اجتماعی استان اصفهان دسته‌بندی نشده مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دستگاه‌های اجرایی به اجرای قانون احترام گذارند

دستگاه‌های اجرایی به اجرای قانون احترام گذارند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

رییس سازمان در کارگروه محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی به اجرای قانون احترام گذارند، نمایندگان مجلس رسالت نظارتی خود بر اجرای قوانین را انجام دهد، قوه قضاییه با مدیرانی که ترک فعل می‌کنند، برخورد نماید.

جلسه کارگروه محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری روز یک‌شنبه ۸خرداد۱۴۰۱ با حضور رییس و معاونان سازمان، رییس کارگروه، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهی و دبیر تشکل مردم نهاد زیست‌بان پایدار فیروزه‌ای در محل سازمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهندس آزاده پاگرد رییس کارگروه، یکی از اهداف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان محیط زیست، هویت‌بخشی به نقش اثرگذار این کارشناسان در حفظ تعادل مناسبات زیستی و کاهش آلودگی‌های محیطی و صنعتی و کمک به توسعه پایدار در بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور دانست و تاکید کرد اگر از دانش و تخصص کارشناسان محیط زیست استفاده می‌شد، آسیب‌های زیست محیطی که در کشور شاهد هستیم رخ نمی‌داد.

مهندس تقی‌پور، رییس سازمان نیز اظهار داشت تلاش در جهت ایجاد زمینه‌های اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست از طریق تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین حمایت‌های فنی از فارغ‌التحصیلان برای کارآفرینی و اشتغال در مشاغلی که با رویکرد دانش‌بنیان موجب افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می‌شوند، از الویت‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان است.

وی افزود شرایط آموزش‌های دانشگاهی به گونه‌ای است که دانشجویان زمانی که با مدارج دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکترا فارغ‌التحصیل می‌شوند آمادگی لازم برای ورود به بازار کار حرفه‌ای را ندارند. بنابراین دانش‌آموختگان می‌توانند با گذراندن دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی که سازمان به منظور ارتقای سطح دانش حرفه‌ای مهندسی محیط زیست، گسترش نوآوری و بالا بردن استاندارد انجام فعالیت‌های حرفه‌ای مهندسی برگزار می‌کند، شرکت کنند.

تقی‌پور افزود حمایت از کارشناسان محیط زیست و تبیین اهمیت حضور ایشان در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی از اهداف سازمان است و یکی از قدامات سازمان در این زمینه پیگیری‌های مصرانه در خصوص اجرای قانون هوای پاک بوده که می‌توان گفت طی ۳سال گذشته بارها با مراجع استانی مکاتبه و در جلسات مختلف با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی استان ضرورت اجرای قانون را یادآوری شده است و اگرچه موضوع در سال ۱۳۹۹ منجر به تذکر کتبی عضو هیات رییسه و نماینده مردم شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور وقت شد ولی متاسفانه تا کنون هیچ‌یک از پیگیری‌ها و مکاتبات یاد شده به منظور اجرای قانون منتج به نتیجه نشده است و همچنان واحدهای مشمول موضوع تبصره (۱) ماده (۱۶) قانون هوای پاک از اجرای قانون استنکاف می‌کنند و انتظار است هم دستگاه‌های اجرایی به اجرای قانون احترام گذارند، هم نمایندگان مجلس رسالت نظارتی خود بر اجرای قوانین را انجام دهد و هم قوه قضاییه با مدیرانی که ترک فعل می‌کنند، برخورد نماید.

در ادامه خانم خوشه عظیم‌پور دبیر تشکل مردم نهاد زیست بان پایدار به ارایه گزارشی در خصوص تاریخچه شکل‌گیری، فعالیت‌های چندین ساله و افتخارات این تشکل محیط زیستی از جمله کسب رتبه اول سازمان‌های مردم نهاد کشور از سوی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان در سال ۱۳۹۵ پرداخت.

عظیم‌پور اظهار داشت تشکل‌های های مردم نهاد یا سمن‌ها، سازمان‌های غیردولتی و غیرانتفاعی هستند که به دولت وابسته نیستند و بودجه‌ای از دولت به صورت رسمی دریافت نمی‌کنند و دارای اساسنامه مکتوب و مدون می‌باشند. وی تاکید کرد یکی از مهمترین خصوصیات سمن‌ها، داوطلبانه بودن عضویت در آن‌ها می¬باشد که با توجه به نیاز جامعه ایجاد می‌شود و با تکیه بر حمایت و توانمندی‌های مردم، همکار دولت در جهت اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های منابع طبیعی و محیط زیستی به شمار می‌روند.

ایشان افزود انجام فعالیت‌های علمی، پژوهشی و مطالعاتی در زمینه محیط زیست، همکاری در طرح ترسیب کربن در شرق اصفهان، همکاری در برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی، همکاری در تهیه و تکمیل مستندات مورد نیاز به منظور معرفی ورزنه به عنوان شهر تالابی، همکاری در پویش “اصفهان؛ شهر بدون کیسه پلاستیکی” و همکاری در اجرای نهال‌کاری داوطلبانه در مناطق مختلف بخشی از تجربه‌های موفق این تشکل محیط زیستی است.

عظیم‌پور همچنین تاکید کرد تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی می‌توانند با انجام فعالیت‌های ترویجی و آموزشی، نقش موثری در ارتقای ظرفیت‌های جامعه محلی در راستای حفاظت و پایداری منطقه ایفا کنند.

در این جلسه مدیران سازمان، نماینده دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اصفهان، اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهادکشاورزی استان و کارشناسان خبره عضو کارگروه به بیان نظرات خود در خصوص اقدامات عملیاتی سازنده به منظور حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و ارتقای سطح آگاهی مردم با تکیه بر ظرفیت اجتماعی تشکل‌های مردم نهاد و ظرفیت کارشناسی و فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی پرداختند.

شایان ذکر است در این جلسه موارد زیر به تصویب رسید:

  • تشکیل کمیته‌ای در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان به منظور شناسایی، تجمیع و گردآوری قوانین زیست محیطی کشور و پیشنهاد آیین‌نامه استانی تدوین شده با تکیه بر این قوانین و اولویت‌های زیست محیطی استان برای ارایه به استانداری اصفهان و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی استان.
  • اعطای مجوز مرکز خدمات کشاورزی محیط زیستی و مجوز مرکز توان‌افزایی و مهارت‌آموزی به تشکل زیست بان پایدار محیط زیست.
  • استفاده از ظرفیت تشکل زیست بان پایدار فیروزه‌ای برای آموزش کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x