بین الملل سیاسی

مقام سابق ارتش آمریکا: باید به شدت با تهران برخورد کرد

مقام سابق ارتش آمریکا:

باید به شدت با تهران برخورد کرد

یک مقام سابق ارتش آمریکا از فتنه 88 به عنوان فرصتی از دست رفته برای واشینگتن علیه ایران یاد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز،  افسر بازنشسته آمریکایی بر لزوم برخورد شدید با جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خلیج فارس تأکید کرد و با اشاره به فتنه سال 1388، گفت: یکی از بزرگترین فرصت‌هایی که آمریکا درباره ایران از دست داد، سال 2009 میلادی بود.

سرهنگ تونی شیفر، یکی از فرماندهان بازنشسته ارتش آمریکا، که در حال حاضر در مرکز تحقیقاتی موسوم به «مرکز سیاست‌گذاری‌ها در لندن،» فعالیت می‌کند در گفتگو با این شبکه در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد:« تحرکات تنش‌آفرین ایران در آبهای خلیج فارس علیه شناورهای آمریکایی افزایش یافته است. مشخص نیست دقیقا اوضاع در منطقه به چه صورت است. باید توجه داشت که از زمان امضای توافق هسته‌ای با ایران، طرف مقابل هرکاری که توانسته انجام داده است تا ما را به عقب براند و نفوذ خود را در منطقه افزایش بدهد و آمریکا را مرعوب کند.»

وی در اینباره افزود: بازداشت شماری از ملوان‌های آمریکایی بدست ایران و پرداخت پول به ایران برای آزادکردن گروگانهایمان مصداق همین موارد است. آمریکا به صورت مستمر، اقداماتی صورت می دهد که نشانه ضعف آن است. وقتی شما از خودتان ضعف نشان بدهید طرف مقابل پیشروی می کند.

این افسر بازنشسته آمریکایی با مطرح کردن این ادعا که ایران در تلاش است نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد، گفت: «ایران در حال اعمال فشار است و با این کارهایش، اهرم فشار در حوزه های دیگر هم به دست می آورد.»

شفیر در ادامه افزود:« ژنرال‌های آمریکایی در حال ارزیابی و بررسی مستمر اقدامات ایران در آبهای منطقه هستند. رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در حال بررسی واکنش‌ها به این اقدامات ایران هستند؛ اما وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه نقش مثبت ایفا نمی‌کند و فقط می‌گوید که این اقدامات ایران، تحرکاتی ناسالم است؛ حال آنکه این اقدامات ایران، تحرکاتی تهاجمی به شمار می رود.»

وی اضافه کرد: «به نظر من، آمریکا باید با شدت بیشتری با این اقدامات ایران برخورد کند. در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که یکی از بزرگترین فرصت‌هایی که آمریکا درباره ایران از دست داد سال 2009 (فتنه 88) بود. در آن زمان (پس از انتخابات سال 1388) دولت آمریکا نه تنها از فرصت استفاده نکرد تا اقداماتی صورت بدهد که سبب تضعیف رژیم ایران شود، بلکه اقداماتی صورت داد که سبب تقویت این رژیم شد.»

این مقام نظامی سابق آمریکایی گفت:« باید با اقدامات ایران با شدت برخورد کرد. اگر برخوردها شدید باشد، شناورهای ایرانی نمی توانند به شناورهای ما نزدیک شوند. نباید خطر کرد و اجازه داد قایق‌های کوچک به شناورهای آمریکایی نزدیک شوند و بخواهند اتفاقاتی را تکرار کنند که  در گذشته رخ داده است یعنی حمله به شناورهای آمریکایی با قایق‌های کوچک.»

تونی شیفر در ادامه در اظهاراتی مضحک گفت: «درباره توافق هسته‌ای ایران نیز باید گفت که ما در واقع، برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف نکرده‌ایم بلکه سبب شده‌ایم ایران اجرای برنامه هسته‌ای‌اش را به کره شمالی منتقل کند به این معنا که پول انتقال یافته به ایران در نهایت نصیب کره شمالی می شود و پیونگ‌یانگ از این پول برای ساخت موشک‌های بالستیک استفاده می کند تا در نهایت، بتواند تسلیحات هسته‌ای را روی این موشک‌ها سوار کند.»

وی گفت: در این میان به فضای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز توجه داشت. اگر هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، پیروز انتخابات ریاست جمهوری باشد، تغییری در سیاست خارجی آمریکا درباره ایران بروز نخواهد کرد و فقط برخی از مهره‌های  دولتی در آمریکا  تغییر خواهند کرد. در واقع، سیاست خارجی کنونی آمریکا در دوره کلینتون نیز ادامه خواهد داشت؛ اما مشخص نیست دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه درصورت پیروزی در انتخابات چه کار خواهد کرد زیرا سابقه‌ای (سیاسی) از او نداریم که بخواهیم بررسی کنیم. باتوجه به سابقه تجاری ترامپ، به احتمال زیاد، ترامپ در تعامل با ایران به صورت یک کار تجاری عمل خواهد کرد و خواهد کوشید برنده شود. سیاست آمریکا در این حوزه‌ها به صورتی است که به شکست منجر می شود.»

این اظهارات در پی آن اعلام می‌شود که روز سه‌شنبه (2 شهریور) قایق‌های سپاه پاسداران در واکنش به تحرکات ارتش آمریکا در خط مرزیِ آب‌های ایران، تا فاصلۀ 270 متری ناو آمریکاییِ نیتز جلو آمدند.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x