اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

با کتاب خواندن، مفاهیم و ایده‌های جدیدی را به ذهن‌ بسپارید و در جهان بزرگ‌تری زندگی کنید/دکتر مهرناز آزاد

با کتاب خواندن، مفاهیم و ایده‌های جدیدی را به ذهن‌ بسپارید و در جهان بزرگ‌تری زندگی کنید

دکتر مهرناز آزاد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد؛ شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی ، در مقاله ای در ارتباط با، با کتاب خواندن، مفاهیم و ایده‌های جدیدی را به ذهن‌ بسپارید و در جهان بزرگ‌تری زندگی کنید بیان نمود:

پایگاه خبری احوال نیوز: دسته‌ی بزرگی از کتاب‌خوان‌ها، نویسندگان و شاعران هستند؛ یا دیگر کسانی که به شکلی با نوشتن یا تولید محتوا و اندیشه سر وکار دارند. یک نویسنده، برای نوشتن، یا یک متفکر برای تولید ایده‌های نو، علاوه بر خلاقیت و دانش، به گستره‌ی وسیعی از کلمات نیاز دارد. واژه‌ها ابزار تفکر ما هستند، ولی ما به طور روزمره از تمام گنجینه‌ی واژگان زبان ‌مادری‌مان استفاده نمی‌کنیم. کلمات بسیاری را می‌شناسیم، اما هیچ‌وقت آن‌ها را به کار نمی‌گیریم. آنقدر بسیاری از واژه‌ها را در پستوی ذهن‌مان نگه داشته‌ایم که حتی موقع نیاز هم نمی‌توانیم آن‌ها را پیدا کنیم. مطالعه و مواجهه‌ی مداوم با کتاب‌ها، به واژه‌ها جان تازه‌ای می‌دهند و ذهن ما را برای استفاده از آن‌ها در ساختارهای متفاوت آماده می‌کنند.

از طرف دیگر، بسیاری از زبان‌شناسان معتقدند قدرت تفکر انسان‌ها به گستردگی دایره‌ی واژگان‌شان وابسته است. چرا که مفاهیم و اندیشه‌ها در غالب کلمات تولید می‌شوند و کلمات جدید، مفاهیم تازه‌ای را در ذهن می‌کارند که به اندیشه بال و پر می‌دهد. مثلاً تا وقتی شما واژه‌‌ی «دیالکتیک» را نشنیده‌اید، مفهوم آن هم در ذهن شما وجود ندارد، برای حل مسائل‌تان به سراغ آن نمی‌روید، و این مفهوم در فرآیند اندیشه‌تان جایی نخواهد داشت. به این ترتیب، شما با کتاب خواندن، کلمات، مفاهیم و ایده‌های جدیدی را به ذهن‌تان راه خواهید داد و در جهان بزرگ‌تری زندگی خواهید کرد.

جالب است بدانید که دامنه‌ی واژگان افرادی که ادبیات داستانی را دنبال می‌کنند نسبت به افرادی با مطالعات غیر داستانی وسیع‌تر است. در حالی که اصولاً گستردگی دامنه‌ی واژگان متون ادبی و غیر ادبی تفاوت خاصی با هم ندارند. پژوهش‌گران معتقدند که خواندن قصه‌ها ذهن فرد را به گونه‌ای متفاوت درگیر می‌کند که پیوند عمیق‌تری بین متن و خواننده ایجاد می‌ شود و واژگان بیشتری را در ذهن او جای می‌دهد.

بنابراین ، مطالعه کتاب ، بخصوص پیگیری ادبیات داستانی ، جهان محدود پیرامون ما را به جهانی بی نهایت مبدل می کند، جهانی پر از آموزه ها و تجربیاتی که دیگران در مسیر داستان های خود برای ما ساخته و پرورانده اند.

حوادثی که شخصیت های داستانی آفریده شده در آنها با هر تصمیم به ما می گویند که آینده این تصمیم ما را با چه اتفاقات و سرنوشتی روبرو می کند؟ و روش مقابله با هر مشکلی با هر تصمیمی چقدر متفاوت و مسیر زندگی چقدر تغییر شکل می یابد!

جهان داستان ها ، به ما فرصت می دهد در آن واحد در چند جهان و با چند ویژگی شخصیتی ظاهر شویم و ببینیم که چگونه نسل های پیش از ما یا همگام با ما با سرنوشت هایی مشابه ما اما تصمیمات متفاوت ، دربسترهای مختلف زندگی چگونه مسیرها را خلق و در آن مسیرها چگونه زیسته اند؟

انسان هایی که با کتاب های داستان مانوسند ، عموما افرادی با جهان بینی وسیع تر و البته امیدوار تر و پرانرژی ترند و در تصمیم گیری های بسیار بزرگ با آرامش بیشتری تمام جوانب را سنجیده و تصمیماتی عاقلانه تر گرفته اند.

توصیه من به همه در همه جا و همه وقت بخصوص هنرجویان و دانشجویان نسل امروز این است که سرانه مطالعه خود را بیشتر نموده و البته مطالعه داستان ها بخصوص شاهکارهای ادبیات جهان را در سبد مطالعاتی خودقرار دهند و تاثیر مثبت این سبک زندگی را در آینده خود به وضوح ببینند.

دکتر مهرناز آزاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x