اقتصادی سیاسی همدان

دست سلطان شکر از شرکتهای اقتصادی قطع شد

  دست سلطان شکر از شرکتهای اقتصادی قطع شد

نماینده همدان در مجلس با تأکید بر اینکه میلیاردها تومان از شرکتهای اقتصادی توسعه که به غارت رفته بود را به بیت‌المال برگرداندیم، تصریح کرد: به طور مثال، تعدادی از قراردادهای معروف مانند تکلم و کاونده، تعیین تکلیف شدند و دست سلطان شکر از شرکتهای اقتصادی قطع شد.

به گزارش مشرق، امیر خجسته رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه،3 شهریور) با حضور در جمع خبرنگاران به توضیحاتی درباره روند این تحقیق و تفحص پرداخت.

خجسته با بیان اینکه ما نمی‌توانستیم بنشینیم و ببینیم که چه اتفاقاتی در بنیاد شهید می‌افتد، گفت: 3 سال با فراز و نشیبهای مختلف توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم.

نماینده همدان در مجلس با بیان اینکه مشکلات زیادی در راه تحقیق و تفحص برای ما ایجاد شد، تصریح کرد: فشارهای سیاسی وجود داشت تا این تحقیق و تفحص به سرانجام نرسد، اما باید اعلام کنم که ما با قدرت این بحث را به نتیجه رساندیم و‌ آن را دنبال می‌کنیم و تا زمانی که ما در مجلس هستیم، نفس مفاسد اقتصادی و سران آن به‌ویژه کسانی که در بنیاد شهید متهم هستند را می‌گیریم.

خجسته با بیان اینکه بحثهای مطرح شده در تحقیق و تفحص بیشتر بر روی سیستمهای اقتصادی و بانکی متمرکز است، گفت: در 3 سال پیگیری، این کار به نتایج خوبی رسیدیم و اموال زیادی که از بیت‌المال غارت شده بود را بازگرداندیم.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فرآیند تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، اظهار کرد: به طور نمونه، کلاهبرداری از صرافی بانک دی به دبی به مبلغ 433 میلیون درهم توسط شرکت «فرخ‌ناز تجارت کیش» رخ داده بود که با پیگیریهای هیئت تحقیق و تفحص و با برآورد سود و خسارتی که انجام شد، مبلغ 500 میلیارد تومان به بیت‌المال را بازگرداندیم.

خجسته با اعلام اینکه در مقطعی، بانک دی با اسناد جعلی و فاقد اسناد قانونی کار می‌کرد، گفت: با پیگیریهای هیئت تحقیق و تفحص، اساسنامه قانونی این بانک تعیین تکلیف شد و پس از آن بانک مرکزی نظارت دقیقی بر این بانک پیدا کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مدیران تشکیلات این بانک مبلغ 7 میلیارد تومان اختلاس کرده بود، عنوان کرد: با هماهنگی که با دستگاههای نظارتی داشتیم، فرد دستگیر و مبلغ اختلاس شده به بیت‌المال برگردانده شد.

نماینده مردم همدان در مجلس، افزود: هتل سفیدکنار در بندر انزلی که حدود 100 میلیارد تومان ارزش داشت را دوبارده به بنیاد شهید بازگرداندیم که اسناد و مدارکش در تحقیق و تفحص موجود است.

خجسته با بیان اینکه املاکی که از طریق کلاهبرداری از دست رفته بود را به بیت‌المال بازگرداندیم، اظهار کرد: به طور مثال، ساختمان مرکزی بانک دی و اموالی که در اختیار شرکتهای ساختمانی کوثر قرار گرفته بود با کلاهبرداری از دست رفته بود که ما آنها را به بیت‌المال بازگرداندیم.

وی با تأکید بر اینکه میلیاردها تومان از شرکتهای اقتصادی توسعه که به غارت رفته بود را به بیت‌المال برگرداندیم، تصریح کرد: به طور مثال، تعدادی از قراردادهای معروف مانند تکلم و کاونده، تعیین تکلیف شدند و دست سلطان شکر از شرکتهای اقتصادی قطع شد. سلطان شکر فردی بود که در شرکت سبحان کارهای عجیبی انجام داده بود.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران، تصریح کرد: افراد مختلفی در شرکتهایی مثل تهران الکترونیک به دادگاه معرفی شدند.

خجسته عنوان کرد: کلیه پرونده‌ها پس از تحقیق و تفحص، ضابطه‌مند و یا اگر مشکلی نیز داشتند به دادگاه معرفی شدند.

