اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر فرهنگ و هنر مرکزی هرمزگان یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های اصفهان و هرمزگان در کاخ چهل ستون

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های اصفهان و هرمزگان در کاخ چهل ستون

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، به‌مناسبت فرارسیدن روز جهانی صنایع دستی، ۲۱ خردادماه نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های اصفهان و هرمزگان با حضور دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، صالحی ، عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر، علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، و دکتر عبداللهی ، معاون سازمان صنایع دستی استان اصفهان ، و مسلم عاشوری، مسئول مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری بندرعباس، و مرتضی نصوحی، دبیر هنرواره صنایع دستی اصفهان، سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، در محل کاخ چهل ستون افتتاح شد.

در این مراسم افتتاح ابتدا ، مرتضی نصوحی، دبیر هنرواره صنایع دستی اصفهان در آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی بومی استان‌های اصفهان و هرمزگان اظهار کرد: پس از دو سالی که کشور درگیر شرایط کرونا بود، توسعه و ترویج صنایع دستی را در دستور کار خود قرار دادیم. با مشارکت همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط از جمله اداره‌کل میرات فرهنگی استان اصفهان، اتاق بازرگانی و اتحادیه صنایع دستی مجموعه رویدادهایی برای توسعه و ترویج صنایع دستی پیش بینی شد.

دبیر هنرواره صنایع دستی از برگزاری کارگاه‌هایی آموزشی و عملیاتی با موضوعات تجارت، خلاقیت و مالیات در حوزه صنایع دستی، در نقاط مختلف شهراصفهان خبرداد و گفت: برنامه‌های جانبی هفته صنایع دستی در اصفهان شامل پخش‌های زنده آموزشی در فضای مجازی برای مخاطبان است. همچنین، تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی برای برخی از هنرمندان شاخص با حضور در منزلشان و در مهمانسرای عباسی انجام می شود.

دبیر هنرواره صنایع دستی اصفهان با بیان اهمیت طراحی زیوری در اصفهان توضیح داد: برای معنا بخشی به زیورآلات در خلال نمایشگاه صنایع دستی از زیورآلاتی همچون اشک زاینده رود و دستبند جلفایی رونمایی خواهد شد.

همچنین رونمایی از مجموعه “راسته‌ها” که زندگی نامه و آثار هنری بزرگان صنایع دستی و رسته‌های کاری آن‌ها را شرح می‌دهد، در خلال نمایشگاه صورت می‌گیرد.

نصوحی، نمایشگاه را از نظر اصالت بسیار غنی توصیف کرد و افزود: همکاری هنرمندان و فعالان صنایع دستی در بندرعباس و اصفهان در برپایی نمایشگاه ارزشمند است و باید با ارتباطات شبکه‌ای به توسعه صنایع دستی کمک کرد که این نیازمند همنشینی هنرمندان با همدیگر و ایجاد هنرهای ترکیبی است.

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های اصفهان و هرمزگان در کاخ چهل ستون

بعد از آن مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ، ضمن تبریک میلاد حضرت ثامن الحجج علی بم موسی الرضا علیه السلام صنایع دستی را پاره تن فرهنگ نامید و با صحبت از دغدغه خود برای احیای رشته های هنری فراموش شده، اظهار کرد: در گذشته این شهر دارای بیش از ۲۰۰ نوع هنر دستی بوده ولی امروز متأسفانه کمتر از ۵۰ رشته باقی مانده است.

وی دربیان اهمیت اقتصاد فرهنگی که فاقد آلایندگی و همینطور آب‌بر نیست، یادآور شد: صنایع دستی دارای پتانسیل ایجاد ارزش افزوده است و با نگاهی ویژه به اقتصاد فرهنگی می توانیم زندگی و زیست شهروندان را با شرایط حاضر استان و کشور منطبق سازیم.

وی وجه تمایز صنایع دستی آن روزگار و صنعت امروز را، تولید انبوه و تلفیق هنر و صنعت به دست انسان عنوان کرد و گفت: صنایع دستی و میراث به جای‌مانده را جزو فرهنگ و پاره تن هویت خود می‌دانیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اصفهان می‌تواند سهم ایجاد ارزش از حوزه صنایع دستی و هنر خود را ارتقا دهد و از این طریق درآمد کسب کند تا در نهایت شاهد شکوفایی اقتصاد فرهنگی باشیم.

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های اصفهان و هرمزگان در کاخ چهل ستون

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، برپایی نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی بومی استان‌های اصفهان و هرمزگان را بخشی از مجموعه رویدادهای هفده‌گانه عنوان کرد و گفت: و هدف ما تجمیع ذینفعان این حوزه را در کنار هم است و آماده‌ایم از همه ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم.

