به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ،  دکتر علی باقری معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، افزود:​ یکی از برگ های افتخارات جمهوری اسلامی ایران هم در عرصه علمی،فناوری و صنعتی و هم در عرصه سیاسی، دستیابی به غنی سازی 20 درصدی است.
عضو ارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای کشور با بیان اینکه مناسبات بین المللی در هر عرصه ای نیازمند مجموعه اقداماتی برای پیشرفت است درباره دلایل حرکت کشور به سوی این موفقیت، گفت: رآکتور تحقیقاتی تهران از سال ها قبل برای آموزش و پژوهش در سازمان انرژی اتمی طراحی و ساخته شد که این رآکتور به مرور زمان به سوخت هسته ای نیاز دارد.

دکتر باقری اضافه کرد: یک بار در دهه هفتاد با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی سوخت این رآکتور از آرژانتین خریداری شد.
وی افزود: تا پیش از دهه هفتاد سوخت این رآکتور اورانیوم 90 درصد غنی شده بود که در آن زمان به اورانیوم 20 درصد تقلیل یافت.
مذاکره کننده ارشد سابق هسته ای کشورمان گفت: در بحبوبه مذاکرات هسته ای در دهه 80 تامین سوخت رآکتور تهران نیز یکی از موضوع ها بود .
وی با بیان اینکه در سال 86 با توجه به نیاز کشور و تلاش محققان ایرانی راکتور تهران برای تولید رادیو داروها نیز مورد استفاده قرار گرفت ، افزود:
به گونه ای که از مهر ماه آن سال تامین نیاز 850 هزار بیمار ایرانی به منظور پیش گیری و تشخیص و درمان با استفاده از رادیو داروها در این راکتور هسته ای تامین می شد.
معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی گفت: با توجه به افزایش فعالیت این راکتور در بهار 88 بر اساس نیازسنجی کارشناسان سازمان انرژی اتمی سوخت­ این راکتور در حال اتمام بود.
دکتر باقری گفت : با توجه به نیاز راکتور تهران دو راه پیش رو بود یا خودمان سوخت را تولید کنیم و یا از آژانس بین المللی اتمی تقاضای تامین سوخت کنیم.
معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی گفت: حساسیت راکتور تهران از دو جنبه قابل توجه بود نخست این که تامین سوخت این راکتور یک فعالیت هسته ای با پیچیدگی های خاص خود بود که کوچکترین بی دقتی ممکن بود فاجعه ای شبیه نیروگاه اتمی چرنوبیل در شوروی سابق ایجاد کند و ما در خصوص توانمندی های خود باید به باور می رسیدیم تا در این زمینه وارد شویم و دیگر اینکه راکتور به عنوان مثال در کویر لوت نبود بلکه در قلب تهران قرار داشت.
باقری افزود: تعامل جدی با کشورهای غربی و کارشناسان آمریکایی در این زمینه به ثمر ننشست و بعدها آمریکایی ها اعتراف کردند که پیشنهاد تامین سوخت راکتور تهران از سوی ایران را بهترین فرصت برای امتیازگیری از ایران ارزیابی کرده بودند.
عضو ارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای کشور گفت: طرف های غربی تقاضا داشتند تا 1200 کیلوگرم اورانیوم غنی شده سه و نیم درصد را دریافت کنند ( از کشور خارج کنند) و 120 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد برای سوخت راکتور تهران به ایران بدهند.

