اجتماعی استان بهداشت فرهنگ و هنر

برای جلوگیری از تداخلات کاری، شرح وظایف مسوولان فنی دامپروری و مسوولان فنی بهداشتی واحدهای پرورش دام و طیور نیازمند بازنگری است

برای جلوگیری از تداخلات کاری، شرح وظایف مسوولان فنی دامپروری و مسوولان فنی بهداشتی واحدهای پرورش دام و طیور نیازمند بازنگری است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

🔹جلسه‌ کارگروه دامپروری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با دستور جلسه تفکیک وظایف کارشناسان دامپروری و دامپزشکان و بررسی پیشنهادها در خصوص اصلاح قانون نظام جامع دامپروری کشور با حضور رییس و نایب رییس شورای سازمان و کلیه اعضای کارگروه در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ برگزار شد.

🔸مهدی تقی‌پور، رییس سازمان در این جلسه با اشاره به این‌که تداخلات کاری کارشناسان دامپروری و دامپزشکی یکی از موضوعاتی است که همواره مورد بحث بوده است اظهار داشت، شرح وظایف مسوولان فنی دامپروری و مسوولان فنی بهداشتی واحدهای پرورش دام و طیور نیازمند بازنگری است به نحوی که با به روز شدن آن هیچ‌گونه تداخل کاری بین این دو فعالیت حرفه‌ای وجود نداشته باشد.

🔹تقی‌پور با اشاره به این‌که نقش دامپزشکان در سلامت تولیدات دامی غیرقابل انکار و قابل تقدیر است تاکید کرد، از آن‌جایی که در خصوص بیماری‌ها، پیشگیری همواره مقدم بر درمان است، اگر از دانش کارشناسان دامپروری به عنوان مسوولین فنی مدیریت در واحدهای تولیدی به خوبی حمایت و استفاده شود، قطعاً از بروز بسیاری مشکلات و بیماری‌ها در واحدهای تولیدی پیشگیری خواهد شد و سلامت دام و طیور به مخاطره نخواهد افتاد.

🔸رییس سازمان با اشاره به برخی مقاومت‌ها در به کارگیری مسوولان فنی دامپروری اظهار داشت، دغدغه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تامین امنیت غذایی کشور مبتنی بر دانش و فناوری است و استفاده از دانش و فناوری‌های جدید باید در بین بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی نهادینه شود تا با مشاهده کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری در واحد خود مشتاقانه نسبت به پذیرش مسوولان فنی اقدام کنند، همان‌طور که بسیاری از واحدهای پرورش دام و طیور موفق، رمز افزایش بهره‌وری در واحدهای خود را استفاده از دانش کارشناسان دامپروری می‌دانند و استان اصفهان نیز در این زمینه پیشرو بوده است.

🔹مهدی تقی‌پور افزود سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با ایجاد زیرساخت‌های الکترونیکی زمینه ثبت گزارش مستمر وضعیت تولید در واحدهای دامپروری را فراهم کرده است و مسوولان فنی هر واحد ملزم به ثبت این گزارشات هستند که خروجی و نتایج آن می‌تواند چراغ راهی برای تولیدکنندگان در مدیریت واحد خود و برای بخش دولتی در سیاستگذاری‌های مرتبط با حوزه دام و طیور قلمداد شود.

🔸عباس زال‌بیک نایب رییس شورای سازمان نیز با اشاره به این‌که مسوولان فنی دامپروری و دامپزشکان دو بازویی هستند که تولیدکنندگان را در فرایند تولید یاری می‌کنند افزود، با توجه به این‌که فعالیت‌ها و فناوری‌های جدیدی با سرعت در بخش دامپروری در حال گسترش است، لازم است که شرح وظایف هر یک از ایشان به روز شود تا اجرا و به‌کارگیری این فناوری‌ها محل اختلاف نشود.

🔹علی دهقانی مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان نیز با تشکر از همراهی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در اجرای سیاست‌های دولت در بخش دام و طیور و همکاری‌های این سازمان به ویژه در زمان مردمی سازی و اصلاح یارانه‌ها، بر لزوم استفاده از دانش در فرایند تولید واحدهای دامپروری تاکید کرد و افزود امروز اساس تولید اقتصادی، استفاده از دانش است. وی همچنین اظهار داشت بسیاری از مسوولیت‌هایی که در شرح وظایف مسوولان فنی بهداشتی واحدهای دامپروری ذکر شده است از جمله موارد مربوط به جایگاه و تغذیه دام نیازمند بازنگری است و باید در زمره وظایف مسوولان فنی دامپروری تعریف شود.

🔸در این جلسه ضمن طرح و بررسی موضوعاتی از قبیل مشکلات موجود در خصوص دریافت گواهی بهداشتی حمل و ثبت سفارش خوراک دام، بر ضرورت حضور کارشناسان دامپروری در واحدهای خوراک دام و طیور تاکید شد و نمایندگان اتحادیه‌های صنفی بخش دام و طیور نیز ضمن قدردانی از همراهی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در برقراری تعامل برای سازمان‌دهی مسوولان فنی دامپروری در سطح استان اصفهان، آمادگی خود را برای همکاری بیشتر در این زمینه اعلام کردند.

🔹در این جلسه همچنین مقرر شد:

  • کلیه اعضای کارگروه و حاضران در جلسه نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص شرح وظایف مسوولان فنی دامپروری و مسوولان فنی بهداشتی و تفکیک وظایف کارشناسان دامپروری و دامپزشکان در واحدهای تولید و پرورش دام و طیور و شیلات به صورت مکتوب به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ارسال نمایند.
  • به منظور تشریح وظایف مسوولان فنی دامپروری و مسوولان فنی بهداشتی در جلسه آتی کارگروه از مدیرکل دامپزشکی و رییس سازمان نظام دامپزشکی استان دعوت به عمل آید.
  • انجمن خوراک دام و طیور نظرات خود را در خصوص ضرورت و اولویت حضور کارشناس دامپروری نسبت به دامپزشک در کارخانه‌های تولیدی خوراک دام و طیور را تشریح و اعلام کنند.
  • از ظرفیت تشکل‌های تولیدی برای به‌کارگیری مسوولان فنی دامپروری در واحدهای پرورش دام و طیور و شیلات استفاده شود.
  • کلیه اعضای کارگروه و حاضران در جلسه نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص اصلاح قانون نظام جامع دامپروری به صورت مکتوب به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ارسال نمایند.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x