اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

اعضای نظام پزشکی به نمایندگان ملت هشدار دادند، با افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی مخالفیم

نشست خبری مدیران سازمان نظام پزشکی اصفهان و تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت  

اعضای نظام پزشکی به نمایندگان ملت هشدار دادند،  با افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی مخالفیم

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، محسن مصلحی  معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان و عباسعلی خادمی مدیر روابط عمومی و روابط بین الملل سازمان نظام پزشکی اصفهان و رئیس دانشکده دندان پزشکی اصفهان  ، فرشته دانشمند عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه که همزمان با روز خبرنگاربود در محل ساختمان سازمان نظام پزشکی برگزار گردید.

 

در این مراسم ابتدا محسن مصلحی دبیر معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان ، در ارتباط با مخالفت با افزایش دو برابری ظرفیت دانشجویان پزشکی گفت :

 تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

وجود نازکت آزرده گزند مباد

سلامت همه آفاق در سلامت توست

به هیچ عارضه شخص تو دردمند مباد

جمال صورت و معنی ز امن صحت توست 

که ظاهرت دژم و باطنت نژند مباد

درطرح دوفوریتی مجلس شورای اسلامی برای افزایش دو برابری دانشجویان پزشکی در کشور مواجه هستیم ، خروجی این کارباعث افزایش بیکاری، مهاجرت و بالا رفتن خطاهای پزشکی می شود. نظام پزشکی به شدت با افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی مخالف است چرا که با این طرح فارغ‌التحصیلان کم سوادتری را خواهیم داشت، هزینه‌ها بیشتر شده و مشکل هم حل نخواهد شد ، زیرا امنیت شغلی برای این افراد وجود نخواهد داشت. مصلحی ادامه داد : ۱۰ درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی از کشور خارج شده و اکثر افرادی که وارد کشور می‌شوند مهارت کافی را ندارند، اگر مشکل کمبود پزشک است در حال حاضر بسیاری از پزشکان ما بیکار هستند.

 

دبیر معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در رابطه با طرح تحول سلامت گفت : به دلیل سیاستگذاری های غلطی که در حوزه سلامت اتفاق افتاد، ما دارای چندین درد هستیم و علی رغم اینکه گام ششم توسعه را طی کردیم در این حوزه هنوز اتفاقی نیفتاده است، در سال ۹۳ طرح تحول سلامت در کشور کلید خورد که به دلایل مختلفی این کار کارشناسی نشد و منجربه مشکلات اقتصادی در حوزه سلامت شد.

 

 

وی با بیان اینکه بسیاری از تصمیماتی که آنی گرفته می شود به ظاهر به نفع مردم است، اما این طور نیست، بلکه نخستین ضرر آن به مردم می رسد، افزود: طرح تحول سلامت از سال ۹۳ استارت زده شد، این در حالی بود که به اقدامات و مطالبات کارشناسی توجهی نشد و این تصمیم یکی از عوامل مشکلات شد، زیرا توقعاتی در سطح جامعه پزشکی ایجاد کرد که اجرایی نشد.

 

در این طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع بایستی استقرار پیدا می‌کرد، که این اتفاق واقع نشد و همچنین هیچ برنامه قابل ارائه‌ای در حوزه سلامت بعد از ۵ سال از سوی دولت و وزارت بهداشت شاهد نبوده ایم. در نظام پزشکی کل کشور تا پایان سال گذشته ۸۶ هزار و ۲۰۰ پزشک عمومی، ۴۸ هزار متخصص و فوق تخصص، ۳۱ هزار و ۲۰۰ دندانپزشک، ۴ هزار و ۲۰۰ متخصص دندانپزشک، ۲۴ هزار و ۴۰۰ داروساز، ۶۰ هزار ماما، ۶ هزار و ۹۰۰ فیزیوتراپ در کشور داریم.

 

سپس عباسعلی خادمی مدیر روابط عمومی و روابط بین الملل سازمان نظام پزشکی اصفهان و رئیس دانشکده دندان پزشکی اصفهان در ارتباط با آمارپزشکان کشور گفت :  در نظام پزشکی کل کشور تا پایان سال گذشته ۸۶ هزار و ۲۰۰ پزشک عمومی، ۴۸ هزار متخصص و فوق تخصص، ۳۱ هزار و ۲۰۰ دندانپزشک، ۴ هزار و ۲۰۰ متخصص دندان پزشک، ۲۴ هزار و ۴۰۰ داروساز، ۶۰ هزار ماما، ۶ هزار و ۹۰۰ فیزیوتراپ در کشور داریم. افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی توسط تعدادی از نمایندگان ارائه شد که دلیل آن برمی‌گردد به اینکه تعداد زیادی برای تحصیل به خارج از کشور می‌رفتند. با وجود ۴۵ دانشکده پزشکی و ۴۵ دانشکده دندان پزشکی سالانه ۱۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجو در کشورداریم. همه دانشکده‌های موجود در کشور زیرساخت لازم برای ۲ برابر کردن ظرفیت دانشجو از لحاظ هیأت علمی و امکانات را ندارد.