کارشکنی های آمریکا در جریان خرید اورانیوم 20 درصد

دکتر باقری با بیان اینکه این تبادل سوخت پس از بحث های متمادی بی نتیجه ماند، گفت: یکی از تخلفات بارز آژانس بین اللمی انرژی اتمی که مانند بیشتر سازمان های بین المللی در سیطره قدرت های استکباری از جمله آمریکاست این بود که نامه درخواست تامین ­سوخت راکتور تهران را به همه اعضای شورای حکام آژانس نداد بلکه تنها به آمریکا و چند کشور صاحب نام ارائه کرد.
عضو ارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای کشور با بیان اینکه پیش از طرح تامین سوخت راکتور تهران در آژانس بین المللی انرژی اتمی یک کشور به صورت ضمنی اعلام آمادگی برای تامین آن کرده بود که پس از طرح آن در آژانس آمریکا مقابل آن کشور قرار گرفت و این اجازه را نداد .
وی افزود: برای ما مهم این بود که با تامین منافع ملت امکان تامین سوخت هسته ای حتی با تبادل اورانیوم داشته باشیم اما آمریکا با تعیین شرایطی که منافع ملی ما را تامین نمی کرد موجب بی نتیجه ماندن تبادل سوخت شد.
باقری با بیان اینکه ایران به منظور تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر نیازمند غنی سازی سه و نیم تا 5 درصد بود که پس از آن بتواند میله های سوخت مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر را بسازد و فناوری هسته ای کشور نیز بر اساس آن فعال شد و توانمندی تولید اورانیوم غنی سازی شده در کشور ایجاد شد.
عضو ارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای کشور با ذکر خاطره ای از مذاکره ایران و گروه 5+1 در استانبول ، گفت: در حاشیه این نشست جلسه گروه وین شامل آمریکا، روسیه ، فرانسه و آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران شکل گرفت که این گروه در وین نیز تشکیل شده بود و بی نتیجه مانده بود.

آقای باقری اضافه کرد: اما در آن نشست نیز امکان تامین سوخت راکتور تهران بر اساس منافع ملی ما فراهم نشد.
معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی افزود: در نشست گروه وین دوباره پیشنهاد تبادل سوخت مطرح شد و ما به عنوان نماینده ایران دو نکته را مطرح کردیم نخست اینکه ما تعهد به تحویل اورانیوم 3 و نیم درصد داشتیم اما آنان هیچ تعهدی نداشتند و تنها بیان می کردند که تسهیلات را فراهم می کنند و این مانند آنچه در برجام اتفاق افتاد امکان داشت سوخت هسته ای را تحویل ندهند اما بگویند تسهیلات فراهم آورده اند و دیگر اینکه آنان نیازی به اورانیوم غنی سازی شده سه و نیم درصد ما برای تامین سوخت هسته ای نداشتند.
وی اضافه کرد: مذاکره کنندگان گروه وین ( بویژه آمرکا ) اذعان کردند که خروج اورانیوم سه و نیم درصد از ایران برای کاهش نگرانی های آنان است و نیازی به آن برای تامین سوخت هسته ای ندارند از این رو ایران نیز تقاضا کرد برای رفع نگرانی های ایران نیز برخی تحریم های ما رفع شود اما آنان با قاطعیت نپذیرفتند.

دکتر باقری افزود: کاترین اشتون پس از پایان بی نتیجه نشست گروه وین تقاضای جلسه پایانی را کرد و در آن جلسه گفت: پیشنهاد تبادل هسته ای به منظور گشایش مذاکرات بود و اکنون شما آدرس و تلفن من را دارید به این معنی که اگر پیشنهاد را نپذیرید بن بست در مذاکرات است و راه دیگری وجود ندارد.
مذاکره کننده ارشد سابق کشورمان گفت: از آنجا که با این پیشنهاد منافع کشور ما تامین نمی شد اعلام کردیم که منافع ما تامین نمی شود و شما نیز نشانی و تلفن ما را دارید.

درخواست مذاکره تنها چهار روز بعد از غنی سازی20 درصد

معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مذاکرات استانبول دوم بهمن سال 88 بی نتیجه ماند ، تصریح کرد : غنی سازی 20 درصد بیستم بهمن همان سال از سوی ایران رونمایی شد و تنها 4 روز پس از آن خانم اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت کتبی تقاضای ادامه مذاکرات کرد.
دکتر باقری افزود: زمانی که گروه ایران در استانبول اعلام کرد که اگر سوخت راکتور تهران را تامین نکنید در ایران آن را تامین می کنیم نماینده فرانسه به تمسخر پوزخندی زد به این معنی که شما نمی توانید و نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را یک بلوف از سوی ایران برشمرد.

