنیای واقعی میگردد که اغلب مخاطرات زیادی برای فرد ایجاد میکند. گاهی نیز فردی بصورت آنلاین مورد تهدید فرد یا افرادی قرار میگیرد و باعث استرس و نگرانی وی از به وقوع پیوستن این تهدیدات در دنیای واقعی میگردد.

Kiev, Ukraine – October 17, 2012 – A logotype collection of well-known social media brand’s printed on paper. Include Facebook, YouTube, Twitter, Google Plus, Instagram, Vimeo, Flickr, Myspace, Tumblr, Livejournal, Foursquare and more other logos.

اینکه آیا اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را باید به عنوان یک بیماری در نظر گرفت، مورد اختلاف نظر است. محققین نشان داده‌اند که یکی از مهمترین علل اعتیاد به اینترنت همانا استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی است. در کشور انگلستان کلینیک های ترک اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی هم‌اکنون مرسوم است و بسیاری از آن‌ها گزارش‌ها زیادی از درمان موفق این افراد ارائه کرده اند.

در شبکه‌های اجتماعی معنی و مفهوی دوست و دوستی بسیار متفاوت از دنیای واقعی است. دوستی در دنیای واقعی دارای ویژگیهای خاصی از قبیل برور علائق مشترک، دوجانبه بودن ارتباط، اعتماد، و محرم دانستن همدیگر است. بنابراین لازمه دوستی وجود این حالت محرمانگی و خصوصی بین دوفرد است که لزوماً سایر افراد از این رابطه خارج هستند. بنابراین چیزی تحت عنوان دوستی عمومی به آن صورت که در شبکه‌های اجتماعی است، در اصل عبارت حاوی تناقض بوده و فاقد معنی است و ربطی به دوستی در دنیای واقعی ندارد.

آثار مفید شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از آثار مضر شبکه‌های اجتماعی که تا کنون ذکر شد، ممکن است تحت شرایط استفاده صحیح تبدیل به آثار مفید آن شود. شبکه‌های اجتماعی ابزار مفیدی برای مستند سازی خاطرات، یادگیری و کنجکاوی در موضوعات مختلف می باشد. همچنین در شبکه‌های اجتماعی فرد فرصتی برای معرفی خود پیدا میکند و روابط دوستانه ای به هم میزند. ارتباطات مفید در دنیای مجازی میتواند بصورت محرمانه تری نسبت به دنیای واقعی شکل گیرد و بدور از مزاحمت‌های دیگران صورت گیرد. در دنیای مجازی هر فردی این فرصت را پیدا میکند که تولید محتوی نماید و از این طریق به شبکه‌ افراد همفکر با خود وصل شود و به همین نسبت افرادی بیشتری فرد را خواهند شناخت. شبکه‌های اجتماعی متشکل از افراد همفکر از طریق مشارکت دسته‌جمعی سبب تولید محتوای غنی تر و مفید تر میشود. مثال بارز این پدیده ویکی ها و در راس آن شبکه ویکی پدیا است. شبکه‌های اجتماعی ابزار مفیدی برای تبلیغات سیاسی افراد برای خود است.

از دیگر فواید شبکه‌های اجتماعی، مرور انتقادی کالاها و سرویس ها و رأی دادن بر له یا علیه آنها است. بدین ترتیب یک منبع غنی از نظرات کاربران در مورد این محصولات تولید میگردد که به مرور ایام تکامل بیشتری می یابد.

نتیجه‌گیری

گستردگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ابزار های مربوطه برای ادوات مختلف، موجب شده است که این پدیده نقش مهمی در زندگی بشر در قرن جاری داشته باشد. اگرچه آثار مضر و مخرب شبکه‌های اجتماعی به وضوح بسیار بیشتر از آثار مفید آن است، روشن است که استفاده معقول و صحیح از این ابزار میتواند کمک شایان توجهی برای بهبود کیفیت زندگی بر روی کره خاکی داشته باشد.

