اقتصادی سیاسی

مسؤولانی که روزی نان برای خوردن نداشتند و امروز درکاخ می‌نشینند / یک سال و نیم قبل واقعیات برجام را گفتیم

زاکانی:
زاکانی با بیان اینکه برخی می‌خواهند بگویند امنیت حاصل برجام است، گفت: در کمیسیون برجام هیچ کس این ادعا را نداشت که سند برجام تضمین امنیت است.
به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی امشب در دانشگاه شیراز در جمع دانشجویان اظهار داشت: آن مسؤولانی که روزی نان برای خوردن نداشتند و امروز در کاخ می‌نشینند، باید به مردم بگویند که از کجا این پول‌ها را آورده‌اند.

وی با اشاره به فقر و فساد حاکم بر کشور گفت: 30 هزار کارتن‌خواب در تهران شب را به صبح می‌رسانند و این ننگی برای جامعه ما است.

زاکانی که در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز سخن می‌گفت، ادامه داد: اگر امروز به کمک رهبر انقلاب نرویم و حرف ایشان را که فرمودند در برابر اشرافیت و قدرت و ثروت به پا برخیزید، عملی نکنیم مطمئن باشید که این ظلم روزبه‌روز افزایش خواهد یافت.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ریشه بیشتر فسادهای موجود در کشور رانت است و عناصری که حیا و آبرویی ندارند با همدستی عوامل قدرت و ثروت، اموال مردم را چپاول می‌کنند.

* دانیال‌زاده 2 هزار و 300 میلیارد تومان بدهکار بانکی است

وی با اشاره به بررسی چند پرونده فساد، گفت: آقایان می‌آیند و آمار می‌دهند که 700 هزار شغل ایجاد کردیم و زمانی می‌رویم و بررسی می‌کنیم با وام‌هایی مواجه می‌شویم که به کسانی با عنوان صنعت‌گر داده‌اند.

زاکانی ادامه داد: این به‌اصطلاح صنعت‌گر این وام‌ها را می‌گیرد و در تهران برج‌هایی می‌سازد که یک واحد آن 51 میلیارد تومان فروخته می‌شود! و یا شخصی به‌نام دانیال‌زاده که 2 هزار و 300 میلیارد تومان بدهکار بانکی است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصل تولید در کشور مخدوش شده و امکانات مملکت را به یغما برده‌اند و یک‌شبه میلیاردها تومان پول مردم و بیت‌المال را به جیب زده‌اند.

سخنان زاکانی که با تشویق حاضران همراه بود، با اشاره به اینکه وی در ابراز این حرف‌ها دولت خاصی را مدنظر ندارد، متوجه دانشجویان شد و بیان کرد: چرا امروز دانشجو در برابر این‌همه فساد و نابرابری سکوت کرده است؟

زاکانی با اشاره به سابقه دانشجویی خود گفت: ما هیچ‌‌گاه در برابر مسائلی که می‌دانستیم باید اعتراض کنیم سکوت نکردیم و دانشجوی انقلابی بداند که گوش‌به‌فرمان رهبری باید در برابر ظلم و بی‌عدالتی بایستد.

وی افزود: ما به دولت‌ها کاری نداریم بلکه به خروجی دولت‌ها توجه داریم و فساد از جانب هر دولتی که باشد محکوم است و مردم باید بدانند در جامعه‌ای که حتی معصوم حکومت می‌کرد زمانی از وی حمایت نکردند، سر در چاه کرد.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اهمیت قانون اساسی در جلوگیری از ایجاد رانت و فساد، اظهار داشت: تمام دولت‌ها باید نسبت خود را با قانون اساسی مشخص کنند و معلوم شود چرا قانون اساسی در این کشور خاک می‌خورد.

زاکانی گفت: اگر قانون اساسی در مملکت پیاده شود همگان را سر جای خود خواهد نشاند و جنبش دانشجویی باید همیشه اجرای درست قانون اساسی را از دولت‌ها مطالبه کند.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به متلاشی شدن خانواده‌ها در مملکت به علت فقر و تنگدستی، خاطرنشان کرد: چرا عده‌ای طوری برای کشور برنامه‌ریزی می‌کنند که خروجی آن به بار آمدن فقر و فلاکت برای خانواده‌ها است.

وی افزود: هزینه‌ای که امروز صرف جلوگیری جرم و بزه‌کاری در جامعه می‌شود، چرا نباید صرف اشتغال برای جوانان شود؟ مگر داشتن شغل حق مردم نیست؟

زاکانی خطاب به دانشجویان گفت: مسؤولان را به دانشگاه بیاورید و از آن‌ها سؤال کنید که اموال خود را از کجا آورده‌اند و جنبش دانشجویی در این زمینه باید پیشرو باشد.

* برجام یک سند تودرتوی آمریکایی است

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه به بحث برجام اشاره کرد و گفت: برجام یک سند تودرتوی آمریکایی که توسط آن‌ها نوشته ‌شده بود و روحانی و لاریجانی تصمیم گرفتند برجام را تصویب کنند.

وی با اشاره به اینکه واقعیت‌های برجام را 1.5 سال پیش مطرح کرده بود اظهار داشت: ما در مجلس برجام را به متخصصان کشور دادیم و بررسی کردیم و واقعیت‌ها را همان موقع گفتیم.

زاکانی افزود: باوجوداینکه بسیاری از شروط رهبری در برجام انجام نشد امروز ما باید با وحدت و همدلی به دولت کمک کنیم تا برود و حق ما را از آمریکا بگیرد و در چنین شرایطی نباید تفرقه ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنبش دانشجویی گفت: دانشجو باید بداند که در مملکت قرار است چه اتفاقی بیفتد نه اینکه تصمیم‌ها گرفته و پس از سال‌ها کتمان کاری مسائل آشکار شود.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانستن حق دانشجو است و نباید باعجله سندی را تصویب کنیم که بعد از مدت‌ها معلوم می‌شود که چه آسیبی به کشور زده‌ایم.

زاکانی با اشاره به جناح‌بازی‌های مرسوم در کشور نیز گفت: کلاه بزرگی بر سر ما گذاشته‌اند و با بازی‌های جناحی سرگرممان کرده‌اند و وظیفه ما این است که با مفاهیم کار داشته باشیم نه به اسم جناح‌ها و با خط و خطوط نباید کار داشت.

 * در قرارداد با بوتاش ترکیه 6.3 میلیارد دلار ضرر کردیم

وی با اشاره به قرارداد کرسنت، برجام و سایر قراردادهای مشابه اظهار داشت: زمانی به محتوای این قراردادها مراجعه کردیم متوجه شدیم میلیاردها دلار در این قرارداد ضرر کرده‌ایم که یک‌قلم آن 6.3 میلیارد دلار بود که در قرارداد بوتاش به ترکیه دادیم.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم نیست که چه کسی قراردادها را امضا می‌کند اما محتوای قراردادها اهمیت دارد که ضررش از جیب مردم پرداخت می‌شود و کشور ترکیه به خاطر اشتباه در قرارداد برای بار دوم ایران را محکوم کرد.

زاکانی همچنین با اشاره به رقابت دولت با مردم در حوزه اقتصاد گفت: چرا دولت 38 سال رقیب مردم در اقتصاد شده و همین فسادها به دلیل این رقابت ناصحیح است.

وی گفت: باید هوشیار باشیم و مردم‌سالاری دینی را در کشور پیاده کنیم و زمانی این میسر می‌شود که عدالت در جامعه پیاده شود.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x