 

مدیر روابط عمومی و روابط بین الملل سازمان نظام پزشکی اصفهان ادامه داد :جمعیت پزشک در سال‌های بعد از انقلاب در کشور۱۲ برابر شده است، در ابتدای انقلاب ما ۵ دانشکده دندان پزشکی داشتیم، ولی در حال حاظر تعداد دانشکده‌های دندان پزشکی در کشور به ۴۵ دانشکده دندان رسیده است . و در رشته پزشکی سالانه حدود ۸۰۰۰ ظرفیت پذیرش در کشور وجود دارد؛ در حال حاظر تعداد دندان پزشکان در حدود ۳۰ هزار نفر است به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت یک دندان پزشک داریم ،  

 

سالانه ۲۰۰۰ نفر نیز پذیرش می‌شوند. جمعیت پزشک ما در سال‌های بعد از انقلاب ۱۲ برابر شده است، در حال حاظر که تعداد دانشکده‌های دندان پزشکی به ۴۵ دانشکده رسیده است، با افزایش این همه ظرفیت دانشجوی پزشکی و با این تعداد بنده مخالفم . این افزایش در نهایت باعث افت آموزش می‌شود و این امر باعث افزایش تخلفات پزشکی بیشتر خواهد شد.

 

خادمی رئیس دانشکده دندان پزشکی استان اصفهان ، با اشاره به مخالفت سازمان نظام پزشکی با افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی گفت: در حال حاضر گرایش ما بیشتر درمانگری است چرا که با افزایش پزشک و دندان پزشک الزاماً مشکل درمان حل نخواهد شد. در حال حاضر نیاز به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی به ویژه با رشد تعداد پزشکان از بعد از انقلاب نداریم؛

 

اگر آموزشی خوبی نتوانیم بدهیم و افرادی که وارد می‌شوند از لحاظ کشش و هوش نتوانند خوب تحصیل کنند تخلفات هم در نظام پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد . خادمی در رابطه با توزیع نیروی انسانی گفت : همه رشته‌ها به نخبگان احتیاج دارند و لازم نیست همه نخبه‌ها به سمت پزشکی بروند، با کارشناسی و تدبیر لازم و فکر قبلی باید چنین کاری انجام شود .

 

استفاده از نیروی انسانی باید اصلاح شود، یک دفعه نباید برای همه رشته‌ها پذیرش دانشجو ۲ برابر شود بلکه برای رشته‌هایی که نیاز است باید ظرفیت افزایش یابد. از نظر هیئت علمی و امکانات هنوز مشکلاتی وجود دارد ، که باید رفع این مشکلات در اولویت مسئولین قرار گیرد، با توجه به این مشکلات ، در حال حاظر امکان افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی وجود ندارد.

توزیع نیروی انسانی خیلی مشکل است، ۱۲۰ هزار تا ۱۳۰ هزار پزشک در تهران حضور دارند، باید ساز و کاری فراهم شود که پزشکان بیشتر بتوانند در مناطق محروم خدمت کنند.

 

سپس فرشته دانشمند  ، عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در رابطه با صدر شکایات پزشکی گفت : جراحی پلاستیک، زنان و زایمان و دندان پزشکی جزو بیشترین شکایات بوده است. بیمار برای شکایت می‌تواند به دادستانی نظام پزشکی مراجعه کند یا به دادگستری مراجعه کند که بازپرس ویژه‌ای تعبیه شده و ایشان است که تصمیم می‌گیرد و به ما ارجاع می‌دهد.

بیش از ۲۰۰ کارشناس خبره و افرادی که صلاحیت دارند در این زمینه مشغول به کار هستند و هر هفته پرونده‌ها را بررسی کرده و نظرات را به هیأت بدوی یک و ۲ ارجاع می‌دهند که قصور یا عدم قصور را بررسی کنند. در این مرحله بیمار می‌تواند رأی را قبول کند یا خیر .

 

دانشمند ،عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی استان اصفهان ادامه داد :  باز اگر رأی مشکلی داشته باشد به هیأت تجدیدنظر در معاونت انتظامی نظام پزشکی اصفهان رفته و اگر باز هم بیمار اعتراضی داشت ،هیأت عالی تهران بررسی کرده و رأی صادر می‌کند، برای تعیین دیه هم پزشکی قانونی ورود پیدا می‌کند. وی در رابطه با آمار پرونده های ورودی ادامه داد : دادستانی نظام پزشکی هر ماه حدوداً ۱۱۰ نفر مراجعه ‌کننده دارد، و سال ۹۶ تعداد ۶۰۰ نفر، و سال ۹۷ تعداد ۷۰۰ نفر مراجعه شده است. تعداد کیفرخواست‌های صادرشده در سال ۹۶ از ۱۰۲ شکایت ثبت شده ۵۸ کیفرخواست صادر شده است، در طول کیفرخواست‌های صادرشده ۷۰ مورد منع تعقیب داشته‌ایم. وی در رابطه با اطلاعات بیماران گفت :  بعضاً اگر اطلاعات نمی‌دهیم به دلیل این بوده که طبق قانون محرمانه است و اجازه نداریم.

 

 

در این مراسم از خبرنگاران حوزه سلامت تقدیر بعمل آمد.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

 

 

 

 

 

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x