منابع

۱٫ Social media. [https://en.wikipedia.org/wiki/Social_media]

۲٫ Small Change, Why the revolution will not be tweeted.[http://www.newyorker.com/magazine/2010/10/04/small-change-malcolm-gladwell]http://scholar.google.com/citations?user=iCabiLYAAAAJ&hl=en

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
125 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
CharlesNup

سلام
درود بر جناب آقای دکتر محمود سقایی از دانشمندان بزرگ جهان که مایه افتخار کشور ایران است.
درود خدا بر شما و بر پدر و مادر شما که لقمه ی حلال به شما داد.
شیر مادر حلالت

Georgeric

جناب آقای دکتر سقایی عزیز شما افتخار همه ی ایران هستید

CharlesNup

آفرین بر شما آقای دکتر سقائیان عزیزم
شما بسیار دوست داشتنی هستید

harlesSom

جناب آقای دکتر محمود سقایی از طرف تمامی دانشجویان دانشگاه اصفهان به جنابعالی به خاطر اعلام نام شما در زمینه یکی از دانشمندان جهان تبریک عرض می کنیم و توفیق جنابعالی را از خداوند برای شما و خانواده محترم از خداوند متعال خواستاریم.

Jerryerymn

جناب آقای دکتر محمود سقایی عزیز و مهربان افتخار دانشمند شدن شما را در جهان تبریک عرض می نمایم.

avidbug

سلام و درود بر جناب آقای دکتر محمود سقایی عزیز مرد بزرگ از تبار استان فارس و از دانشمندان بزرگ جهان
شما افتخار کشور هستید.
خداوند روح پدر و مادرتان را با شهدا و امام حسین علیه السلام محشور نماید.

sharlesSom

جناب آقای دکتر محمود سقائی مهربان ، قرار گرفتن نام شما اساتید ارجمند در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر سال ۲۰۲۲ در جهان نشان از توانمندی علمی شما بوده و بدون شک این رویداد عظیم و دستاوردهای این موفقیت غرورآفرین سبب ایجاد انگیزه و فضای شورآفرین علمی در بین مسئولین، اساتید و دانشجویان این دانشگاه خواهد شد.دوام توفیقات روز افزون را از جهاندار جان آفرین مسئلت دارم.

Davidbug

دانشمندان فرهیخته جناب آقای دکتر محمود سقائی

جناب آقای دکتر محمود سقائی

خبر موفقیت شما به عنوان اعضای خانواده‌ی دانشگاه اصفهان سبب اعتلای نام این دانشگاه شد و اینجانب صمیمانه از شما متشکرم.

درخشش نام تان در فهرست سرآمدان علمی کشور و دو درصد دانشمندان برتر دنیا، نشان از کیفیت بالای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی و تلاش و عزم جدی شما در رسیدن به قله های رفیع علم و کمال دارد. بدون شک این رویداد عظیم و دستاوردهای این موفقیت غرورآفرین سبب ایجاد انگیزه و فضای شورآفرین علمی در بین مسئولین، اساتید و دانشجویان این دانشگاه خواهد شد.

توفیق ورود به دروازه های دنیای علم و دانش موهبتی است از سوی خداوند علیم، که بی شک آدمی در سایه تلاش و جهد در کسب دانش از این موهبت بهره مند خواهد شد.

Jerryerymn

بسم الله الرحمن الرحیم
استاد محترم جناب آقای دکتر محمود سقائی

«ویری الذین اوتوا العلم الذی أنزل إلیک من ربّک هو الحق ویهدی إلی صراط العزیز الحمید»

کسانی که به ایشان علم داده شده، آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده حق می دانند و به راه خداوند عزیز و حمید هدایت می کند. تبریک ما را پذیرا باشید.

Matthewgax

استاد محترم جناب آقای دکتر محمود سقائی عزیزم
امروز حضور در سنگر علم و دانش و بهره گیری از فناوری و نوآوری بسیار حائز اهمیت است و بی شک پژوهشگران و دانشمندان کشور با مجاهدت های علمی خود می توانند پرچم علم و دانش را بر فراز قله های علمی جهان به اهتزار در آورند.

