دسته‌بندی نشده

از زبان یک ایرانی مهاجرت‌کرده این مطلب جالب رو بخونید

از زبان یک ایرانی مهاجرت‌کرده این مطلب جالب رو بخونید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

چرا ایرانیان خارج از کشور در قضیه مهسا امینی تا این حد گسترده دست به تجمع زدند؟ چرا سابق بر این صد نفر هم در این تجمعات شرکت نمیکردند؟

به عنوان یک ایرانی که چند ماهی میشه که خارج نشین شدم میخوام شناختم از کامیونیتی ایرانیان خارج از کشور رو با شما در میون بگذارم.

برخلاف کلیشه های رایج، عُمده ایرانی های خارج عملا به فَعلگی مشغولن و کار یدی میکنن، از pizza delivery گرفته یا شستن ظرف در رستوران ها و کارگری و…

اینکه گفته میشه ایرانی های خارج اکثرا از قشر بورژوا وثروتمند هستن و در BMW وVolvo سهام دار هستن و کار میکنن رو بریزید دور. در این مدت، من ایرانی های زیادی در سوئد، دانمارک، ایتالیا، فرانسه، سوییس و آلمانی که خودم توش زندگی میکنم دیدم. اکثرا از کار زیاد و سرسام آور و حقوق ناکافی ناراضی هستن (مثل خودم) و با حقوقی که دارن عملا به هیچ بخش از زندگی شون نمیتونن رسیدگی کنن و همیشه بدهکار هستن.

چرا ایرانی های خارج از کشور این بار تا این حد گسترده سر قضیه مهسا امینی تجمع کردند؟

این اتفاق زمینه های اقتصاد سیاسی (political economy) داره یعنی کنش های سیاسی ای که این مدت از این کامیونیتی خارج نشین دادیم کاملا معطوف به اقتصاده و ربطی به مهسا امینی نداره، فشارهای اقتصادی در اروپاو کانادا (انصافا در امریکا کمتر) در سه سال اخیر (و به طور چشمگیر در چند ماه اخیر) به اوج خودش رسیده، ایرانی هایی که تا قبل از اومدن به اینجا یک dream land ‌‌‌(سرزمین رویایی) تام و تمام از غرب ساخته بودن سرخورده تر از همیشه هستن و به دنبال روزنه ای برای نجات میگردند.

از طرفی وضعیت اقتصادی ایرانی های خارج از کشور روز به روز در حال وخیم تر شدنه. تقریبا اکثر پس اندازها از دو سه هزار یورو تجاوز نمیکنه و عملا جز گوشی و پیراهنی که بر تن دارن مالک چیزی نیستند، حقوق ناکافی باعث شده تمامی جذابیت‌ها و نکات ظاهری جذاب غربی برای آنها رنگ ببازه.

در این بین ناگهان فوت مهسا امینی بدل به مقوله ای سیاسی و امنیتی میشه و دائما رسانه های جریان اصلی سقوط نظام رو امری قریب الوقوع معرفی میکنن اینجاس که زمینه های اقتصادی ایرانی ها، نقطه عزیمتی (departure point) میشه برای کنش های سیاسی کف خیابان های اروپا و کانادا.

مشاهدات میدانی و گفتگوی هام با این ایرانی های معترض در چندین شهر در اروپا من رو به این باور قطعی رسوند که این سمپاتی ها و اظهار دلسوزی ها به هیچ عنوان برای فوت مهسا امینی نبوده، اینها به این دلیل تجمع کردن که از حقوق کم و کار طاقت فرسا خسته شدند.

و فکر میکنن اگر در ایران نظام سیاسی تغییر بکنه اینها میتونن به وطن برگردن و از رانت پوشالی و دروغین “ایرانی نخبه خارج از کشور” استفاده کنن و افسار امور حاکمیت جدید رو دست بگیرن یا دست کم به جایگاه های شغلی بهتری نسبت به چیزی که الان در غرب هستن برسند.

اما نکته حائز اهمیت و طلایی من در مشاهدات میدانیم در این تجمعات حتی یک ایرانی بورژوا و سرمایه دار در بین مردم مشاهده نکردم… عدم شرکت این جامعه کوچک از ایرانی های متمول مهر تاییدی هست بر زمینه “اقتصاد سیاسی” که خدمتتون عرض کردم.

بله مهسا امینی بهانه بود و ایرانی های کم برخوردار خارج از کشور بوی کباب به مشامشون رسید و براندازی نظام رو به عنوان روزنه ای برای خلاصی از اقتصاد ناپایدار اروپا و کانادا دیدند، غافل از اینکه داشتن واسه شون خر داغ میکردن و همچنان باید به شستن ظرف ادامه بدن
فیلمساز

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x