وی با اعلام اینکه در بانک دی 100 هزار میلیارد وام سوخته شده وجود داشت، گفت: با فشار هیئت تحقیق و تفحص، این مبلغ بازگردانده شد؛ حتی در اعطای این وامها اعتبارسنجی درستی انجام نشده بود و تضامین درستی نیز  گرفته نشده بود، به طور مثال با سفته وام داده شده بود.

نماینده مردم همدان در مجلس به یکی از تخلفات در بانک دی اشاره و تأکید کرد: به طور نمونه، یکی از تخلفات در بانک دی تبانی در خرید و فروش آهن قراضه بود.

خجسته در همین زمینه، افزود: آهن قراضه را هر کیلو 125 تومان خریداری کرده بودند و با تبانی به بانک دی 850 تومان فروخته بودند که 28 میلیارد تومان با قرارداد جعلی و صوری پول بیت‌المال غارت شده بود که از حلقوم سران مفاسد اقتصادی بیرون کشیده شد.

وی با بیان اینکه تمام پرونده‌های تسهیلات در بانک دی را به دستور مقام قضایی متوقف کرده‌ایم، ادامه داد: حدود 8 هزار میلیارد بانک دی وام داده که بدون تضامین است و 1800 میلیارد نیز مجهول‌الوصول است که در حال پیگیری آن هستیم.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه شرکت توسعه دیدار ایرانیان که بیش از 2 هزار میلیارد تومان ارزش مالی و ملکی دارد در سال 93 اعلام ضرر کرده و در سال 94، 20 میلیارد سوددهی داشته است، گفت: این در حالیست که اگر آن 2 هزار میلیارد تومان را در بانک بگذاریم چیزی حدود 400 میلیارد تومان سود بانکی دارد که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

خجسته با بیان اینکه مفاسد اقتصادی مانند اژدها 8 سر دارد که اگر یک سر آن را قطع کنیم از جایی دیگر بیرون می‌آید، گفت: در پیگیریهای هیئت تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیدیم که یک شبکه 50 تا 70 نفری پشت این قضیه هستند.

وی همچنین از پیشنهاد خود به مقام معظم رهبری درباره بنیاد شهید خبر داد و گفت: بنده به صورت شفاهی و مکتوب خدمت مقام معظم رهبری پیشنهاد کردم که سیستمهای اقتصادی و بانکی از بنیاد شهید جدا شود و مسئولان این نهاد تنها به کار خود بپردازند و 12 هزار ملکی که در اختیار بنیاد است را بفروشیم و صرف امور ایثارگران یا امور خود بنیاد کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه به رئیس مجلس نیز پیشنهاد کردم که تشکیلات تحقیق و تفحص در مجلس سازماندهی شود، خاطر نشان کرد: در 37 سال گذشته هر تحقیق و تفحصی که در مجلس کلید خورده بی‌فایده بوده و تنها موردی که به نتیجه رسیده، همین مورد بنیاد شهید بوده است.

خجسته از جلسه امروزش با رئیس مجلس درباره روند تحقیق و تفحص در مجلس خبر داد و افزود: در حال تدوین تشکیلاتی در همین راستا هستیم که آن را به رئیس مجلس نیز ارائه می‌کنیم.

وی از تلاشهای وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور نیز که در این روند هیئت تحقیق و تفحص را همراهی کردند، تشکر کرد.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران، با تشکر از علی لاریجانی رئیس مجلس برای هماهنگیهایی که در راه تحقیق و تفحص انجام داد، گفت: رئیس مجلس هماهنگیهایی انجام داد تا بنده گزارش تحقیق و تفحص را به رئیس قوه‌قضائیه و به دادستان ارائه کنم که این گزارش در شعبه 7 دادسرای کارکنان دولت اکنون در حال پیگیری است.

خجسته با تأکید بر اینکه در چند روز گذشته تعدادی افراد مرتبط با این پرونده دستگیر شده‌اند، تصریح کرد: در چند روز آینده افراد دیگری نیز دستگیر می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا زریبافان نقشی در این اتفاقات در بنیاد شهید داشته یا خیر، گفت: در بررسیها به موردی در مورد زریبافان نرسیدیم و تخلفات در سطح مدیران میانی و اقتصادی رخ داده است.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران، تصریح کرد: معاون پارلمانی وقت بنیاد شهید نیز وجوهاتی را دریافت کرده که باید به وکلای این نهاد می‌داده که باید آنها را تعیین تکلیف کند.

خجسته، گفت: اگر چه زریبافان موردی در این پرونده نداشته اما سوء مدیریت وی آشکار است.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x