نخستین همایش فرهنگی مازندران سرزمین اساطیری ایران درتهران The first cultural conference of Mazandaran, the mythical land of Iran, Tehran

آیین شب مازندران

آیین شب مازندران در تداوم‌ سلسله برنامه های شب ایران با هدف معرفی استان های ایران در تاریخ دهم آبان ماه ۱۴۰۲ در تالار.         تهران برگزار شد

Mazandaran Night Ritual Mazandaran Night Ritual in the continuation of the series of Iranian night programs with the aim of introducing the provinces of Iran was held on the 10th of Aban 1402 in the hall of Tehran.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

به گزارش گزارشگر اسما رخشانی بامحوریت معرفی استان مازندران در آیین شب مازندران :

در آغاز این مراسم دکتر محمدتقی رخشانی مدیر عامل موسسه ی فرنگی ،هنری سرو سبز برنا طی سخنانی ضمن خوش آمدگویی به حاضران گفت:

سال گذشته دغدغه هایی در میان جامعه و از جمله دوستان ما به وجود آمد که ناشی از طرح مسئله‌ی قومیت ها و بحث تجزیه و جدایی بخش هایی از سرزمین مادری بود.

در نشستی با برخی از دوستان و به ویژه دکتر ابوالفضل بانی مدیر محترم موسسه فرهنگی بهاران و آقای شریعت زاده به این ضرورت رسیدیم که باید با هدف آشنایی قومیت ها با یک دیگر سلسله برنامه های شب ایران را به صورت ماهانه برگزار کنیم و در هر برنامه به معرفی یک استان بپردازیم.

.At the beginning of this ceremony, Dr. Mohammad Taghi Rakhshani, CEO of Ferangi Institute, Henry Saro Sabz Barna, during his speech while welcoming the attendees, said:

Last year, there were concerns among the society, including our friends, which was caused by the issue of ethnicities and the discussion In a meeting with some friends, especially Dr. Abolfazl Bani, the respected director of the Baharan Cultural Institute, and Mr. Shariatzadeh, we came to the conclusion that with the aim of familiarizing the ethnic groups with one another, a series of Iranian evening programs should be organized.

We should hold it monthly and introduce one province in each program

مبنای این نظر هم این بود که‌ بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان که دولت، ملت‌ هستند و دولت ها مردمان را حول محور خود جمع کرده اند ایران تنها کشوری است که ملت،دولت است.

ایران دارای سه گستره جغرافیایی است اول جغرافیای طبیعی که همان فلات ایران است،دوم جغرافیای ایران فرهنگی که فراتر از فلات ایران است و سوم  جغرافیای سیاسی که همین کشور ایران ماست .

به علت شرایط مساعد زندگی در داخل فلات ایران به واسته ی وجود دریاچه های متعدد از آرال و هامون تا مازندران و ارومیه و وان موجب جذب اقوام حاشیه به داخل فلات شد و این مردم با یک دیگر داد و ستد و بده بستان کردند و با مدارا و تعاون یک ملت فرهنگی را به وجود آوردند و در ادامه به دو اقدام بزرگ دست زدند اول آن که زیستگاه خود را به یک کشور ارتقادادند و با پایمردی و دلاوری از آن دفاع کردند و دوم اینکه برای اداره این کشور دولت بوجود آوردند

.The basis of this opinion was that unlike many countries in the world where the state is the nation and the governments have gathered the people around their axis, Iran is the only country where the nation is the state.

Iran has three geographical areas, first is the natural geography which is the plateau Iran is Iran, the second is the geography of Iran, the culture that is beyond the plateau of Iran, and the third is the political geography, which is our country, Iran, due to the favorable living conditions inside the plateau of Iran due to the presence of numerous lakes from Aral and Hamon to Mazandaran, Urmia and Van, which attract The marginal tribes entered the plateau and these people traded with each other and created a cultured nation with tolerance and cooperation, and then they took two great actions, firstly, they upgraded their habitat to a country.

And they defended it with perseverance and bravery, and secondly, they created a government to run this country

بنابراین در ایران ملت، دولتی بوجود آمد که برای ساکنین این سرزمین یک هویت ملی شکل داد و زبان فارسی رشته پیوند این هویت و اقوام متعدد آن گشت .

