عدم بارشهای آسمانی ،خشکسالی باعث از بین رفتن حیات وحش،پوشش گیاهی اردستان شده

رئیس حفاظت محیط زیست اردستان گفت :وجود خشکسالی این سالها بلای حیات وحش اردستان بوده و سبب شده هم حیات وحش ، پوشش گیاهی به طور محسوسی از بین برده‌است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوزحسین شواخی عصر امروز(پنجشنبه، ۱۹ خرداد) در نشست خبری هفته محیط زیست، اظهار کرد: با توجه به پهناوری شهرستان اردستان و پراکندگی برخی از واحدهای صنعتی، همکاران ما در اداره محیط زیست با برنامه‌ای منسجم و زمان بندی دقیق در سال گذشته ۱۹۳ مورد کنترل و پایش واحدها را انجام دادند. همچنین در این اداره ۶۵ مورد پایش معادن انجام و ۲۹ اخطاریه به واحدهای صنعتی و معدنی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان اردستان دارای ۲ زیستگاه حیات وحش شامل منطقه حفاظت شده کهیاز با ۹۲ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش خارو با ۱۰۲ هزار هکتار وسعت است، افزود: علیرغم اینکه آمار تخلفات شکارچیان در مناطق حفاظت شده شهرستان کاهش داشته است ولی سال گذشته ۱۷ گروه شکارچی متخلف در اردستان دستگیر شدند و ۱۰ اسلحه مجاز و ۲ اسلحه غیرمجاز از شکارچیان کشف شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان با اشاره به وجود گونه‌های مختلف جانوری در منطقه‌های حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش اردستان، خاطرنشان کرد: به دلیل گستردگی زیستگاه‌های طبیعی که در شهرستان وجود دارد و محدودیت‌هایی که اداره محیط زیست دارد به طور کامل نمی‌توانیم تمام مناطق را زیرنظر داشته باشیم که در این باره از ابتدای سال جاری تاکنون لاشه یک راس میش وحشی و ۲۰ پرنده از شکارچیان متخلف کشف و بیش از ۶۳ میلیون جریمه نقدی برای متخلفان صادر شده است.

توزیع ۱۰ تن علوفه در منطقه حفاظت شده اردستان

شواخی قوچ و میش، کل و بز، کبک و تیهو، جبیر، هوبره، زاغ بور، قوچ و میش، گربه وحشی، گرگ، کفتار، روباه، گربه شنی و کاراکال را از مهمترین گونه های مناطق حفاظت شده شهرستان اردستان عنوان کرد و گفت: با وجود خشکسالی‌هایی که چندسالی به جان حیات وحش شهرستان اردستان افتاد اما جمعیت حیات وحش تغییر محسوسی نداشته است ولی پوشش گیاهی به طور محسوسی از بین رفته است.

وی با بیان اینکه همکاران ما در یک ساله گذشته بیش از ۱۰ تن علوفه و مقدار قابل توجهی آبرسانی سیار در مناطق حفاظت شده توزیع کردند، افزود: برای امسال تانکرهای آبرسانی را افزایش دادیم و درخواست ۲۰ تن علوفه از اداره کل محیط زیست کردیم تا بتوانیم تا حدودی خشکسالی‌ها را جبران کنیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان با اشاره به خشکسالی سال‌های اخیر، گفت: آثار مخرب این خشکسالی با کم شدن دبی آب رودخانه‌ها و کاهش پوشش گیاهی و کمبود علوفه خود را نشان داده است. سال‌های گذشته که به این میزان دچار خشکسالی نشده بودیم جمعیت حیات وحش در بسیاری از مناطق شهرستان محسوس بود، ولی هر مقدار دچار خشکسالی شدیم شاهد مهاجرت و کوچ حیات وحش بودیم.

جعفر فدائی اردستانی

انتهای پیام

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x