KoreyEmact

استاد عزیز چناب آقای دکتر محمود سقائی عزیز
این موفقیت بزرگ را خدمت جنابعالی و خانواده محترمتان و ملت شریف و سرافراز ایران تبریک عرض می‌نمایم. توفیق روز افزون دانشمندان و پژوهشگران کشور را از خداوند منان خواستارم.

ichaelvot

جناب آقای دکتر محمود سقائی محترم
انتخاب شایسته‌ی شما به عنوان دانشمندان دو درصد برتر جهان مایه سربلندی و مباهات است. با غرور و افتخار، موفقیت شما را به خاطر فعالیت‌های ارزشمندتان در توسعه علم و فناوری، ارج نهاده، این دستاورد بزرگ را به شما، خانواده بزرگ دانشگاه اصفهان و جامعه علمی کشور تبریک می‌گوییم.
از هنرمند آسمان و زمین _ خداوند منان _ سربلندی شما را در عرصه‌ های بین المللی تحقیق و پژوهش، و توفیق بهره مندی دانشجویان و دیگر صاحبان علم و دانش را از تجارب ارزشمندتان، خواستاریم.

Michaelvot

سلام
جناب آقای دکتر محمود سقائی از اساتید گرانمایه و از دانشمندان جهان و افتخار اصفهان و کشور هستند.
خداوند ایشان را حفظ نماید.

KoreyEmact

سلام
درود بر جناب آقای دکتر محمود سقائی از اساتید گرانمایه و از دانشمندان جهان و افتخار اصفهان و کشور هستند.
خداوند ایشان را حفظ نماید

Matthewgax

با احترام انتخاب افتخارآمیز جناب آقای دکتر محمود سقائی عزیز و از اعضاء هیئت علمی دانشگاه اصفهان در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان که با تلاش علمی بی وقفه و اندیشه های سترگ، طی سالیان متمادی همت گماشته اید و با برداشتن گامهای مستحکم و مطمئن در مسیر پیشرفت این عرصه به آن دست یافته اید را در کمال مفاخره و مباهات تبریک و تهنیت عرض می نماییم .امیدواریم در کنف رب جلیل، جامعه ی امروز و فردای ما همواره از برکات وجودی حضرت عالی بهره مند باشد تا جویبار زلال علم در سایه این تلاش مقدس جاری باشد.

با امید به اینکه به یادگار بمانید و به روزگار بپایید.
دانشجوی کوچک شما

Michaelvot

جناب آقای دکتر محمود سقائی عزیز
یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین اوتواالعلم درجاتٍ و الله بما تعملون خبیر ۱۱ مجادله

که ایزد مقامی ببخشد بلند بر آنان که در بحر دانش روند

به اعمال روشن به سرّ ضمیر همه هست آگه خدای خبیر

در دین مبین اسلام و تعالیم آسمانی روح بخش و جهان شمول، تعلیم و تربیت به عنوان رکن رکین از جایگاهی ممتاز و منزلتی ویژه و بی بدیل برخوردار است. از این رو قران کریم قلم را به عنوان نماد تعلیم و تربیت، مورد قسم قرار داده و حضرت علی (ع) به عنوان بزرگ معلم تاریخ اسلام می فرماید: هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده ی خویش ساخته است. این جایگاه و منزلت از آن روست که تعالی و پیشرفت دنیوی و اخروی انسان، بویژه در مسیر تکامل به سوی خدا، صرفاً در گرو تجهیز وی به علم و دانش به منظور درک و فهم شایسته از رموز خود و جهان پیرامون است

nthonyExox

جناب آقای محمود سقائی هیچ تردیدی نداریم که شما الگوی بسیار خوبی برای جوانان این مرز و بوم خواهید بود و در آینده ستارگان پر تلالویی در آسمان علم و فضیلت استان اصفهان خواهد درخشید. سلام و صد درود بر شما

Garrettuneno

با کمال اعتزاز و افتخار قرار گرفتن فرزند برومند و نخبه استان فارس جناب آقای دکتر محمود سقائی از نخبگان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمره دو درصد برتر دانشمندان جهان را به اهالی مکرم و فضیلت پرور استان فارس و استان اصفهان و ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌کنم.

AnthonyExoxy

جناب آقای دکتر سقائی بدون تردید این افتخار بزرگ، بیانگر پیشرفت و اعتلای علم و پژوهش در بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی دولتی استان اصفهان می‌باشد و ما را بیش از پیش در نیل به اهداف عالی نظام و به‌ ویژه ارتقای سطح علمی آموزش عالی استان اصفهان مصمم و استوار می‌سازد.
امید است در پرتو الطاف حضرت حق، همواره سربلند و پیروز باشید

Garrettuneno

جناب آقای دکتر محمود سقائی
خبر مسرت‌بخش انتخاب شایسته‌ شما به عنوان دانشمندان ۲ درصد برتر دنیا در عرصه تحقیق و پژوهش را به شما تبریک و تهنیت می‌گوییم.

nthonyExoxy

جناب آقای دکتر محمود سقائی
توفیق ورود به دروازه های دنیای علم و دانش موهبتی است از سوی خداوند علیم که در سایه تلاش و جهد در کسب دانش حاصل می‌گردد. اکنون همراه با خانواده‌ی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کسب این موفقیت را به شما عزیز تبریک عرض می نمایم و از خداوند متعال استمرار موفقیت وتداوم دانش اندوزی را برایتان خواستارم و امیدوارم همواره سبب اعتلای نام این دانشگاه باشید.

arrettuneno

جناب آقای دکتر محمود سقائی عزیز خبر موفقیت شما بزرگوار از اعضای جامعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کسب عنوان دو درصد دانشمندان برتر دنیا باعث اعتلای نام این دانشگاه شد و صمیمانه از شما متشکریم. بدون شک این رویداد عظیم و دستاوردهای این موفقیت غرورآفرین سبب ایجاد انگیزه و فضای شورآفرین علمی در بین مسئولین، اساتید و دانشجویان این دانشگاه خواهد شد.

Charlesrap

موفقیت استاد دکتر محمود سقائی را بین دو درصد دانشمند برتر جهان را افتخاری بزرگ برای جامعه علمی و نخبگان کشور و استان اصفهان و مردم شهرستان استهبان و کسب این موفقیت بزرگ علمی را به ایشان و خانواده محترمشان تبریک گفته و برای آنان آرزوی موفقیت داریم.

dwardHaisa

استاد بزرگ آفای دکتر محمود سقایی مهربان
این موفقیت بسیار بزرگ را به دانشگاه‌های استان اصفهان و اساتید معظم و اهالی مکرم استان اصفهان تبریک می گویم و از ساحت عز ربوبی برای جنابعالی و تمام جوانان، ذخائر، نوابغ و مفاخر علمی استان اصفهان آرزوی تقدم و موفقیت‌های بیشتر علمی و فتح و ظفر در عرصه علم و دانش را مسالت داریم و امیدوارم این حرکت مبارک علمی شما که از دانشمندان بزرگ جهان اسلام هستید با قدرت و همت مضاعف استدامه یابد.

EdwardHaisa

جناب آقای دکتر محمود سقایی عزیز
آغاز تکاپو و تلاش در آغازین روزهای مهرانگیز مهر را به جنابعالی به عنوان یکی از دانشکندان جهان و همه تلاشگران و مجاهدان این عرصه تبریک گفته و همواره امیدوارم در سایه توجهات حضرت ولیعصر(عج) امسال نیز با دست توانای همه پژوهشگران، پرچم علمی کشور برافراشته تر از قبل بر فراز قله های علمی جهان به درخشش درآید و نام پژوهشگر و دانشمند ایرانی همچنان زینت بخش یافته های علمی دنیا باشد. توان ذهنی و تلاش علمی وقتی با توکل بر خداوند و قدرت معنوی همراه گردد بی شک دروازه های سخت دانش را می گشاید و نایافته ها را یافتنی می کند، چه بسا دنیا هرروز نمونه ای تعجب برانگیز از این اعجاز را در یافته های دانشمندان ایران به چشم می بیند و قلم پژوهشگران این سرزمین در حال شکستن مرزهای پولادین دانش است.

