به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری احوال نیوز، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه درباره تحولات اخیر در سوریه و تلاش‌های دو طرف برای تضمین امنیت در مرز سوریه و سرزمین‌های اشغالی رایزنی کردند.

وی مدعی شد که مصمم به جلوگیری از ایجاد پایگاه نظامی ایران و نیروهای مورد حمایت این کشور در سوریه و به ویژه در مرز سوریه و سرزمین‌های اشغالی است.

نتانیاهو در این تماس تلفنی باز هم به تکرار ادعای بی‌اساس و نخ‌نمای خود مبنی بر حضور نظامی ایران در سوریه پرداخت و گفت: من اصول خود در خصوص سوریه را مورد تاکید قرار دادم. قبل از هر چیز ایران باید از تمام سوریه خارج شود، دوم اینکه ما در برابر هر تلاشی برای ایجاد پایگاه نظامی از سوی ایران و نیروهای نیابتی‌اش در نزدیکی مرز یا در عمق سوریه دست به اقدام خواهیم زد و در حال جلوگیری از آن هستیم. ما در برابر این تلاش‌ها در هر جایی از سوریه می‌ایستیم.

بنابر اعلام کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین)، دو طرف در این گفت‌وگو همچنین درباره افزایش همکاری در این زمینه شامل مقابله با تروریسم بین‌المللی بحث و رایزنی کردند.

وضعیت پیرامون مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی و مرزهای جنوبی سوریه اخیرا و از زمانی که ارتش سوریه قصد دارد اراضی جنوبی خود را از شبه نظامیان باز پس گیرد مورد توجه قرار گرفته است.

این منطقه بخشی از محدوده آتش‌بس هستند که در سال ۲۰۱۷ توسط اردن، روسیه و آمریکا بر سر آن توافق انجام شد. روسیه بارها تاکید کرده است که تنها نیروهای دولتی سوریه باید در نزدیکی مرزهای جنوب این کشور حضور داشته باشند.