بین الملل سیاسی

ترامپ در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا: آماده‌ام بدون هیچ پیش‌شرطی با ایرانی‌ها دیدار کنم/کشورها را به فشار علیه ایران تشویق می‌کنیم

ترامپ در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا:

آماده‌ام بدون هیچ پیش‌شرطی با ایرانی‌ها دیدار کنم/کشورها را به فشار علیه ایران تشویق می‌کنیم

خبرگزاری فارس: آماده‌ام بدون هیچ پیش‌شرطی با ایرانی‌ها دیدار کنم/کشورها را به فشار علیه ایران تشویق می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا بار دیگر ادعاها علیه ایران را تکرار کرد.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا ادعا کرد آماده است «بدون هیچ‌پیش‌شرطی» با مقام‌های ایران دیدار کند.

او در ابتدای این نشست خبری با تکرار ادعاهای همیشگی گفت: «من و نخست‌وزیر موافقیم که به حکومت بی‌رحم ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود. هرگز.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما همه کشورها را تشویق می‌کنیم ایران را برای توقف همه فعالیت‌های شرورانه‌اش تحت فشار قرار بدهند.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا تمایل دارد با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند گفت: «من آماده‌ام با هر کسی دیدار کنم. من به ملاقات اعتقاد دارم.»

او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که دولتش بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته است.

چندی پیش رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند دولت ترامپ به همراه رژیم صهیونیستی کارگروهی مشترک برای ناآرام کردن ایران و براندازی تشکیل داده‌اند.

همچنین شواهد متعددی نشان می‌دهند دولت آمریکا حمایت از تجزیه‌طلبی و ناآرام کردن مرزهای ایران را به عنوان یکی از راهبردهای خود در دستور کار قرار داده‌ است.

ترامپ علی‌رغم این سابقه در سخنرانی روز دوشنبه تلاش کرد از خودش چهره فردی حامی گفت‌وگو و طرفدار مذاکره نشان دهد. او گفت: «نخست‌وزیر [ایتالیا] بهتر از هر کس دیگر این را بیان کرد؛ صحبت کردن با دیگران… به ویژه هنگامی که احتمال جنگ، مرگ، قحطی و خیلی مسائل دیگر وجود دارد، باید ملاقات انجام شود. دیدار هیچ اشکالی ندارد.»

ترامپ که در روزهای گذشته بابت بی‌نتیجه بودن دیدارش با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی و عملکرد زیردستانه‌اش در دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به شدت تحت فشار محافل رسانه‌ای و کارشناسی کشورش قرار گرفته در ادامه تلاش کرد ضرورت برگزاری این دو دیدار را هم توجیه کند .

او گفت: «همان‌طور که می‌دانید ما با کیم [جونگ اون] دیدار کردیم و الان 9 ماه است که موشکی شلیک نشده. زندانی‌هایمان را برگردانده‌ایم و این همه اتفاقات مثبت در حال وقوع هستند.»

ترامپ و دیگر مقام‌های دولت او بارها بر ضرورت حفظ همه تحریم‌ها علیه کره شمالی تا زمان خلع سلاح هسته‌ای این کشور تأکید کرده‌اند.

ترامپ گفت: «من دیدار فوق‌العاده‌ای هم با رئیس‌جمهور پوتین داشتم. البته رسانه‌های جعلی آن را پوشش ندادند. به نظرم دیدار فوق‌العاده‌ای، از حیث ایمنی و توسعه اقتصادی و محافظت از اسرائیل و دیگران بود.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه تأکید کرد:«بنابراین، من معتقد به دیدار هستم. مطمئناً من با ایران- اگر آنها بخواهند- دیدار خواهم کرد. نمی‌دانم که الان آماده هستند یا نه. در حال حاضر، درگیر شرایط سختی هستند.»

وی توافق هسته‌ای «برجام» را «مضحک» توصیف کرد و گفت که به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داده است. ترامپ مدعی شد که ایرانی‌ها در نهایت با آمریکا مذاکره خواهند کرد.

ترامپ گفت: «من به توافق ایران خاتمه دادم. توافق مضحکی بود. من تصور می‌کنم آنها (ایرانی‌ها) در نهایت تمایل به دیدار خواهند داشت و من هر موقع آنها بخواهند آماده دیدار هستم. من این کار را از موضع قدرت یا ضعف انجام نمی‌دهم، فکر می‌کنم ملاقات کردن کار مناسبی است.»

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این هم این ادعا که ایرانی‌ها روزی برای مذاکره با او تماس خواهند گرفت را مطرح کرده بود. این دیدگاه ترامپ در میان سیاستمداران حرفه‌ای در آمریکا با مخالفت‌های جدی رو به رو است.

به عنوان مثال، «وندی شرمن»، مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا که سابقه مذاکرات طولانی با ایران دارد در مصاحبه‌ای روز گذشته تصریح کرد که درک ترامپ از ایرانی‌ها صحیح نیست و او نمی‌داند که ایرانی‌ها «فرهنگ مقاومت» دارند.

شرمن در مصاحبه با «یاهونیوز» گفته بود: «روش دیپلماتیک ترامپ این است که با تهدید به دشمنان حمله کرده و سپس می‌گوید بیایید گفت‌‌وگو کنیم تا به توافق برسیم.»

مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در ادامه گفت: «او متوجه نیست که  ایران فرهنگ مقاومتی دارد که کوتاه آمدن در برابر آن تهدیدهای علنی را تسلیم تلقی می‌کند و تسلیم نمی‌شود.»

ترامپ گفت: «اگر چیزی را حل کنیم، معنادار خواهد بود نه مثل توافق قبلی که اتلاف کاغذ بود. مطمئناً من مایل به دیدار خواهم بود.»

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه آیا پیش‌شرطی برای این دیدار دارد گفت: «هیچ پیش‌شرطی (ندارم). آنها می‌خواهند با من دیدار کنند، هر موقع بخواهند (حاضرم).»

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی در اردیبهشت‌ماه که اولین سخنرانی او در زمینه سیاست خارجی بود 12 شرط برای هر گونه مذاکره جدید با ایران مطرح کرد اما این شروط به حدی غیرواقعی و در فضای توهم‌آلود تنظیم شده بودند که هیچ‌کس، غیر از رژیم صهیونیستی آن را جدی نگرفت.

توئیت «استفان والت»، نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل و استاد مشهور دانشگاه هاروارد را می‌توان نمودی از نوع واکنش‌ها به سخنرانی پامپئو در اندیشکده هریتیج دانست. او نوشت: «هنوز اندکی در عجبم که چرا پامپئو از ایران نخواست با افتتاح یک  زمین گلف به نام ترامپ در تهران و پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی با مکزیک موافقت کند»

ترامپ روز دوشنبه اضافه کرد: «هر موقع بخواهند آماده‌ دیدار هستم. این برای ایران خوب است، برای ما خوب است و برای دنیا خوب است. پیش‌شرطی وجود ندارد، اگر آنها بخواهند دیدار می‌کنم.»

ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از هیچ اقدامی برای توهین به ملت ایران فروگذار نکرده است. او با صدور یک فرمان، شهروندان ایران و چند کشور مسلمان دیگر را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است.

دولت ترامپ همچنین در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد. او چندی بعد هم در سخنانی سخیف، مردم ایران را «ملت تروریست» توصیف کرد.

توهین‌های ترامپ به همین‌جا ختم نشد و او در هنگام آشوب‌های دی‌ماه سال گذشته مردم ایران را «گرسنه غذا» توصیف کرد.

فارس

انتهای پیام/ *

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x