Robertjirep

قرار گرفتن نام آقای دکتر محمود سقائی؛ از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در لیست دو درصد دانشمندان پر استناد ISI را به ایشان و جامعه دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تبریک عرض نموده و آرزوی توفیقات روز افزون ایشان را از درگاه احدیت خواستاریم.

EdwardHaisa

شاد باد امروز بر شما و خانواده ی محترم تان

BrandonDum

استاد عزیز دکتر محمود سقایی محترم و دوست داشتنی
آرزومند پدیدار شدن معجزه خوشبختی در زندگی شما هستم لحظه های خوش و سعادت نصیب شما همکار گرامی

Robertjirep

برای شما جناب آقای دکتر محمود سقائی
تمام شادی‌های جهان و دست یافتن به هر آن‌چه لایقش هستی را از خدا طلب می‌کنم

MichaelScabe

برای ما افتخار بود که از شما بیاموزیم استاد بزرگوار
بهترین جایگاه و بهترین شرایط را برایتان از خدا طلب می کنم

Ismaelbaibe

امیدوارم زندگی برای شما پر از حکایت های شگفت انگیز و مفرح باشد

Emanuelinofs

استاد عزیز و گرامی،جناب آقای دکتر محمود سقایی
امیدوارم در سفر زندگی همیشه راهی برای شادی و رضایت بیابید و در پایان آرزویی نباشد که بدان دست پیدا نکرده باشید
تبریک ما را بپذیرید

Edwardwiple

تقدیم به استاد عزیزم جناب آقای دکتر محمود سقائی عزیز تر از جانم
زبان ما قاصراست از شکر نعمت انتخای شما به عنوان دانشمند جهان و حس بودن شما سر بر زمین سائیده و از درگاه حضرت حق نهایت سپاس را داریم و برای‌تان سال‌های سال عمر باعزت و پر برکت خواستاریم باشد که بقاء عمرتان باعزت و سربلندی و توأم با خدمت باشد.

DavidEmada

دوست عزیزم، به اوج رسیدن و در اوج ماندن را برایت آرزومندم

StevenCic

زیبایی جهان را دریابید و اندوه های آن را به دست فراموشی بسپارید که زندگی کوتاه است
تبری جناب آقای دکتر محمود سقائی

illiamgus

برای شما پیشرفت، موفقیت، آرامش ذهنی، شادی و دستیابی به آن چه که می خواهید را آرزو می کنم

FrancisWax

اساتید معجزاتی هستند که زندگی را در دیوارهای سرد دانشگاه قرار می دهند
و شما معجزه ای بودید که به من آموختید چگونه زندگی ارزشمندی داشته باشم
سپاس از زحمات شما استاد گرامی دکتر محمود سقائی عزیز

MiguelEmbog

برای ما افتخار بود که از شما بیاموزیم، بهترین جایگاه و بهترین شرایط را برای‌تان از خدا طلب می‌کنم

icardoDunse

با عرض سلام و آرزوی موفقیت برای شما و خانواده گرامی‌تان انتخاب شما را صمیمانه تبریک می‌گویم

Williamgus

خوشبختی را حس کنید و نگه دارنده آن باشید

FrancisWax

جناب آقای دکتر محمود سقایی
قرار گرفتن نام شما عزیز در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۳ در حوزه تحقیق و پژوهش؛ نشانگر پویایی، اعتلای علمی و ارزش والایی است که مراکز دانشگاهی ایران اسلامی بویژه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای این حوزه قائلند.

