آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان البرز ایلام بوشهر تهران جنوب چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه زنجان سمنان سیاسی سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

دکتر رضا اسماعیلی :شورای نگهبان و چاقو

شورای نگهبان و چاقو
پایگاه خبری احوال نیوز ، دکتر رضا اسماعیلی ، پژوهشگر مسائل اجتماعی ، و استاد دانشگاه : با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مسولیت های اداری در مجلس شورای اسلامی اکنون نوبت نظر دهی شورای نگهبان قانون اساسی است.
هدف از این تصویب قانون چیست؟جایگزینی نیروهای جوان و نشاط بخشیدن و تزریق نیروی جوانی به بدنه مدیریتی کشور و یا اذعان به این که بالاخره با وارد شدن به دوره کهنسالی توان مغزی و تصمیم گیری و تحرک جسمی و حرکتی انسانها کاهش خواهد یافت و عقل و تجربه ایجاب می کند که میدان را به جوانترها واگذر شود. در این صورت چرا مجلس و دیگر نهادها مستثنا شده اند.
در این قانون استثناهای وجود دارداز جمله وزرا .نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان و …‌ که خود خلاف اصل بیستم قانون اساسی مبنی بر” تساوی همه مردم در برابر قانون” است که خود منافات با رسالت حرفه ای و مسولیتهای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رفع تبعیض در جامعه است.
این قانون درایستگاه اخر در بحث و بررسی شورای نگهبان قرار دارد . شورای نگهبان در برابر اصل بیست قانون اصلی چگونه برخود می کند ؟ایا با ارفاق به تعداد تبصره ها نمره بیست را برای خود منظور می کند ؟ ایا چاقو دسته خود را می برد؟ و ایاهای دیگر …… بدون هیچگونه پیشداوری منتظر تصمیم فقها و حقوقدانان شورای نگهبان هستیم.
انتظار و امید مردم از شورای نگهبان، رعایت شان انسانی همه مردم درموقعیتهای متفاوت است. عقل و عدالت توحیدی ایجاب می کند که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در اقدامی تاریخی تبصره زدایی ازهمه قواننین مصوب مجلس در ادوار گذشته شروع کنند. تا شاهد جامعه ای سالم تر،عادلانه تر و شفاف تر و با تبعیض کمتر و اخلاقی تر باشیم.. زیرا منشا بسیاری از فسادها و ناعدالتی ها و رانت ها و ستم ها و نارضایتی های اجتماعی از تبصره های قانونی است که اصل ماده قانونی را نقض می کند و بر جوهر خشک نشده قانون خط بطلان می کشد.
دکتر رضا اسماعیلی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x