اقتصادی تهران

واشنگتن‌پست: ضرر هنگفت عراقی‎ها در ایران/تحریم‌ها و کاهش ارزش ریال

پایگاه خبری احوال نیوز ،  روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اختصاصی درباره سپرده‌های شهروندان عراقی در بانک‌های ایران و ضررهای هنگفت این سپرده‌گذاران در پی اجرای تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و کاهش ارزش ریال نوشته است.

 روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اختصاصی از تنگناهای شهروندان عراقی نوشته است که به دلیل سود بالای سپرده‌های بانکی در ایران، سرمایه خود را به این کشور منتقل کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که در پی قدرت گرفتن نیروهای “دولت اسلامی” (داعش) در سال ۲۰۱۴ میلادی در عراق و ناامنی بازار اقتصادی در این کشور بسیاری از شهروندان عراقی میلیون‌ها دلار از سرمایه خود را به بانک‌های ایران منتقل کردند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

بانک‌های ایران نهادهای معتبری برای این سرمایه‌گذاران محسوب می‌شدند که سود گزافی به سپرده‌های آنان پرداخت می‌کرد.

پس از اعلام تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی آمریکا علیه ایران و کاهش روز‌افزون ارزش ریال حال این سرمایه‌گذاران بسیار متضرر شده‌اند.

واشنگتن پست اشاره می‌کند که بحران ارزی در ایران گواهی بر این امر است که اختلافات میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا چگونه می‌تواند از جمله بر اقتصاد کشورهای همسایه تاثیر بگذارد.

نارضایتی‌ها و تظاهرات گسترده اخیر در جنوب عراق، اختلاف نظرها در باره نتیجه انتخابات در این کشور و نیز وضعیت نامعلوم تشکیل دولت آینده شرایط حساسی را در این کشور ایجاد کرده است.

شروع مرحله اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران بحث‌های زیادی را در دو کشور عراق و ایران در باره مناسبات اقتصادی دو کشور و چگونگی برخورد دولت عراق با اجرایی کردن تحریم‌های آمریکا برانگیخته است.

واشنگتن پست در گزارش خود ضمن تاکید بر سابقه طولانی روابط اقتصادی ایران و عراق نوشته است که عراق یکی از شریکان عمده تجاری ایران است و رفاه بسیاری از شهروندان قشر متوسط عراقی به نحوه تجارت با ایران وابسته است. در گزارش واشنگتن پست به چند نمونه در این باره ‌اشاره شده است:

حسین کعبی که ۴۱ سال دارد یکی از اتباع عراق است که سرمایه خود را به بانک‌های ایران منتقل کرده و در پی تحولات اقتصادی ماه‌های اخیر به شدت زیان کرده است. کعبی که در حوزه املاک و مستغلات کار می‌کند به خبرنگار واشنگتن پست می‌گوید که در پی ناامنی و رکود شدید بخش مسکن در عراق و ناامنی به دلیل حضور داعش در این کشور و از سوی دیگر امضای توافقنامه هسته‌ای ایران برجام و سود بالای بانک‌های ایران، در سال ۲۰۱۵ تمام سرمایه خود را که بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار می‌شده در ایران سرمایه‌گذاری کرده است. او می گوید که با سقوط ارزش ریال به شدت متضرر شده است.

این شهروند عراقی با توجه به اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران به خبرنگار واشنگتن پست می‌گوید: «آمریکایی‌ها هیچ وقت کار درستی در خاور میانه انجام نمی‌دهند. هر کاری که آنها انجام می‌دهند به ضرر ماست چه در حوره نظامی، چه حوزه سیاسی و چه مالی و اقتصادی.”

واشنگتن پست همچنین گزارش داده است که عراقی‌هایی که در موسسات مالی و اعتباری ورشکست شده ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند نیز با این مشکل بر باد رفتن سرمایه‌های خود روبرو هستند. آنان پیش از این به دلیل امکان به دست آوردن سودهای هنگفت، در این موسسات سرمایه‌گذاری کرده بودند.

واشنگتن پست به نمونه دیگری به نام ندیم الخفاجی اشاره می‌کند که ۶۰ سال سن دارد. او نیز یکی از سرمایه‌گذاران عراقی در ایران است که ۱۰۰ هزار دلار سپرده‌اش را با سود ۲۰ درصد به بانک دولتی در ایران منتقل کرده و حال می‌گوید که در این سرمایه‌گذاری به دلیل پایین آمدن ارزش ریال ضرر زیادی کرده است.

واشنگتن پست در گزارش خود می‌نویسد که برخی کارشناسان عراقی سرمایه گذاران این کشور را مقصر می‌دانند زیرا آن‌ها از طرق غیرقانونی پول‌های خود را از مرز رد کرده‌اند و حال باید این ضرر را متحمل شوند.

از جمله این کارشناسان واشنگتن پشت به نظر بسام جمیل آنتونی، اقتصاددان عراقی  اشاره می‌کند که ساده‌لوحی سرمایه‌گذاران را دلیل ضرر آن‌ها می‌داند و معتقد است: «این روشن است، بانکی که ۲۰ درصد سود می‌دهد ایرادی در کارش دارد در هیچ کجای جهان چنین سود بالایی به سپرده بانکی تعلق نمی‌گیرد.» او می‌گوید که سود معقول بین ۳ تا ۴ درصد است.

عبدالرحمن شنیور، تاجر  ۴۸ ساله عراقی نمونه دیگری است که واشنگتن پست به آن استناد کرده است. این سرمایه‌گذار خود را مقصر می‌داند. او می‌گوید: «من خودم باید عقل می‌داشتم و به سود ۲۰ درصدی تردید می‌کردم.  من ۱۱۰ هزار دلار را به صورت دلار با شرط بانک برای بازپرداخت ریالی و عدم برداشت یک‌ساله در بانکی در ایران سرمایه‌گذاری کردم و شرط بانک این بود که برداشت نه به صورت دلار، بلکه به ریال باشد.»

او مجبور شده است به دلیل ضرر هنگفت در ایران خودرو خود را هم بفروشد.

اقتصادنیوز

 

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x