RicardoDunse

جناب آقای دکتر محمود سقایی
همانگونه که در رویداد دانشمندان جهان سرآمدان علمی، خوش درخشیدید، ضمن عرض تبریک و تشکر از همه ذینفعان عزیز انتظار می‌رود با بالا بردن توان علمی خود، سکان علمی کشور را در دست گرفته و در جهت رفع چالش‌های پیش روی کشور، با تلاش و ارائه طرح‌های خلاقانه، نوآورانه و کارآفرینانه، نقش اثربخشی در فرآیند توسعه علمی کشور ایفا نمایید.
انشا الله

illiamgus

جناب آقای دکتر محمود سقائی دانشمند بزرگ جهان
ضمن ابراز خرسندی از اینکه، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را را برای بخشی مهمی از دوران زندگی خود انتخاب کرده اید، عزت، افتخار و سربلندی ملت و کشور عزیزمان را از خداوند متعال خواستارم و برای خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ؛ دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانش آموختگان دانشگاه، توفیق روز افزون آرزومندیم.

ichaelScabe

جناب آقای دکتر محمود سقایی
دانشمندان فردای ایران عزیز با کسب مقام خاطره دانشمندان بزرگ این مرز و بوم کهن همچون بوعلی سینا، عمرخیام، ابوریحان و زکریای رازی را زنده کردید. سلام و درود بر شرفتان

Ismaelbaibe

جناب آقای دکتر محمود سقایی
این افتخار بزرگ را تبریک گفته و امید است که شاهد موفقیت ‌های روزافزون بیشتری در این دانشگاه باشیم.

Williamgus

جناب آقای دکتر محمود سقائی
نقش و منزلت تاریخی دانشمندان مسلمان و ایرانیان در پیشرفت علوم در جامعه علمی جهانی بر کسی پوشیده نیست و امروز، خبرهای افتخارآمیز و غرورآفرین از رشد و ارتقای مستمر جایگاه علمی ایران اسلامی تائیدی دوباره و نمادی از پویایی و شکوفایی علمی ایران عزیز در عرصه‌های بین‌المللی است.

MichaelScabe

جناب آقای دکتر محمود سقائی دانشمند بزرگ و افتخار ایران
امیدوارم در پرتو الطاف و عنایات الهی هر روز جایگاه چشمگیرتر در مراتب فضیلت و علم و اخلاق را در کشور نظاره گر بوده و در آینده ای نزدیک قرار گرفتن ایران عزیز اسلامی را در تراز جهانی از نظر علم و فناوری شاهد باشیم.

Ismaelbaibe

جناب آقای دکتر سقائی
بدون تردید جایگاه اندیشمندان، دانش‌پژوهان و سرمایه های اصیل و گرانبهای اجتماعی در اخلاقیات دنیای کنونی و نیز در اقتصاد مبتنی بر دانایی، به همراه نوآوری و اندیشه‌های پاک و پویا رقم می خورد و منابع انسانی عوامل بی بدیل در شاخص های اصلی توسعه پایدار و همه جانبه به شمار می آیند.

Emanuelinofs

استاد عزیز جناب آقای دکتر محمود سقائی دانشمند یزرگ جهان
امسال که با تدبر مقام معظم رهبری این تلاشها با عزمی جهادی همراه شده است بر همه تکلیف است که مجاهدتهای علمی را بیشتر کرده و این بیرق را همچنان به پیش ببرند و در این راه نصرت و یاری را برای همه دانشجویان و اساتید محترم از خداوند متعال خواهانیم و امیدوارم با همدلی و همکاری شما و با توکل بر او بتوانیم تکلیف را به سرمنزل مقصود بیشتر از پیش برسانیم.

DavidEmada

جناب استاد عزیز آقای دکتر محمود سقائی
آغاز تکاپو و تلاش در آغازین روزهای مهرانگیز را به همه تلاشگران و مجاهدان این عرصه تبریک گفته و همواره امیدوارم در سایه توجهات حضرت ولیعصر(عج) امسال نیز با دست توانای همه پژوهشگران، پرچم علمی کشور برافراشته تر از قبل بر فراز قله های علمی جهان به درخشش درآید و نام پژوهشگر و دانشمند ایرانی همچنان زینت بخش یافته های علمی دنیا باشد.

125
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x