صفر تا صد حسابی توییتری که خبر ترور سردار حاجی‌زاده را منتشر کرد/ اخبار جعلی، معضلی بین‌المللی

صفر تا صد حسابی توییتری که خبر ترور سردار حاجی‌زاده را منتشر کرد/ اخبار جعلی، معضلی بین‌المللی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، به نقل از مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، پس از حادثه پارچین، روابط عمومی وزارت دفاع، طی گزارشی در خصوص حادثه ای که عصر روز چهارشنبه (۴ خرداد) در یکی از واحد های تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه پارچین به وقوع پیوست اطلاع رسانی کرد. طی این حادثه مهندس «احسان قدبیگی» به شهادت رسید و یکی از دیگر از همکاران وی نیز دچار جراحت شد. براساس گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، تحقیقات برای چگونگی رخداد این حادثه در دست بررسی است.

بعد از اعلام رسمی وزارت دفاع در خصوص این حادثه، یک حساب کاربری در توئیتر که خود را منتصب به نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی معرفی کرده است، در توییتی مدعی شد که این سانحه یک اقدام تروریستی با قصد ترور سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران بوده که موفقیت آمیز نبوده و دست کم چهار افسر سپاه پاسداران در اثر آن کشته شدند.

این توییت مورد توجه تعدادی از کاربران توییتر قرار گرفته و دستمایه حساب های معاند برای برجسته سازی این شایعه و خبر جعلی شده است. اما نکته قابل توجه در خصوص ادعای حساب کاربری Terror Alarm آن است که هیچ یک از خبرنگاران رسمی و حرفه‌ای، آن را مستند ندانسته و بازنشر و تایید آن صرفاً توسط حساب‌هایی صورت گرفته که به طور فعال علیه جمهوری اسلامی فعالیت کرده و همواره مروج اقدامات خشونت بار و اغتشاشات هستند.   از بررسی ادعای این توییت در توییت‌های دیگر نیز مشخص می‌شود که این خبر تنها توسط این حساب کاربری مطرح شده و هیچ منبع دیگری ادعای مشابهی را منتشر نکرده است در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها یک حساب کاربری وابسته به شبکه سعودی که علیه ایران تبلیغات می‌کند، با استناد بر ادعای Terror Alarm آن را بازنشر کرده است).
 

 پشت پرده حساب توییتری TEROR ALARM

آغاز فعالیت این حساب در سال ۲۰۱۶ بوده که خود را یک رسانه مستقل و غیرانتفاعی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین معرفی کرده و به کار رصد اخبار و گزارش حوادث تروریستی در سراسری جهان به زبان انگلیسی مشغول است؛ اما نکته بسیار مهم درخصوص این حساب کاربری سابقه طولانی مدت آن در انتشار اخبار جعلی و غیر واقعی بوده که از قرار معلوم نه فقط کاربران فارسی زبان، بلکه بسیاری از کاربران جهان را دچار خطا کرده است.

جدیدترین خبر جعلی که اوایل حمله نظامی روسیه به اوکراین توسط این حساب کاربری منتشر شد و بازخورد بسیاری حتی در کانال‌های فارسی زبان داشت، به تصویر دختر مربوط می‌شد که با یک اسلحه در اتوبوس نشسته بود و حساب مذبور آن را با عنوان «زندگی در اوکراین [در شرایط جدید] منتشر کرده بود. تصویری که بعداً مشخص شد در واقع برای یکی از اینستاگرامرهای اهل سیبری است که آن عکس را در سال ۲۰۲۰ در صفحه شخصی خود منتشر کرده بود.
حساب کاربری Terror Alarm حتی در مقاطعی توانسته موجب خطا افتادن رسانه‌های بین المللی نیز شود. سال گذشته طی حادثه‌ای که مردی اقدام به کشتن ۵ نفر در یکی از شهر های نروژ کرد؛، این رسانه با بازنشر یک تصویر مدعی شد، تصویر مربوط به قاتل فراری این حادثه است. این تصویر که مورد توجه کاربران توییتر قرار گرفت و بعد چند روزنامه ایتالیایی، فرانسوی و یونانی هم آن را تحت عنوان تصویر مجرم منتشر کردند.  بعد تر نیز مشخص شد که تصویر منتشر شده توسط این حساب کاربری در واقع متعلق به یکی از تولید کنندگان محتوا در یوتوب است که در حیاط خانه خود با تیرکمان تمرین تیراندازی کرده و ویدئوی آن را به اشتراک می‌گذارد. به گزارش  DW آلمان، بعد از انتشار تصویر اشتباهی، این فرد مورد تهاجم بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفته و کمپین‌هایی برای آزار و اذیت او نیز به وجود آمد تا حدی که زندگی روزانه او را با اختلال‌هایی مواجه ساخته است.
حتی شخصیت‌های سیاسی جهان نیز از اخبار جعلی منتشر شده توسط این حساب کاربری مصون نبوده‌اند. بعد از تظاهرات تعدادی از رانندگان کامیون در اوتاوا به علت سیاست‌های واکسیناسیون دولت کانادا، این حساب کاربری در توییتی ادعا کرد که جاستین ترودر، نخست وزیر این کشور از ترس این تظاهرات به آمریکا فرار کرده است. ادعایی که مورد توجه بسیاری از کاربران کانادایی و آمریکایی قرار گرفت و آن را در صفحات خود بازنشر کردند. این خبر که حتی توسط یکی از نمایندگان جمهوری خواه آمریکا هم مورد توجه قرار گرفت با انتقاد رسانه‌های آمریکایی برای شایعه پراکنی و عدم توجه به منبع خبر مواجه شد.

 حسابی توییتری که حتی مستند هم ندارد

موارد از این دست که این حساب کاربری اقدام به انتشار اخبار جعلی و دورغین کرده در رسانه‌ها بسیار موجود است؛ از شایعه حمله لیزری چین به هواپیمای نظامی استرلیا گرفته تا کشتار بزرگ بخاطر انفجار مخازن نفت در اندونزی طی حملات تروریستی؛ در واقع با جستجوی نام این حساب کاربری در رسانه‌ها، مشاهده می‌شود که تنها مطالبی درباره آن منتشر شده است که در رد شایعات این صفحه توییتری بوده و در مساله‌ای مورد استناد قرار نگرفته است.

صفحه Terror Alarm که دارای سابقه زیادی در رسانه اجتماعی توییتر است، تا امروز توانسته مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گیرد. این صفحه که متعلق به هیچ رسانه مستقل و ثبت شده‌ای نیست، تنها در توییتر فعالیت می‌کند و هیچ مستنداتی را تاکنون برای دسترسی‌های ویژه خود ارائه نکرده است. در موارد بیشماری که این صفحه توسط رسانه‌های مطرح جهان نیز مورد هجمه قرار گرفته نیز با منتشر کردن یک اصلاحیه بر مطالب‌اش خود را از قوانین سختگیرانه شبکه‌های اجتماعی برای انتشار مطالب نادرست حفظ کرده است.

اخبار جعلی؛ معظلی بین المللی

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، شایعات و اخبار جعلی گرچه به خودی خود دارای ارزش ذاتی نیستند، اما بزرگترین هدف آن‌ها برجسته شدن و مطرح شدن توسط جمع کثیری از کاربران شبکه‌های اجتماعی است. بعد از حادثه تروریستی و شهادت سرهنگ صیاد خدایی که افکار عمومی داخل کشور نسبت به حوادثی از این دست حساس شده است، رسانه‌ای شایعه پراکن مانند صفحه مذبور فرصت را برای انتشار اخبار جعلی و دروغ برای خطا انداختن جامعه و حتی تصمیم گیران بسیار مغتنم شمارده و با طرح هر ادعای غیر مستندی می‌تواند حساسیت کافی را در کاربران ایجاد کند. از سوی دیگر بازوی دوم این رسانه کاربرانی هستند که شایعات آن را پخش کرده و یا اصطلاحاً پروموت می‌کنند؛ امری که موجب قوت گرفتن دروغ هایی می‌شود که می‌تواند در کاربرانی که با آن‌ها مواجه می‌شوند شبهاتی ایجاد کنند که حتی زمینه و وقت کافی برای صحت‌سنجی آن‌ها نخواهند داشت.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x