اجتماعی استان اصفهان تصاویر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر مهرناز آزاد/هنرمند واقعی تاثیر گذار و تغییر دهنده است

هنرمند واقعی تاثیر گذار وتغییر دهنده است

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد؛ شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در مقاله ای در ارتباط با هنرمند واقعی تاثیر گذار وتغییر دهنده است بیان نمود:

از بدو آفرینش انسان ، هنر بزرگترین سرگرمی وعمیق ترین نیاز او بوده است. هنر با تولد انسان آفریده شد و همراه با او رشد کرد. تاریخ بشریت با تاریخ هنر انسان هم سن و سال است. و هیچ گاه و در هیچ نقطه ای از جهان انسان بدون هنر زندگی نکرده است.


شاید به جرات بتوان گفت یکی از بزرگترین دلایلی که انسان توانسته دوام بیاورد و دردها و ناکامی ها او را ازبین نبرده است تعلقات هنری اوست، که هنر به واقع علاوه بر سرگرمی و خلاقیت، قادراست ابعاد شخصیت انسان را نیز رشد داده و بهبود ببخشد.


علاوه بر آن، خلوت کردن انسان با خودش بهترین زمان ومکان برای آفرینش و خلق هنری است.به همین دلیل بیشتر هنرمندان در تنهایی و خلوت توانسته اند بهترین آثار هنری را خلق کنند.
لازم است اضافه کنم که دو تفاوت بزرگ هنرمندان را از افراد عادی جامعه جدا می کند، یکی نگاهشان به پدیده ها و دیگری درکشان از پدیده هاست.آنها همه چیز را عمیق تر و دقیق تر می بینند و احساس می کنند
به همین دلیل می توانند زشتی ها و زیبایی های جهان را درقالب های مختلف هنری مانند نقاشی ، خطاطی ، شعر و داستان، فیلم و هر چیز دیگری منعکس نموده و بشر را قادر سازند  یا این توانایی را در بشر ایجاد کنند تا با زبان هنر زشتی ها و زیبایی های زندگی یکدیگر را ببینند.


هنرمند قادر است با خلق آثارش روح انسان را متحول نموده و تاثیرات عمیقی در نگاه و رفتار او پدید آورد.بنابراین هنرمند واقعی تاثیر گذار وتغییر دهنده است و هرچه قدرت هنری یک هنرمند بیشتر باشد میزان تاثیر آثار هنریش برجامعه و محیط بیشتر خواهد بود.


آثار هنری حتی قادر است رفتارهای سیاستمداران و سرنوشت کشورها و دولت ها را تحت تاثیر قرارداده و دچار تحول یا چالش کند. 
بی تردید، بدون هنر و هنرمند جهان، جهان  کسل کننده و بی روحی است. هنر به مردم امید و نشاط می بخشد و مفهوم و درک زیبایی و دوست داشتن و تعلق را در انسان عمیق تر وغنی تر می کند. هنر زبان مشترک تمام مردم جهان است زبانی که هر رنگ و نژادی را تحت تاثیر قرارداده و یکپارچه ترجمه زبان همه جهان برای درک بیشتر یکدیگراست .به همین دلیل  هنری ماندگاری بیشتری دارد که تاثیر گذارتر باشد.


هنر تنها راه انتقال مفاهیم فرهنگی و اعتقادی هر نسلی به نسل دیگر است و تاریخ تنها بوسیله هنر قادر است اتفاقات نسل خود را به آیندگان منتقل کند.
البته این به آن معنا نیست که همه باید هنرمند باشند  هیچ انسانی درجهان نیست که به هنری علاقمند نباشد و  هنرمندان قادرند با ارتباط برقرارکردن با هنردوستان جهان را به هم متصل کنند  و پیام های آنها را با آثار هنری بهم برسانند و این خود دلگرمی بزرگ همه هنرمندان برای دلگرم کردن  مردم جهان با این پیام زیباست که ” اگر چه به صدها زبان و نژاد و در جغرافیائی متفاوت و فاصله ایی بسیار زیاد از هم هستیم، دردهای همدیگر را می شناسیم و برای درمان آنها نقش خواهیم داشت” و این موثرترین وسیله برای تقویت روحیه همه مردم است.


هنرمند واقعی رستگار و هنر نوعی رستگاری است و به ما کمک می کند تا رنج ها را باامید و بردباری پایان ببخشیم وبه  شادی برسیم .
احساس های مختلف انسان مانند ،خشم، عشق، تنفر، مبارزه، انتقام، شادی و هزاران حس دیگر با خواندن ، شنیدن و دیدن آثار هنری تسکین می یابد و بهبود بخشیده می شود.
مسیر هنرمند از تخیلش می گذرد اما زمانی که حس هنریش تبدیل به یک اثر هنری می گردد به حقیقت منتهی می شود. در واقع  هنر نوعی کلید برای بهتر و عمیق تر  فهمیدن زندگی است.


ارتباط با هنرمندان و آثار هنری انسان هارا رعوف تر ، مهربان تر ، متواضع تر و بینش انسان را نسبت به وقایع عمیق تر می کند.
بنابراین بزرگترین رسالت هنر ایجاد رشد و کمال درجامعه است.هرجا هنرمندی وجود داشته باشد با آثارش شرایط تغییر انسان را به انسان بهتر بودن و انسان بهتر شدن فراهم می کند.


پس برای آنکه جامعه رشد مثبتی داشته باشد باید به هنرمندانش اجازه ظهور وحضور داده شود.باید آثارشان به راحتی دردسترس جامعه قرارگیرد و جامعه از هنر وآثار هندمندانش اغنا گردد. هنرمندان انسان هایی آرامی ، متواضع و با اخلاق هستند، بنابراین ، اگر تعداد هنرمندان و یا نگاه هنری در یک جامعه رشد و گسترش یابد قطعا آن جامعه با نشاط تر و آسیب های اجتماعی کمتری خواهد داشت.
به عنوان سخن آخر؛
بیان این نکته بسیار واجب است و آن اینکه سرزمین ایران از جمله سرزمین هایی است که بیش از هرجای جهان آثار هنری وهنرمند دارد و ذات هنری فرزندانش بر هیچ کس پوشیده نیست.
بنابراین دولتمردان باید برنامه هایی بسیار وسیع تر و غنی تری در ارتباط با رشد هنرمندان این جامعه بخصوص در میان نوجوانان و جوانان فراهم کنند تا آنها بتوانند قوای هنری خود را تقویت نموده و در هر حوزه ای که استعدادش را دارند رشد و پرورش یافته و در  تحولات فرهنگی و هنری کشورشان و ارتقا سطح کیفی جامعه خود به موقع وموثر نقش آفرینی کنند.

مهرناز آزاد

۱۳ آبان ماه ۱۴۰۱


انتهای پیام/*

 
 
 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x