ضرورت توجه رانندگان به حریم راه

ضرورت توجه رانندگان به حریم راه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

بی توجهی به حریم راه ها به معنی استقبال از حوادث ناگوار ترافیکی است چرا که با ورود یا توقف غیر مجاز به حریم راه امکان بروز تصادف های با ضریب شکنندگی و صدمه بالا افزایش می یابد .
انسان ها در طول تمدن هزاران ساله خود ، به منظور ارتباط با دیگر مناطق و دسترسی به آبادی های مجاور ، به تشکیل و احداث راه اقدام نموده اند. سیر تکاملی راه سازی از تمدن های نخستین تا به امروز ، دچار تحولات و پیشرفت های ارزشمندی شده است.
از معابر و راه های خاکی موسوم به مال رو که جهت گذر انسان ها و احشام مورد استفاده قرار می گرفت تا امروزه که سازه های پیچیده و پیشرفته برای ترابری زمینی ، دریایی و هوایی به منظور اهداف تجاری ، گردشگری ، نظامی و … طراحی می شود، زمان زیادی گذشته است.
امروزه ساخت ، احداث ، نگهداری و حراست راه ها به عنوان یکی از تکلیف های دولتی و مطالبات مردم تلقی می شود که از منظرهای اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و … داراری اهمیت ویژه ای است.
تعریف حریم راه
به تمامی اراضی طولی و عرضی که به منظور جاده سازی ، تعریض و اقدامات مربوط به حفظ ، نگهداری و راهداری و ایمنی میان حد نهایی تا محور راه در طرفین با رعایت و لحاظ قوانین و مقررات در نظر گرفته می شود ، حریم راه اطلاق می شود.
تجاوز به حریم راه ممنوع است
در ماده ۷ قانون اصلاح قانون ایمنی راه ها و راه آهن  آمده است: « ریختن زباله ، نخاله ، مصالح ساختمانی ، روغن موتور و نظایر آن و یا نصب و استقرار تابلو یا هر شیئ دیگر در راه ها و راه آهن و حریم قانونی آنها در داخل یا خارج از محدوده قانونی شهر ها و همچنین هرگونه عملیات که موجب اختلال در امر تردد و سایل نقلیه می شود و نیز ایجاد راه دسترسی ممنوع است . »
ضرورت تأمین ایمنی عبور و مرور در حریم راه
رانندگان در جاده ها به دلیل سرعت زیاد و فرصت کم جهت تصمیم گیری و عکس العمل نیاز به میدان دید کافی و وسیع تر دارند که وجود ابنیه ، درختان و … امکان دید کافی را از راننده سلب و امنیت را به خطر خواهد انداخت ، ضمناً در جاده ها فضای بیشتری جهت فرار از خطر نیاز می باشد که لازم است این فضا عاری از هرگونه موانع صلب مانند ساختمان ، تیر ، درخت و غیره باشد .
بی توجهی به حریم راه ها و استقبال از حوادث ناگوار
بی توجهی به حریم راه ها به معنی استقبال از حوادث ناگوار ترافیکی است چرا که با ورود یا توقف غیر مجاز به حریم راه امکان بروز تصادف های با ضریب شکنندگی و صدمه بالا افزایش می یابد .
حریم راه مکانی بوده که کاربردهای زیادی به جهت ایمنی دارد ولی مهمترین کاربرد آن در زمان خروج بدون اراده ناشی از خطر یا عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه بوده که در آن زمان راننده از این حریم به منظور بازیابی کنترل استفاده می نماید و خودرو را به سطح آسفالت هدایت می کند ، ولی امروزه ما شاهد اشغال این فضا توسط افرادی می باشیم که از این مکان در راستای منافع شخصی خود استفاده می نمایند.
افرادی که اقدام به فروش کالا یا مغازه دارانی که با قرار دادن بخشی از کالای خود در بیرون از مغازه و … اقدام به اشغال حریم راه می نمایند و در نتیجه اقدام غیر قانونی آنها ، افراد زیادی هم با خودرو به منظور خرید اقدام به توقف در حاشیه راه نموده که تجمع این افراد می تواند خطر آفرین باشد .
در صورتی که خودرویی در هنگام عبور کنترل خود را از دست داده یا در اثر عمل و عکس العمل رانندگی خود یا دیگران بخواهد از حریم راه به جهت بازیابی و اصلاح مسیر خود استفاده نمایند مواجه با جمعی از افراد و خودروها می شود که خود آن عامل خطر بوده و بسیار آسیب پذیر نیز می باشند و ورود ناگهانی راننده به حریم راه و مواجه شدن با این افراد می تواند فاجعه به بار آورد.
هرچند تجاوز به حریم راه منتهی به تخلف اشاره شده نبوده و به روش های زیاد دیگری هم این تجاوز صورت می گیرد ، ولی این تخلف بسیار چشمگیر بوده و بیشتر از سایر تخلفات در دید عموم قرار دارد .
نتیجه گیری:
همانطور که اشاره شد ، تجاوز به حریم راه از طریق فروش کالا و قرار دادن کالا از طریق مغازه داران حاشیه راه معضلی است که در صورت بی توجهی می تواند نتایج جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد ، در این راستا ضرورت دارد دستگاه های متولی امر نسبت به انجام وظایف خود جدی بوده و این پدیده که عموماً در ورودی شهرها و کمربندی ها بیشتر خودنمایی می کند را مدنظر قرار داده و نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اقدام نمایند ، چون عدم برخورد با این تخلف و دلسوزی مسئولین می تواند وضعیت موجود را بغرنج نموده و صدمات جبران ناپذیر وارد نماید و حتی به قیمت از دست دادن جان این افراد تمام شود.

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x