اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال صوت غرب فرهنگ و هنر فیلم مرکزی ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دبیر جبهه ایستادگی اصفهان:صلح امام حسن (ع) یک صلح تحمیلی بود مانند حکمیت تحمیلی امام علی (ع) که خواص آن زمان بر امام شان تحمیل کردند.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، پس از سخنان رییس جمهوردر مورد صلح امام حسن ، با دبیر جبهه ایستادگی استان اصفهان مصاحبه ای ترتیب داده شد با این سوال که تحلیل شما از صحبت رییس جمهور چیست؟ متنی که در ذیل می آید مشروح این مصاحبه است:

دبیر جبهه ابستادگی اصفهان در این خصوص گفت:صلح امام حسن (ع) یک صلح تحمیلی بود مانند حکمیت تحمیلی امام علی (ع) که خواص آن زمان بر امام شان تحمیل کردند.

وی با این مطلب ادامه داد که؛ آقای روحانی برای چندمین بار تلاش می کند که از صلح امام حسن (ع) برای چه منظوری استفاده کند ،که بازهم عنوان کرده: امام حسن(ع) امام صلح و پیوند بود، ایشان امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام، گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام حسن(ع) آمدند با زبان معترضانه که چرا صلح کردید، چرا پیمان را امضا کردید، حضرت فرمودند؛ جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰ نفری که این جا نزد من آمدید که فقط دنیای اسلام نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی که مردم این را می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی(ع) است. امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم». اما این اظهارات روحانی که البته پیشتر هم کم وبیش از جانب خود او تکرار شده بود، باعث واکنش هایی در جامعه  شده است.

دبیر جبهه ایستادگی همچنین در یک مقایسه تحلیلی از منویات حضرت  امام خمینی(ره)عنوان کرد :نگاه امام عزیز به صلح امام حسن (ع) بسیار فراتر از این تحلیل ظاهربینانه روحانی است، زیرا امام خمینی (ره ) فرمودند؛ قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. این صلحی هم که حالا به ما می‌ خواهند بگویند، این‌ است. بعد از اینکه صلح کردند، به حسب روایت، به حسب نقل، معاویه به منبر رفت و گفت که تمام حرفهایی که گفتم، من قرار دادم زیر پایم؛ مثل پاره کردن این مردیکه آن قراردادها را. آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیر المؤمنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله‌ گر درست شد، این ما را هدایت می‌ کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی‌. (صحیفه امام، ج‌۲۰، ص: ۱۱۸ و ۱۱۹)

 دبیر جبهه ایستادگی اصفهان اذعان کرد با مراجعه به روایات منقول از امام سجاد (علیه السلام) آمده است: هنگامی که امام حسن (علیه السلام) تصمیم گرفت با معاویه صلح کند، از خانه بیرون رفت تا اینکه او را دید. هنگامی که با یکدیگر اجتماع کردند، معاویه بالای منبر رفت و دستور داد امام روی منبر یک پله پائین تر از او بایستد.

آنگاه معاویه اینگونه سخن گفت: ای مردم! این حسن، پسر علی و پسر فاطمه است. ما را شایسته خلافت دانسته و خود را سزاوار آن نمی داند  و آمده است تا با اختیار، صلح کند. آنگاه گفت: ای حسن بایست.

آنگاه امام حسن (ع) شروع به ایراد خطبه ی مظلومانه و روشنگرانه خود می کند و می فرماید؛

ای مردم! اگر سالها در اینجا بایستم  و آنچه را خداوند به ما داده است و در کتابش ما را به آن اختصاص داده  و بر زبان پیامبرش جاری ساخته است بشمارم، تمام نمی شود  و من پسر پیامبر بشارت دهنده و بیم دهنده و چراغ فروزان هستم؛ کسی که خداوند او را به عنوان رحمت برای جهانیان فرستاد  و پدرم علی (علیه السلام) سرپرست مؤمنان و شبیه هارون است.

و معاویه بن صخر می پندارد که من او را شایسته خلافت دانسته و خود را سزاوار آن نمی دانم، اما معاویه دروغ می گوید. سوگند به خدا که ما در کتاب خدا و زبان پیامبر خدا نسبت به مردم از خود آنان سزاوارتریم، جز آن که ما خاندان از آنگاه که پیامبر رحلت فرمود، همواره در حال ترس بوده، مظلوم واقع شده، حقمان ضایع گردیده است؛

و خداوند حکم می کند بین ما و آنانکه حقمان را ضایع ساخته و بر ما مسلط شدند و مردم را بر علیه ما شوراندند، و سهممان را از غنایم و فیء که در کتاب خداوند به ما تعلق گرفته بازداشتند، و ارث مادرمان فاطمه (علیها السلام) از پدرش را گرفتند.