وی گفت: هر چند بر اساس معیارهای مادی حرف آنان درست بود اما باور دینی و عزم جدی دانشمندان هسته ای ما ورق را برگرداند­ و سوخت 20درصد در کشور فراهم شد که این یک موفقیت فنی و همچنین یک موفقیت سیاسی برای کشور بود که بر اساس باور به توانمندی های داخلی استفاده از اراده و ظرفیت داخلی به منظور تامین نیازهای کشور بر اساس توانمندی های علمی، فناوری و خلاقیت دانشمندان جوان کشور بود.
معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی گفت: باور ، اراده، ظرفیت و خلاقیت موجب موفقیت محققان جوان کشورمان بدون هیچ گونه تجربه ی پیشین در زمینه تولید سوخت راکتور هسته ای تهران با غنای 20درصد بود.
مذاکره کننده ارشد سابق کشورمان گفت: اگر در کنار این توانمندی ها ضعفی در جریان سیاسی مذاکرات داشتیم تجربه ای همانند برجام در عرصه سیاسی به جا می ماند.
وی افزود: گروه مذاکره کننده هسته ای کشور نیز در آن زمان در عرصه سیاسی از پیشرفت های فناوری هسته ای کشور بر اساس باور به توانمندی های داخلی ، اراده جدی، ابتکار و هوشمندی در عرصه سیاسی حمایت کرد.
باقری خاطرنشان کرد : در نشست استانبول نیز یکی از واکنش های احتمالی گروه ایران در مذاکرات می توانست پذیرفتن بر اساس ترس از تحریم بیشتر و جنگ باشد مانند اتفاقی که در مذاکرات سعدآباد رخ داد.
وی افزود: جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس در خاطراتش می نویسد که ما خواهان تعلیق قطعی بودیم ، طرف ایرانی گفت با رئیس جمهور دیدار کنید اما من­ اعلام کردم عجله داریم و به فرودگاه می رویم و با اشاره از وزیر خارجه فرانسه نیز خواستم که او نیز همین را بگوید و وزیر خارجه آلمان نیز همین را مطرح کرد که بلافاصله هر یک از افراد مذاکره کننده ایران به یک نفر تلفن زدند و ما بعد از 15دقیقه تلفن زدن در باغ سعدآباد مجدد به جلسه آمدیم و آنان ( طرف ایرانی) تعلیق را پذیرفتند.

آقای باقری گفت: تعلیق فعالیت های هسته ای یکی از بدعت هایی بود که آژانس بین اللمی انرژی هسته ای برای نخستین بار بر ایران تحمیل کرد که تا کنون به هیچ یک از کشورهای عضو تحمیل نشده است.

غنی سازی 20 درصد خط قرمز آمریکا را تغییر دادمعاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی گفت: زمانی به غنی سازی 20 درصد در کشور دست یافتیم که یک هم افزایی پیش برنده بین دانشمندان و فعالان سیاسی اتفاق افتاد به گونه ای که از یک دیدگاه می توان مذاکرات هسته ای ایران به قبل و بعد از غنی سازی 20 درصد تقسیم کرد که از نظر محتوایی و مبنایی کاملا متفاوت است.
باقری اضافه کرد: تا پیش از غنی سازی 20 درصد آمریکا حاضر به پذیرش چارچوب NPT برای فعالیت های هسته ای ایران نبود.
وی افزود: پیش از پذیرش غنی سازی و در نشست استانبول آمریکا از طرق مختلف تا 15 مرتبه خواهان مذاکره دو جانبه با ایران بود که داوود اوقلو وزیر خارجه وقت ترکیه بسیار پیگیر آن بود که با اصرار او گروه ایران اعلام کرد که مذاکره دو جانبه را به شرط مبنا بودن NPT برای فعالیت های هسته ای ایران می پذیرد که با استقبال وزیر خارجه ترکیه همراه بود.
دکتر باقری اضافه کرد: متن وزیر خارجه ترکیه بر اساس شرط ایران در اختیار ما قرار گرفت و پس از پاره ای اصلاحات هنگامی که برای دادن پاسخ نهایی به اتاق وزیر خارجه ترکیه رفتم او پیش آمد و گفت: آمریکا شرط را نپذیرفته و این بدین معنی بود که آن زمان که غنی سازی 20 درصد در کشور صورت نگرفته بود آمریکا خواهان تعلیق تمام فعالیت های هسته ای و به صفر رساندن آن در ایران بود و فعالیت های هسته ای ایران را خط قرمز اعلام می کرد .

