اجتماعی استان اقتصادی تصاویر مرکزی

معمای بنزین ۲۷ سنتی/ تطهیر زنگنه درباره ارزان‌فروشی بنزین

معمای بنزین ۲۷ سنتی/ تطهیر زنگنه درباره ارزان‌فروشی بنزین

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

روز گذشته برخی روزنامه‌ها در مطلبی با استناد به آمار ۷ ماهه نخست گمرک مدعی شده بود که دولت سیزدهم در حال صادرات بنزین به نصف قیمت است. محاسبه‌ای که البته درست انجام شده بود و با تقسیم ۱۳۷ میلیون دلار درآمد ارزی از صادرات بنزین بر ۳۷۷ هزار تن، تقریبا میانگین قیمت بنزین صادراتی لیتری ۲۷ سنت حاصل می‌شود.

این ضرب و تقسیم ساده درحالی به لیتری ۲۷ سنت ختم شد که میانگین قیمت بنزین فوب خلیج فارس در این مدت ۵۵ سنت بوده است. اما آیا دولت سیزدهم در صادرات بنزین ارزان‌فروشی کرده است؟

طبق آمار بورس انرژی در ۷ ماه نخست امسال تنها یک محموله بنزین ۳۸ هزار تنی با قیمت ۷۰ سنت بر لیتر توسط دولت سیزدهم صادر شده است، اما دلیل این اختلاف قیمت با آمار گمرک چیست؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در ابتدای دولت عنوان کرد که دولت قبل ۲.۱ میلیارد لیتر بنزین را در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با «قیمت ثابت» و به صورت نقدی پیش‌فروش کرده است که تعهداتش به صورت تدریجی در حال انجام است. دقت کنید طبق اظهارات این مقام مسئول بنزین در دولت قبل ۳۵۰ دلار بر تن پیش‌فروش شد که می‌شود لیتری ۲۵.۷ سنت.

طبق آمار گمرک در ۷ ماهه امسال حدود ۴۶۰ میلیون لیتر از ۲.۱ میلیارد لیتر تعهدات دولت قبل در صادرات بنزین انجام شد. در نتیجه دلیل پایین بودن قیمت بنزین، پیش‌فروش‌هایی است که با قیمت ثابت در دولت قبل انجام شده که البته امکان وجود فساد در ثابت بودن قیمت وجود دارد.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x