دبیر جبهه ایستادگی اصفهان در خصوص علت صلح امام حسن (ع) نیزعنوان کرد؛ آنچه در روایات آمده است امام علیه السلام فرمود: وای بر شما، به خدا سوگند، معاویه به آنچه در مورد کشتن من با شما پیمان بسته وفا نمی کند  و می دانم اگر دست به دست او دهم و تسلیم او گردم، نمی گذارد که به دین جدم باشم  و من می توانم که به تنهایی عبادت پروردگارم را بنمایم، اما من به فرزندان شما می نگرم که در کنار درهای خانه های فرزندان ایشان ایستاده اند و در مقابل آنچه خداوند به آنان داده است، از آنان درخواست آب و غذا می کنند، اما به آنان آب و غذا نمی دهند. پس دور باد بر آن به سبب آنچه انجام داده اند «و ستمکاران بزودی می دانند که در چه جایگاهی قرار خواهند گرفت.»

صلح امام حسن (ع) براساس آنچه گذشت خواست امام نبوده بلکه وقتی خواص آن زمان با یک انسجام فکری پیش نرفتند و دور،امام شان را خالی کردند امام را مجبور به پذیرش صلح نمودند

دبیر جبهه ایستادگی خاطر نشان کرد؛

اول؛ اینکه ما از تحریف و سانسور امام معصوم برای فریب افکارعمومی استفاده کنیم ظلمی آشکار،به آن امام همام و توهین به فهم ودرک مردم است .

همه میدانند که شرایط فلج کننده  اقتصادی امروزدر کشور زاییده بی تدبیری و بی کفایتی های دست اندرکاران دولتی است و ریشه حل این مشکلات، آنگونه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند؛ در نگاه به ظرفیت های درونزای داخلی در قالب پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است

دوم؛ اینکه صلح امام حسن (ع) براساس آنچه گذشت، خواست امام نبوده بلکه وقتی خواص آن زمان با یک انسجام فکری پیش نرفتند و دور امام شان را خالی کردند، امام را مجبور به پذیرش صلح نمودند.

سوم؛اینکه امام با صراحت زیان های صلح را تبیین فرمودند اما گوش شنوایی نبود

چهارم؛ اینکه چند سال بعد از صلح تحمیلی برامام حسن (ع) شاهد عاشورای حسین بن علی (ع) هستیم که مسلمان همه جمع شدند و امام شان را به قتلگاه فرستادند

پنجم؛ اینکه امروز دیگر نه ایران کوفه است و نه زمان امام حسن(ع) که یاران سید علی (مدظله العالی ) او را تنها بگذارند و نه ما در شرایط شعب ابی طالب. بگذارید صریح تر بگویم درحال  حاضر شرایط مان سخت تر از،اول انقلاب نیست که جنگ بر ما تحمیل شد درحالی که حتی یک وسیله دفاعی هم نداشتیم با چند ده کشور دنیا در حال جنگ بودیم و مطمئن باشید سربازان سیدعلی(مدظله العالی) هرگزنخواهند گذاشت عاشورا تکرار شود.

ششم؛  با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است مانند گذشته دل بستن به دمکرات ها هم همانند جمهوری خواه ها هست چون سیاست های هر دو جناح استکباری و شیطان صفتانه است فقط،فرقش این است که جمهوری خواه ها با رمز جنگ پیش می روند و دموکرات ها با رمز مذاکره . تجارب ۱۰۰ساله تاریخ معاصر نشان داده که اگر در برابر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا دستمان خالی باشد و اعتماد کنیم  یقین بدانید ابتدا مقاومتمان را خواهند شکست و پس از آن گردنمان را . پس باز هم تجربه برجام را به مردم و انقلاب تحمیل نکنید

هفتم؛اینکه بجای تحریف  شرایط،امام معصوم وفریب افکار عمومی، باانسجام فکری با امام زمان خود و پیروی بی چون چرا ازمنویات  معظم له بر اساس استفاده از ظرفیت های درونی اعم از منابع مادی،مالی وانسانی و کار و تلاش جهادی کشور را از این وضعیت نجات دهید.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x