وی افزود: پس از دستیابی ایران به غنی سازی 20 درصد در دور بعدی مذاکرات در استانبول وندی شرمن در سخنانی خود را نماینده آمریکا و نماینده ویژه اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد و پیام یک و نیم صفحه ای رئیس جمهور آمریکا را قرائت کرد که این پیام در اسناد مذاکرات هسته ای کشور موجود است و در یک فراز از آن حقوق هسته ای ایران را براساس NPT پذیرفته اند.
وی افزود: تا قبل از غنی سازی 20 درصد هیچ غنی سازی را در ایران نمی پذیرفتند و خط قرمز اعلام می کردند همانند سال 84 که تمام فعالیت های هسته ای ایران نفی شد و اروپا که بعدا اعلام کرد با هماهنگی آمریکا در این مذاکرات حضور داشت در سعدآباد تعلیق را به ایران تحمیل کردند هر چند در آن زمان آمریکا به صورت مستقیم در مذاکرات حضور نداشت.
باقری اضافه کرد: بعد از دستیابی ایران به غنی سازی 20 درصد خط قرمز آمریکا کنار رفت و از تعلیق کامل غنی سازی به ساخت سلاح محدود شد همانند آنچه در NPT آمده است و بر اساس آن ایران می تواند تا 99 درصد غنی سازی کند چرا که تولید سلاح پس از این میزان غنی سازی است.
مذاکره کننده ارشد سابق کشورمان گفت:حتی لغو تحریم ها نیز پس از غنی سازی 20 درصد مطرح شد و پیش از آن تنها خواهان اجرای قطع نامه های شورای امنیت از ایران بودند.

باور دینی و انقلابی رمز موفقیت

معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی گفت: یکی از رمزهای موفقیت کشور باور دینی و اراده مبتنی بر این باور است که نه فقط در زمینه فناوری هسته ای بلکه در تمام عرصه ها در تاریخ پس از انقلاب اسلامی مشاهده می شود.
وی افزود: پس از انقلاب اسلامی کشور در زمان هایی موفق شده است که هیچ امکانی نداشتیم زیرساخت ها فراهم نبود اما با اراده­ موانع را پشت سر گذاشتیم.
باقری گفت: به عنوان مثال در عرصه موشکی نیز همین گونه بود در ابتدای جنگ حتی توان تولید سیم خار دار که یک وسیله دفاعی است را نداشتیم و نیازمند دیگر کشورها بودیم که با تحریم مواجه شدیم به گونه ای که در مهر سال 59 با دست های خالی وارد جنگی شدیم که تمام دشمنان با تجهیزات از دشمن بعثی حمایت می کردند اما در سال 67 با توانمندی موشکی دفاع مقدس را به پایان رساندیم.
وی با بیان اینکه در عرصه هسته ای نیز بر خلاف دیگر تحریم ها از همان ابتدای انقلاب اسلامی تحریم شدیم افزود: برخی تحریم ها پس از تسخیر لانه جاسوسی برخی در زمان جنگ تحمیلی و برخی نیز با بهانه هایی همچون تروریسم و حقوق بشر اعمال شد اما تحریم هسته ای بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ترک آلمان به عنوان سازنده نیروگاه اتمی بوشهر که کاملا غیر نظامی و برای تولید برق است آغاز شد و آلمان از ساخت این نیروگاه عقب نشینی کرد که صددرصد غیر نظامی بود و تحریم های هفته ای کشور پی در پی و پشت سر هم ادامه یافت تا جایی که حتی در صورت دسترسی به نیازهای ما در آن اخلال ایجاد می کردند.

