اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه شرق شمال غرب مرکزی

دکتر علیرضا محمدخانی : مطالعات آمایش سرزمین حوضه زاینده رود؛ را از روی مرزهای سیاسی برداریم …

دکتر علیرضا محمدخانی : مطالعات آمایش سرزمین حوضه زاینده رود؛ را از روی مرزهای سیاسی برداریم …

 

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، زاینده رود نام عجین شده با فرهنگ اصفهان است فرهنگی که از گذشته دور تا به امروز نام اصفهان را یدک می‌کشد زاینده‌رود تبلور یک شهر و، نفسهای درختهای بلند تا آرزوهای کوچک و بزرگ زن و مرد و پیر و جوان است.

زاینده رود: یعنی عشق خواسته شدن خواستند ، دوست داشتن و،  دوست داشته شدن،  یعنی همه چیز.

زاینده‌رود نام نیست فرهنگ است ملیت اصفهان است ملیتی که هرچند وقت به تاراج می‌رود تا کنون نگاهش کردی سنگ صبورش شدی .

در کنارش که نشستی دلت برای یکبار هم غمش را آیا  باور نکرده چرا کرده .

اینجا اصفهان هر عابر پیاده‌ای هر زن و مرد و کودکی نفسش به زاینده‌رود زنده است زاینده رودی که می خندد و بر روی زمین خشک بستر عاشقانه آش جاری می شود .

دکتر علیرضا محمدخانی / مدرس دانشگاه به خبر نگار پایگاه خبری احوال نیوز گفت : ،

زاینده رود :

نزدیک به دو دهه هست که دارند عادتمان می دهند به چشم انداز خشک زاینده رود و نه تنها این بحران را مدیریت نکرده اند بلکه فاصله زمانی فصلی بودن آن را هم زیاد کرده اند تا کم کم آب و صفا و طراوت آن فراموشمان شود و شاید عادت … و دیگر باید در نوشته هامان از افعال گذشته استفاده کنیم و برخلاف میل باطنی به گفتمانهای زاینده رودیمان رنگ تاریخی بدهیم …

زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی دهنده‌زندگی، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران بود که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رفت و در نهایت به مانداب گاوخونی می‌ریخت.زاینده‌رود یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران محسوب می شد که در مرکز کشور، و تحت گستره دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری جاری بود. این رودخانه مصّفا، رگ حیاتی و عامل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی اصفهان به شمار می رفت.

حوضه رودخانه زاینده‌رود ۴۱،۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشت و جریان آب این رودخانه ۱،۲ کیلومترمربع در سال و یا ۳۸ مترمکعب در ثانیه بود. در گذشته برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استان اصفهان از سدهای آبیاری که بدین منظوراحداث گردیده استفاده می‌ش و به عبارتی نقطه عطف شکوفایی اقتصادی،کشاورزی، صنعت، محیط زیست، گردشگری استان اصفهان محسوب می شد. . قابل یادآوری است که زاینده‌رود یکصد و هجدهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

محمد خانی ادامه داد:

به جهت اهمیت موضوع و توجه ویژه مدیران ستادی به بازگرداندن طراوت و شادابی در حوزه های چندگانه صنعت، اقتصاد، توریسم و محیط زیست به استان اصفهان و همچنین تشکیل کارگروه های تخصصی در این زمینه با حضور کارشناسان امر، بر آن شدیم تا تخصصی تر به این موضوع پرداخته و پیشنهادی علمی و کارشناسی را مطرح، شاید موجب توجه مسولین قرار گرفته و در برنامه ریزی های پیش رو، به این پروسه نیز توجه نمایند.

سرچشمه زاینده رود :

سرچشمه زاینده‌رود به شکل حوضی مدور با مساحتی در حدود سیصد زرع می‌باشد که به «چشمه جانان» معروف است. چشمه مذکور در این ناحیه می‌جوشد و به طرف مشرق سرازیر می‌شود. پس از طی سه فرسنگ، به چشمه دیگری به نام «چهل چشمه» می‌رسد.

همچنین از سمت شمال این منطقه، یعنی ناحیه فریدن، دو چشمه بزرگ دیگر به نام «خُرِسنگ» و «کودَنگ» به جانانه‌رود ملحق می‌شود. انشعاب دیگری نیز به نام زرین‌رود از طرف جنوب یعنی چهارمحال به این رودخانه اضافه می‌شود. منبع اصلی انشعاب‌ اخیر زیر‌ِ کوهی قرار دارد که زردکوه نامیده می‌شود.

عظمت رودخانه زاینده‌رود پس از الحاق آب کوهرنگ به آن، مشخص می‌شود. در حقیقت سرچشمه اصلی زاینده‌رود، کوهرنگ است که باعث می‌شود در فصول مختلف رودخانه زاینده‌رود پر آب و با برکت باشد. اتصال آب کوهرنگ را به زاینده‌رود، به زمان صفوی و شاه طهماسب نسبت می‌دهند.

رویامردانی

 انتهای پیام/*

 

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x