اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

رفع چالش‌ها با مناظرات دانشجویی

رفع چالش‌ها با مناظرات دانشجویی

اختتامیه پنجمین دوره مسابقات دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ،معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: آنچه در مناظرات دانشجویی توسط دانشجویان مطرح می‌شود باید به عنوان راه حل برای چالش‌هایی که در راه توسعه گفتمان مهارتی با آن روبه‌رو هستیم مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، دکتر سلیمان عباسی، در اختتامیه پنجمین دوره مسابقات دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی ضمن تبریک به مناسبت آزاد سازی خرمشهر و تسلیت جهت فروریختن ساختمان متروپل در شهر آبادان، اظهار کرد: این مسابقات با هدف هویت بخشی به دانشجویان آموزش و تمرین فن‌بیان، مناظره و اهتمام به گفت‌وگوی صحیح و منطقی، همچنین به منظور توسعه گفتمان مهارتی در بین دانشگاهیان و جامعه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ضرورت ترویج فرهنگ مناظره در چهارچوب اخلاق، احترام متقابل و احترام به نظر مخالف در بخش‌های مختلف جامعه از اهداف این مسابقات است.


معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه اساس مناظره گفت‌وگو است مطرح کرد: در گفت‌وگو فرصت شنیدن نظرات مخالف فراهم می‌شود و این امر به افراد می‌آموزد که نظرات مخالف را بشنوند و صبور باشند و همچنین نظرات خود را بیان کنند.

عباسی با اشاره به اینکه مناظره و گفتمان در کشور سبقه دینی، ادبی و اسطوره‌ایی دارد خاطرنشان کرد: بسیاری از فلاسفه معتقد هستند گفت‌وگو عملی اخلاقی است به این معنی که عمل به حساب می‌آید؛ اما برخی افراد سخن را جزو عمل نمی‌دانند، در حالی نه تنها سخن عمل محسوب می‌شود بلکه بسیار ارزشمندتر از برخی اعمال است.

وی با بیان اینکه انسان‌های متواضع فارغ از نتیجه گفت‌وگو درباره عقاید خود صحبت می‌کنند و خود را در معرض نقد می‌گذارند، تصریح کرد: نفس این عمل فارغ از نتیجه آن یک عمل اخلاقی و یک تمرین مهارتی است. توسعه فرهنگ گفت‌وگو در جامعه سبب افزایش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: آنچه در این مناظرات توسط دانشجویان مطرح می‌شود به عنوان راه حل برای چالش‌هایی که در راه توسعه گفتمان مهارتی با آن روبه‌رو هستیم مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بخش آموزش‌های مهارتی باید بیش از آنچه تا کنون شاهد بوده‌ایم از ظرفیت‌های علمی دانشجویان بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه این مناظرات باید مسئله محور باشند تصریح کرد: صرف برگزاری مناظره کافی نیست و علاوه بر کار آموزشی، تمرینی و کسب تجربه این مناظرات باید مشکلات جامعه را حل کند و به موضوع تولید نیز گره بخورد. دانشجویان علمی کاربردی می‌توانند با تلاش و انگیزه‌های خداپسندانه و ترویج مهارت، اشتغال و کارآفرینی، پرچمدار و یاری‌گر تحقق شعار سال و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشند، همچنین امید و نشاط را با نگاه حل مسئله در جامعه گسترش دهند.

در ادامه بهزاد رضایی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان ضمن تشکر از تمام شرکت‌کنندگان در این مناظرات، اظهار کرد: باید به دانشجویان مهارت بیان را بیاموزیم تا بتوانند خواسته‌های خود را به درستی بیان کنند و این موضوعی است که باید در دانشگاه بیاموزند.

وی با اشاره به اینکه در آموزش‌های دوران تحصیلی کتابی مخصوص تدریس فن بیان و گفت‌وگوی صحیح وجود ندارد، ادامه داد: به همین جهت در جامعه در بسیاری از موارد ما به جای گفت‌وگوی سازنده به مجادله می‌پردازیم؛ زیرا تصور ما از گفت‌وگو این است که باید خواسته و نظر خود را به دیگری تحمیل کنیم و یک گفت‌وگوی خوب یعنی اینکه حرف من باید به کرسی بنشیند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تاکید کرد: هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی از برگزاری این مناظرات هدایت افراد به سمت گفت‌وگوی مثمر است.

رضایی بیان اینکه گفت‌وگوی درست و با پشتوانه علمی و اطلاعات کافی برای تمام افراد جامعه مفید است، اضافه کرد: باید فرهنگ گفت‌وگوی مثمر را در میان افراد جامعه ترویج دهیم تا مردمانی دانا و آگاه داشته باشیم و آینده‌ایی روشن برای کشور عزیزمان رقم بزنیم.

گفتنی ست در پایان این مراسم تیم استان فارس مقام چهارم، تیم استان البرز مقام سوم، تیم استان خراسان رضوی مقام دوم و تیم استان اصفهان مقام اول را کسب کردند.

احمدمالکی

خانم میرزایی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x