از هیچ جنایتی برای متوقف کردن ملت ایران فروگذار نکردند

معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: تعبیه مواد منفجره داخل تجهیزات هسته ای که خوشبختانه با هوشیاری دستگاه های اطلاعاتی به موقع تشخیص داده شد و همچنین ویروس استاکس نت که کل تجهیزات هسته ای کشور را هدف قرار داده بود ادامه یافت.
وی افزود: پس از ناموفق ماندن تحریم و مواد منفجره و ویروس به ترور دانشمندان هسته ای کشور روی آورند چرا که هیچ یک از موانعی که پیش راه دستیابی ایران به فناوری هسته ای قرار داده بودند به نتیجه نرسیده بود پس از تصمیم گرفتند افراد اصلی تاثیرگذار در این فناوری را هدف قرار دهند.
باقری با اشاره به اینکه روند دشمنی در فعالیت های هسته ای همانند جنگ تحمیلی بود گفت: ابتدا در جنگ با ارائه تجهیزات و سلاح از صدام حمایت کردند اما وقتی به نتیجه نرسیدند کشورهای اروپایی سلاح هسته ای در اختیار صدام قرار دادند که این با مواد ساخت سلاح هسته ای بسیار متفاوت است اما با ناموفق ماندن در این زمینه نیز شهرهای کشور و زنان و کودکان را بمباران کردند و حتی از سلاح شیمیایی که حیوانی ترین سلاح است در شهرها استفاده کردند.
وی افزود: در دشمنی و ممانعت با فعالیت های هسته ای کشور نیز همین گونه عمل کردند و هر چه­ ­مانع ایجاد کردند موفق نشدند پس همانند جنگ تحمیلی مردم ایران را هدف قرار دادند و تحریم های به قول خودشان فلج کننده در واقع نیازهای اساسی و حتی دارویی مردم را هدف قرار داد تا ملت ایران را از پشتیبانی کردن پیشرفت های هسته ای کشور بازدارند.
باقری گفت: در جنگ با فناوری هسته ای به جایی رسیدند که هیچ گونه موفقیتی در ممانعت از پیشرفت و خودکفایی توانمندی فناوری هسته ای دست نیافتند و به کار ایضایی دست زدند و دانشمندان هسته ای ما را به شهادت رساندند که در پیشرفت هسته ای نقش بی بدیلی داشتند.
وی افزود: حرکت ارزشی و تفکر بر مبنای باورهای دینی و هم افزایی به همراه ارزش و باور دینی و انقلابی برای­ دشمنان قابل درک نبود که موجب جهش در عرصه های مختلف از جمله فناوری هسته ای در کشور می شود و هم اکنون نیز کماکان قابل درک نیست.

باقری گفت: خون دانشمندان هسته ای ما نشانگر ارزشمند بودن پیشرفت های مادی در کشور است.
وی اضافه کرد: پیشرفت ملت ایران در عرصه های مادی نیز یک ارزش است چرا که دشمنان از پیشرفت دانش هسته ای که یک پیشرفت مادی است نیز ترسیدند و دانشمندان ما را به شهادت رساندند پس پیشرفت های مادی ملت ایران هم یکی از ارزش های کشور است که در بخش مادی به منظور تولید برق ، کشاورزی و پزشکی و با هم افزایی ایجاد شده است .
معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: دستیابی به فناوری های هسته ای هم افزایی است که موجب قدرت جدید ملت ایران و هم پیشرفت مادی به عنوان امری مقدس برای ملت است چرا که با خون شهدا مزین شد.
وی افزود: موضوع غنی سازی 20 درصد در کشور تبلور عینی ما می توانیم در نظام مسموم یاس و ناباوری بود که قبل از مسئله مهم غنی سازی 20 درصد اورانیوم در واقع فرهنگ نفوذی غرب و بیگانه ناتوانی ما را به رخ می کشید.
باقری اضافه کرد: پس از غنی سازی 20 درصد توانمندی های ایران را به رخ دنیا کشیدیم .
وی افزود: نباید در بررسی های محیطی و اجتماعی نقاط ضعف را بزرگ کرد هر چند توجه به نقاط ضعف درست است اما تمرکز به نقاط ضعف که موجب بی توجهی به نقاط قوت شود صحیح نیست .
باقری گفت: دانشمندان هسته ای به منظور دستیابی به غنی سازی 20 درصد با توجه به نقاط قوت محدودیت ها پشت سر گذاشتند .
باقری اضافه کرد: می توان با توجه به نقاط قوت بر نقاط ضعف و همچنین فشارها و مشکلات بیرونی و درونی غلبه کرد و به دستاوردهایی برای آینده یک کشور دست یافت.
معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه فناوری هسته ای هم اکنون نیز از پیچیده ترین فناوری های روز دنیاست گفت:ورود داشمندان کشور و موفقیتشان در این عرصه نشان داد که راهی امام راحل (ره) در چهل سال گذشته طراحی کرده است کماکان ادامه دارد و با نشاط بیشتر به جلو حرکت می کند.
باقری گفت: نکته مهمی که مسئولان و نخبگان باید به آن توجه کنند آن است که نباید نقاط ضعف بر آنان غلبه کند تا از توجه به نقاط قوت که مهم ترین آنها باورهای دینی ما و التزام به ارزش های انقلاب اسلامی همچنین اراده و عزم برای ایجاد پیشرفت با استفاده از خلاقیت های جوانان کشور غفلت کند.
وی افزود: این ظرفیت ها ایجاب می کند که نشدن و ناشدنی را از فرهنگ مان حذف کنیم.

انتهای پیام/*