او گفت: پشتوانه‌ای که اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و شهر خلاق دارد، فرصتی برای حفظ و گسترش و تبدیل‌شدن به پارادایم غالب در رشد شهری است که امیدواریم تحقق یابد و همه افراد مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، فنی حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف، این الگوی رشد درون‌زا و کاملاً پایدار که با محیط‌زیست همسویی دارد را، توسعه دهند.

در ادامه، علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، هنرهای سنتی و صناع دستی را همان خاکی توصیف نمود که از آن مستی فزاید، همان موسیقی است که به‌اندازه سه هزار و صدسال در تمام کوی و برزن‌های یک تمدن فرهنگی به نام ایران جاری و ساری است و در هیچ عصری هم کمرنگ نمی‌شوند.

وی گفت: همچنان، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ما با خون جگر و زحمت فراوان هنرمندان، هنوز حرف اول را در دنیا را دارد.

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های اصفهان و هرمزگان در کاخ چهل ستون

ایزدی از”عیسی بهادری، مدیر فقید هنرستان هنرهای زیبای اصفهان” نام برد و گفت: او از بزرگ‌ترین افرادی است که جا دارد هر زمان از عرصه فرش صحبت می‌کنیم از ایشان ‌هم بعنوان خالق نقوش فرش ایران‌زمین نام ببریم. بهادری برای ورود به عرصه صادرات فرش، طرحی را پایه‌ریزی کرد و بلافاصله شرکت‌های بزرگی در حوزه فرش به ایران وارد شدند تا در زمینه فرش و صادرات آن فعالیت ‌کنند و فرش اصفهان و نائین و دیگر شهرها به این واسطه شکل گرفت.

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات امروز هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ما این است که سلیقه جامعه هدف خود را گم‌کرده و درباره آن مطالعه نمی‌کنیم و یا تصور می‌کنیم که چون ما خوشمان می‌آید، دیگران ‌هم باید خوششان بیاید.

ایزدی همچنین با یادی از میرسیدعلی که در کولاب تاجیکستان با نام شاه امیر شناخته می‌شد، گفت: از بدو تأسیس حکومت‌های ایرانی تا نادرشاه، ما همیشه در آرزوی کشورگشایی در سند و پنجاب و و بودیم، اما ماحصل آن کشورگشایی ها چه شد؟ چه چیزی برای ما از آن‌همه جنگ باقی ماند؟ و چه تاثیری در فرهنگ هندوستان و پاکستان و تاجیکستان گذاشتیم؟، جای بررسی دارد.

اما طبق اسناد تاریخی، او، ۷۰۰ استاد را به غرب هندوستان و شرق پاکستان و تاجیکستان برده و هنر ایران را در آنجا رواج می‌دهد و به همین دلیل بسیاری از آن مردم هنوز فارسی صحبت می‌کنند؛ به‌این‌ترتیب یک انسان می‌تواند تأثیرگذاری به‌مراتب بیش از سه هزار سال کشورگشایی ایران‌زمین را داشته باشد و ازاین‌رو مقبره می سیدعلی در کولاب تاجیکستان عبادتگاه بسیاری از مردم است که او را به‌عنوان یک انسان هنرمند و تأثیرگذار در هنر قبول دارند.

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های اصفهان و هرمزگان در کاخ چهل ستون

وی با اذعان به اینکه هنرمندان به ما احتیاج ندارند، بلکه ما هستیم که برای حفظ ریشه ها و اصالت خود به آن‌ها محتاجیم و برای دچار نشدن به بی‌هویتی آن‌ها را مانند میخ‌هایی در زمین می‌دانیم تا به ما هویت دهند و ما قدرت آن را داشته باشیم که بگوییم کیستیم، تأکید کرد: هنرمند یعنی کسی که قدرت خالق بودن را از خالق خود یاد گرفته است، کسی که می‌تواند خلق کند و هم برای خودش هویت می‌سازد، هم برای سرزمین خود ماندگاری و مانایی خلق می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، هنر را باعث ماندگاری و مانایی فرهنگ ایران در طول تاریخ عنوان کرد و گفت: هنری که نمی‌توانیم برای آن محدودیت قائل باشیم. هر آنچه از ایران کهن که آمیخته با اسلام، متعالی‌تر می‌شود و برای ما بعد از سه هزار و اندی سال باقی‌مانده است، نتیجه خون جگر هنر و هنرمندان است.

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های اصفهان و هرمزگان در کاخ چهل ستون

لازم به یادآوری است که این نمایشگاه از ۲۱ تا ۲۷ خردادماه در باغ موزه چهلستون میزبان علاقه مندان است.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا محبیان

سه تا دونه عکس بی کیفیت بیشتر نگرفتین از مراسم؟؟؟!!!! یه نفر یه دوربین خوب نداشت چهار تا عکس درست بگیره

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x