کودک و مفهوم مرگ

کودک و مفهوم مرگ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

کودکان در سنین مختلف برداشت های متفاوتی از مفهوم مرگ دارند و در زمان مرگ عزیزان خود بیشتر اوقات نشانه هایی از خود بروز می دهند که با روش سوگواری بزرگسالان متفاوت است؛ این نشانه ها از ۷ سالگی به بعد بسیار شبیه به واکنش های بزرگ سالان می شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

نشانه های عاطفی و روانی

ناامیدی، عدم تمرکز، خودازاری، بی اعتقادی و پوچ گرایی، تصویر منفی از خود و دیگران، ناتوانی در تصمیم گیری، احساس خشم و اندوه، خود ملامت گری و احساس گناه، احساس تنهایی.

نشانه های بدنی

سردرد، تپش قلب، خستگی، احساس سنگینی، کوفتکی، کندی تنفس، لرزش، تنگی قفسه سینه.

نشانه های رفتاری

اختلال در خواب، کابوس شبانه، اختلال در اشتها، کناره گیری و انزوا، وسواس، گریه، وابستگی مفرط، بیش فعالی، تهاجم کلامی.

نحوه رفتار مناسب با کودک در مورد مساله مرگ

به هر حال هر آنچه در اثر این گونه فشارها، ساختار روانی کودک را دچار دگرگونی می کند، پیامدهای آسیب زیی است که در دوران بعدی رشد، ظاهر می شود. اگر از این گونه آسیب ها پیشگیری نشود، احتمال اختلالات روان رنجوری و احتمالا روان پریشی ها ی پیشرفته وجود دارد.

با توجه به مطلب گفته شده، رفتار مناسب با کودک در مورد مساله مرگ اهمیت می یابد. بنابراین والدین بهتر است ضمن ابراز حمایت های عاطفی و معنوی نسبت به خود، به سوالات او پاسخ دهند و از جواب دادن طفره نروند؛ چون این کار باعث اضطراب و سردگمی بیشتر کودک می شود.

توصیه های مشاوره ای به والدین

۱-اگر کودک سوالی نظیر من کی میمیرم؟ بپرسئ؛ بهتر است به او بگویید هیچ کس نمی داند، ولی بیشتر انسان ها زمان خیلی زیادی زندگی می کنند. اگر بپرسد مامان تو کی میمیری؟ منظور کودک از این سوال این است که آیا تو از من مراقبت می کنی؟ بنابراین بهتر است به او بگویید مامان قوی و سالم است و وقت زیادی پیش تو خواهد ماند.

۲-والدین باید به احساسات، نگرانی ها و ترس های کودک احترام بگذارند در مواجهه با کودکانی که به راحتی قادر به بیان احساساتشان نیستند، می توانند با پیشنهادهایی مانند نقاشی کشیدن درباره ی آنچه در ذهن دارند و تشویق کردن آنها به صحبت کردن درباره این موضوع او را یاری کنند.

۳-بیشتر کودکان، مایل به صحبت کردن و شنیدن درباره فرد متوفی هستند. پس نباید از این امر، جلوگیری کرد.

۴-خاطرات، عکس و یادگاری های متوفی می تواند کودک را در زمان ناآرامی و دلتنگی یاری کند. بنابراین والدین سعی نکنند خاطرات کودک را پاک کنند به خصوص اگر رابطه او با فرد متوفی نزدیک بوده است.

۵-شرکت در مراسم سوگواری باعث می شود او با نحوه برخورد دیگران و چگونگی ابراز احساسات روبرو شود و تصورات روشن تری نسبت به مساله مرگ پیدا کند.

۶-هیچگاه نباید مرگ را به خواب تشبیه کرد؛ زیرا، باعث هراس کودک از خوابیدن خود یا دیگران می شود. همچنین ممکن است دچار وحشت ها شبانه، کابوس یا دیگر اختلالات خواب شود.

رویا طاهری، کارشناس مشاوره، مرکز مشاوره آرامش پلیس

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x