شهر دوچرخه هادر اصفهان

شهر دوچرخه ها

سال هاست که معضل آلودگي هوای اصفهان به عنوان يکي از مشکلات مهم زيست محيطي اين شهر مطرح است و هراز گاهي نسخه های متفاوتي برای مبارزه با اين آلودگي و جلوگيری از اثرات نامطلوب آن بر انسان و محيط زيست پيچيده مي شود. اين درحالي است که شهر اصفهان به عنوان يک شهر تاريخي، بيش از اين تحمل فشار تردد خودروهايي که نفس شهر را تنگ کرده اند ندارد. آن هم خودروهايي که انگار تعدادشان روز به روز به صورت قارچ وار افزايش پيدا مي کند و اگر قانون و جبری نباشد، خيابان های شهر را در روزگاری نه چندان دور به پارکينگ های بدون ظرفيتي تبديل مي کند که خالي شدنشان شايد به امری غيرممکن تبديل شود. اين در حالي است که در دهه هايي نه چندان دور شهر اصفهان به شهر دوچرخه ها معروف بوده است و حالا با شرايط کنوني آن، جای تاسف دارد که شرايط اين شهر سبز و تاريخي تا اين اندازه با حال و هوای آن روزها فاصله گرفته است. گويای اين مطلب هم خيابان تاريخي و زيبای چهارباغ عباسي اصفهان است که دارای نمونه جالبي از اين چنين مسيرهای ويژه عبور دوچرخه است که حالا اين روزها با مظلوميت تمام چشم انتظار تردد دوچرخه هايي است تا حال و هوای تاريخي آن را دوچندان کنند. اين درحالي است که در بسياری از شهرهای تاريخي کشورهای پيشرفته، خيابان های منتهي به بافت های تاريخي شهر نه تنها به پياده راه تبديل شده بلکه شرايط به گونه ای برای شهروندان فراهم است که مي توانند بدون هيچ دغدغه ای و با توجه به قوانين خاصي از مسيرهای ويژه دوچرخه برای تردد خود با اين وسيله غيرموتوری استفاده کنند.

هرچند که در سال های اخير تلاش های خوبي برای راه اندازی ايستگاه های دوچرخه در شهر اصفهان انجام شده است اما تا زماني که مسيرهای ويژه و ايمن برای دوچرخه سواران وجود نداشته باشد نمي توان آنچنان که بايد اميدی به بهره بردن از اين وسيله پاک داشت. البته ظاهرا شهردار جديد شهر اصفهان برنامه های ويژه ای برای تشويق مردم به استفاده از دوچرخه برای سفرهای درون شهری از آن جمله افزايش ايستگاه های دوچرخه و احداث مسيرهای اختصاصی دوچرخه دارد و اين اقدام را يکی از راهکارهای بسيار تاثير گذار در 3 حوزه بحرانی جلوگيری از آلودگی هوا، مبارزه با کم تحرکی و حل مشکل ترافيک در اين کلان شهر، مي داند و حتي اعلام کرده است که قصد دارد روزهايی از هفته را با دوچرخه به محل کار برود تا در جلوگيری از آلودگی هوا و ترافيک سهيم باشد چرا که مسوولين برای ايجاد يک فرهنگ در جامعه ابتدا بايد از خود شروع کنند تا بتوانند از مردم نيز اين خواسته را داشته باشند. همچنين يکي ديگر از مباحثي که بايد به خوبي در ميان شهروندان فرهنگسازی شود، آموزش فرهنگ بهتری برای جابه جايي به مردم است چراکه به اعتقاد کارشناسان مردم بايد از اين موضوع آگاه شوند که به عنوان مثال برای مسيری که طول آن کمتر از يک کيلومتر است نبايد از هيچ وسيله نقليه حمل و نقلي استفاده کنند و بهتر است اين مقدار مسير به صورت پياده طی شود. همچنين در مسيرهای کمتر از 3 کيلومتر بهترين وسيله برای جابه جايي دوچرخه است. در هرحال اميدواريم که اين برنامه و چشم انداز، که مديريت شهری بايد ناگزير به سوی آن حرکت کند، به برنامه ای خاک خورده تبديل نشود و هرچه زودتر قبل از آن که بحران آلودگي هوا و ترافيک شهر اصفهان را چنان فرابگيرد که ديگر راهکاری برای حل آن نباشد به اين آرزو، يعني اصفهان؛ شهر دوچرخه ها، دست پيدا کنيم.محمد باقر بهبودی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *