اجتماعی استان بهداشت تصاویر مرکزی

نشست علمی آموزشی خبری آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال در دانشگاه برگزار شد

نشست علمی آموزشی خبری آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال در دانشگاه برگزار شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

به مناسبت قرار گرفتن در هفته جهانی آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال، نشست علمی آموزشی خبری دراین خصوص با حضور معاون غذا و داروی دانشگاه، عضو هیات علمی و داروساز بالینی دانشکده داروسازی، مدیر روابط عمومی و جمعی از اصحاب رسانه استان در تالار پویش دانشگاه برگزار شد.

در این نشست معاون غذا و داروی دانشگاه ضمن اشاره به فرارسیدن هفته جهانی آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال (۲۸ آبان لغایت ۴ آذر) با شعار “همه با هم برای پیشگیری از مقاومت داروهای ضد میکروبی” ، روز شمار این هفته را تحت عناوین: مسئولیت همگانی، مشارکت اجتماعی با رویکرد یکپارچه برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی، آموزش، افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی، رسالت رسانه برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی، دامپزشکی، مصرف مسئولانه برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی، محیط زیست و مدیریت پسماند برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی، ارائه مسئولانه خدمات سلامت و مدیریت مصرف برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی و در آخر پژوهش، فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی بیان کرد.

دکتر اعتباری تصریح کرد: میکروب ها راه های مختلفی برای حفظ حیات خودشان دارند و با مصرف غیرمنطقی داروها، به حفظ و تکثیر آنها کمک نموده و باعث تبدیل به سویه جدید و انتشار آنها می شویم.

وی افزود: تجویز بی رویه، خودسرانه و غیر منطقی دارو هزینه های سنگینی را علاوه بر عوارض های دارویی بر فرد، به سیستم درمانی کشور تحمیل می نماید.

معاون غذا و داروی دانشگاه درمان بیماری های ویروسی و باکتریایی را با یکسری داروهای مرتبط خاص خودشان عنوان کرد که با مصرف آنتی بیوتیک بدون تشخیص پزشک، باعث مقاومت درمانی در بدن می شویم.

دکتر اعتباری یکی از راهکارهای اساسی در مواجهه با بیماری های سرماخوردگی و آنفلانزا: نوشیدن مایعات زیاد، استراحت و قرقره کردن داروهای ضدعفونی کننده گلو را بسیار موثر خواند که بدون مصرف آنتی بیوتیک دوره درمان نیز کامل می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه ۱۰۰ درصد داروهای آنتی بیوتیک را تحت پوشش بیمه ای بیان کرد که داروهای (OTC) بدون نسخه پزشک بصورت آزاد و با دادن یکسری اطلاعات به داروساز و مشاوره گرفتن از وی، در داروخانه ها ارایه می گردد.

در ادامه دکتر سلطانی عضو هیات علمی دانشگاه و داروساز بالینی با گرایش آنتی بیوتیک درمانی طی سخنان خود، در بحث تجویز غیر منطقی دارو بخصوص آنتی بیوتیک ها، اعلام نمود: براساس بررسی های نسخ معاونت غذا و دارو، مشخص شد که مصرف خودسرانه این داروها در کشور ۱۶ برابر بالاتر از استاندارد جهانی می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه  چهار عامل موثر در تجویز غیرمنطقی آنتی بیوتیک را پزشک، بیمار، داروساز و محیط کار عنوان نمود، چراکه وقتی اطلاعات کافی و به روزبرای درمان بیماری های میکروبی و عفونی نباشد، تجویز غیر منطقی دارو صورت می گیرد.

وی همچنین گفت: از داروسازان درخواست شده که در تجویز آنتی بیوتیک حساسیت بیشتری به خرج بدهند، چراکه امروزه جهان با چالش مصرف بی رویه و غیر منطقی دارو و آنتی بیوتیک ها روبروست.

دکتر سلطانی افزود: بسیاری از بیماری های شایع در سطح جامعه بیماری های ویروسی هستند که برای درمان بیماری اصلا نیاز به آنتی بویوتیک نمی باشد، چرا که آنتی بیوتیک ها داروهای ایمنی نیستند و عوارض شدیدی از قبیل اختلالات ریتمیک قلبی، اسهال، پارگی تاندون های مفصلی، تشنج و عفونت های پوستی را به همراه دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه مصرف آنتی بیوتیک با تشخیص و تجویز پزشک را در صورت کامل شدن دوره و مصرف دز صحیح آنها عنوان کرد، چراکه در صورت کامل نشدن دوره دارو احتمال عود بیماری و شدت گرفتن آن وجود دارد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x