به همین دلیل است که هر گاه با تهاجم بیگانگان دولت ها در ایران از بین رفته اند این ملت ایران بوده است که سرزمین خود را حفظ کرده و بیگانگان را مرعوب و مغلوب ساخته اند از همین پایگاه ما در ایران با پدیده ای به نام اکثریت و اقلیت روبه رو نیستیم بلکه رنگین کمانی داریم که هر یک از قومیت ها یک رنگ این رنگین کمان است و ما ضمن عشق و علاقه به نمادها و فاکتورهای فرهنگ ایران چون موسیقی سنتی ، موسیقی نواحی و اقوام مختلف را دوست داریم .

در همین جا بد نیست به یک نکته ی دیگر هم اشاره کنم ، اصلی ترین ضرورت و استراتژی دولت ها ماندگاری است و عامل ماندگاری هم قدرت است لذا همه ی کشورها با توجه به ویژگی های خود اقدام به تولید قدرت، حفظ قدرت و نمایش قدرت می نمایند، آمریکا با قدرت نظامی، چین با قدرت اقتصادی و هند با قدرت اعتباری بزرگترین دموکراسی جهان این جایگاه را دارند و آنچه می تواند ماندگاری ایران را تضمین کند ، قدرت فرهنگی است ما با استفاده از قدرت فرهنگی می توانیم سفره هفت سین را در کاخ سفید پهن کنیم و مثنوی مولانا را پرفروش ترین کتاب اروپا بکنیم و با شجریان بر جهان فخر داشته باشیم

.Therefore, in the nation of Iran, there was a government that formed a national identity for the residents of this land and the Persian language became the link between this identity and its many ethnicities, that is why whenever the governments in Iran have been destroyed by the invasion of foreigners, this nation has been destroyed.

It has been Iran that has preserved its land and intimidated and defeated foreigners.

From this base, we in Iran are not faced with a phenomenon called majority and minority, but we have a rainbow in which each ethnic group is a color of this rainbow.

In addition to our love for the symbols and factors of Iranian culture, such as traditional music, we love the music of different regions and ethnicities.

Here, I would like to point out another point, the main necessity and strategy of governments is permanence and the factor of permanence.

It is also power, so all countries produce power, maintain power and display power according to their characteristics, America with its military power, China with its economic power and India with its credit power have this position as the world’s largest democracy and what It can guarantee Iran’s longevity, it is cultural power.

By using cultural power, we can spread the Haft Sin table in the White House and make Rumi’s Masnavi the best-selling book in Europe and be proud of the world with Shajarian.

اولین برنامه ما در این راستا شب سیستان بود که در شهریور برگزار شد و برنامه دوم همین شب مازندران است که امیدوارم مورد توجه شما فرهیختگان فرهمند قرار بگیرد در ادامه استاد مجید اسدی پژوهشگر ،شاعر و نویسنده در مروری بر تاریخ مازندران به دوران پس از ضحاک و پادشاهی فریدون پرداخت و در ادامه جنگ ایران و توران و پایمردی و فداکاری آرش را مطرح کرد.

سپس خانم هما ارژنگی شاعر شناخته شده با خواندن دو شعر در مورد کوروش و آرش مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

سخنران بعدی جلسه مهندس محمدرضا حائری مازندرانی بود که طی سخنانی به طبیعت مازندران و ساخت و سازهای بی رویه در آن با عنایت به معماری سنتی مازندران پرداخت و هشدار داد که دفن زباله ها و نخاله ها در زمین های مازندران به حالت اشباع رسیده است. 

پایان بخش برنامه اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی استاد علی امیرقاسمی بود که با استقبال حاضران مواجه شد .Our first program in this regard was the Sistan Night which was held in Shahrivar and the second program is this same night in Mazandaran, which I hope will be of interest to you, educated people of Farahmand.

In the following, Professor Majid Asadi, a researcher, poet and writer, reviews the history of Mazandaran to the post-Dahhak period. and the kingdom of Fereydun, and continued the war between Iran and Turan, and the bravery and sacrifice of Arash, then the well-known poet Homa Arzhengi was welcomed by the audience by reading two poems about Cyrus and Arash. The next speaker of the session was engineer Mohammad Reza Haeri Mazandarani, who He talked about the nature of Mazandaran and the illegal constructions in it with respect to the traditional architecture of Mazandaran and warned that the dumping of garbage and refuse in the lands of Mazandaran has reached a saturation state. which was welcomed by those present

شیوا انصاری

انتهای پیام /*

نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *