اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل چندر رسانه حقوق بشر حوادث دین و اندیشه سیاسی

کاخ ها و کوخ ها

پایگاه خبری احوال نیوز; گاهی در شهر قدم میزنی چشمت به ساختمانی می افتد که نشان می دهد برای خودنمایی و به رخ کشیدنش قد علم کرده است. اگر از شخص باشد، باز هم قابل تحمل است که یا اسراف کرده  و یا حس غرور و نخوت خود را ارضا نموده است.

 ولی بسیار دردناک است در جامعه ای که الگویی به مراتب بی نظیر تر از همه نمادهای جهانی چون امیرالمومنین با آن مضامین عالی ، تفکرات وسیع و انسانیت بی‌بدیل داریم به خود اجازه می دهیم که که با برچسب شیعه در این جامعه گام برداریم.

اما وقتی رویت این کاخ هایِ مرصوص دردناک تر می شود که یک ساختمان دولتی(آن هم از ساختمانهایی که خاصاً برای  کمک یا احقاق حق فقرا  و مستضعفین ،قرار است در این بنا تلاش شود) سر به فلک کشیده و خود را آراسته است .

قبل از آنکه به نمونه ای از این بناها در شهر اصفهان  بپردازیم فقط به دو حکایت از سیره امیرالمومنین می پردازیم تا جای هیچ صحبت و هیچ سوالی نماند الا این سوال که آیا ما انسانِ مسلمانِ شیعه هستیم؟

*پس از جـنـگ جـمـل بـا مـشورت های فراوان تصویب شد که حضرت امیرالمؤ منین علی علیه السّلام در شهر کوفه مستقر شود،

بـزرگـان کـوفـه قـصـر سـفـیـدی در نظر گرفتند که امام علی علیه السّلام را در آنجا سکونت دهند تا به امور حکومتی بپردازد،

وقتی حضرت امیرالمؤ منین علی علیه السّلام متوجّه این حرکت کوفیان شد، فرمود:

مـن حـاضـرنـیـسـتـم تـا دیـوار خـانـه ام از دیـوار مـنـازل بیچارگان بالاتر و خانه ام از خانه مستمندان بهتر باشد. ) امام على علیه السّلام جرج جرداق ج ۱ص ۸۱(

 و در مورد خانه گران قیمت شریح حضرت امیر فرمودند : بـه مـن خبر دادند که خانه ای به هشتاد دینار خریده ای، و سندی برای آن نوشته ای، و گواهانی آن را امضا کرده اند.

شـریـح گـفـت: آری ای امیرمؤ منان، امام علیه السّلام نگاه خشم آلودی به او کرد و فرمود

ای شـریـح! بـه زودی کـسـی بـه سـراغت می آید که به نوشته ات نگاه نمی کند، و از گواهانت نمی پرسد، تا تو را از آن خانه بیرون کرده و تنها به قبر بسپارد.

ای شـریـح! انـدیـشـه کـن کـه آن خـانـه را بـا مـال دیـگـران یـا بـا پول حرام نخریده باشی، که آنگاه خانه دنیا و آخرت را از دست داده ای.

اما اگر هنگام خرید خانه، نزد من آمده بودی، برای تو سندی می نوشتم که دیگر برای خرید آن به درهمی یا بیشتر، رغبت نمی کردی و آن سند را چنین می نوشتم:

 هشدار از بی اعتباری دنیای حرام

 این خانه ای است که بنده ای خوار شده، و مرده ای آماده کوچ کردن، آن را خریده، خانه ای از سـرای غرور، که در محلّه نابودشوندگان، و کوچه هلاک شدگان قرار دارد، این خانه به چهار جهت منتهی می گردد.

یـک سـوی آن بـه آفـت هـا و بلاها، سوی دوّم آن به مصیبت ها، و سوی سوم به هوا و هوس هـای سـسـت کـنـنـده، و سوی چهارم آن به شیطان گمراه کننده ختم می شود، و درِ خانه به روی شیطان گشوده است.

ایـن خـانـه را فـریب خورده آزمند، از کسی که خود به زودی از جهان رخت برمی بندد، به مبلغی که او را از عزّت و قناعت خارج و به خواری و دنیاپرستی کشانده، خریداری نموده است.

هـرگـونـه نـقـصی در این معامله باشد، بر عهده پروردگاری است که اجساد پادشاهان را پوسانده، و جان جبّاران را گرفته، و سلطنت فرعون ها چون (کسری ) و (قیصر) و (تُبّع ) و (حمیر) را نابود کرده است. (شرح نهج البلاغه ج ۳ ص ۱۹ : مجلسى (متوفاى ۱۱۱۰ه)

ساخت این بناهای لاکچری و خارج از عرف باعث وهن نظام نخواهد شد؟ آیا اسراف و تبذیر دستگاه‌های حکومتی را در اذهان متبلور نخواهد کرد؟ آیا سازندگان آن برای تمتع مالی و منفعت شخصی دست به ساخت چنین بناهایی زده اند ؟چگونه می توانیم به پابرهنگان و گرسنگان و مظلومان جامعه بگوییم که این از پول شماست که بنا شده است ، تو گرسنه بمان تا سنگهای گرانیتی کف ساختمان من برق بزند. تو گرسنه بمان تا دوربین های مداربسته آخرین مدل ودر هایی با چوب‌های اعلا  مزین  کننده ساختمان من باشد.

 من از این کفپوش بی‌نظیر به این خاطر استفاده کردم که اگر روزی تو دست استعانت  به سوی من داراز کردی ، پای تو به وسیله کفپوش صیقلی  این ساختمان نخلد. صدای معده گرسنه تو را میشنوم ولی مهم نیست باور کن من در این پست و در این منصب و در این جایگاه آرامم  و راضی تو هم راضی باش.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x