بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود

بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» با دبیری «ملا بختیار» و با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان کشورهای مختلف جهان در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود.
یوبیل برنزی جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ» با دبیری «ملا بختیار» نویسنده برجسته اقلیم کردستان، با شعار «شهود و آزاد، آذین ‌گلاویژند»، با همت مؤسسه روشنفکری «گلاویژ» به ریاست دکتر «ئیبتسام اسماعیل قادر» و با حضور ۲۵۰ شخصیت برجسته ادبی، شاعر، مترجم، منتقد و هنرمند از کشورهای مختلف جهان؛ در بخش‌های رقابتی و غیرقابتی، برپایی چندین پنل و نشست تخصصی ادبی در هتل «راداما»، نمایشگاه بزرگ هنرهای تجسمی، نمایشگاه بزرگ کتاب در سالن‌های فرهنگی و جگه‌ره؛ از روزهای ۴ تا ۷ خرداد ماه جاری (۲۵ تا ۲۸ می ۲۰۲۲) در تالار هنر در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگی و هنری اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود.
جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»، ۲۵ سال است که به صورت مداوم و با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان کشورهای مختلف جهان؛ فعالیت‌های فرهنگی و نشست‌های تخصصی خود را در منطقه خاورمیانه و در میانه بحبوحه جنگ و کشکمش‌های غرب قاره آسیا بدون وقفه برگزار کرده است و از این به بعد نیز قرار است به صورت گسترده‌تر فعالیت‌های خود را در حوزه‌های تخصصی هنری از جمله؛ موسیقی، تئاتر و … به صورت حرفه‌ای و رقابتی ادامه دهد.
در مراسم افتتاحییه این رویداد معتبر فرهنگی و هنری؛ چندین گروه موسیقی سرشناس و خواننده مطرح کُرد، با همکاری موسیقدان‌ها و رهبرهای ارکستر سرشناس اقلیم کردستان در تالار هنر شهر سلیمانیه به اجرای برنامه می‌پردازند. همچنین قرار است سه هنرمند و شخصیت باتجربه و تأثیرگذار حوزه موسیقی و همچنین دو نویسنده کُرد با اهدای جایزه «یوبیل برنزی» به صورت ویژه مورد تقدیر قرار گیرند. در روز اختتامییه نیز، برندگان بخش‌های مختلف رقابتی داستان، شعر و پژوهش معرفی می‌شوند و تندیس و لوح تقدیر جشنواره را دریافت می‌کنند.
در روزهای برگزاری یوبیل برنزی جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ»، نمایش «مالی خوشه‌ویستی» (خانه‌ای برای دوست داشتن) به کارگردانی «پیشرو حسین» از هنرمندان باتجربه و سرشناس تئاتر اقلیم کردستان نیز به روی صحنه می‌رود.
همه ساله ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی با آثار و سخنرانی خود در اکثر دوره‌های جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ» حضور داشته‌اند و امسال نیز با آثار خود در این رویداد مهم فرهنگی و هنری حضور دارند.
جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی اقلیم کردستان و منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود که ۲۵ سال است با همت و تلاش مسئولان فرهنگی و ادبیان شرکت کننده، جایگاه ویژه‌ای را در میان فعالیت‌های فرهنگی منطقه به خود اختصاص داده است؛ که همیشه و به طور مداوم، این جشنواره؛ زمینه‌ای آزاد و مناسب را برای ارائه مطالب، دیدگاه‌ها و خلاقیت نویسندگان فراهم کرده است. کشف چندین استعداد جدید در این رویداد مهم ادبی، گواهی این ادعا است که از این طریق و از این فرصت مناسب، توانسته‌اند آثار خود را در اختیار نویسندگان باتجربه قرار دهند؛ که این خود، باعث نزدیک شدن دیدگاه‌ها و نظرات مختلف به یکدیگر می‌شود.
اعضای کمیته برگزاری یوبیل برنزی جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» عبارتند از: سامی هادی، دکتر ئیبتسام اسماعیل قادر، دکتر نوزاد احمد اسود، طلعت طاهر و سیامند هادی. همچنین مدیر هنری و مدیر ارتباطات این رویداد معتبر ادبی و هنری بر عهده سوران نقشبندی است.
جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» توسط مرکز فرهنگی «گلاویژ» برگزار می‌شود که در سال ۱۹۶۶ در شهر سلیمانیه تأسیس شده است و به صورت مداوم به ادبیات، اندیشه و فرهنگ روشنفکری پیشرفته اهمیت ‌داده است. از دیگر خصوصیات این مرکز مهم فرهنگی جایزه‌ ویژه‌ای به اسم «کردستان» است که به نویسندگان و اندیشمندان سرشناس جهان اهدا می‌شود؛ این جایزه، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ به «آدونیس» شاعر و متفکر عرب، برای دومین بار در سال ۲۰۱۴ به «شیرکو فتاح» رمان‌نویس آلمانی و اصالتا کُرد و برای سومین باز نیز در سال ۲۰۱۵ به «فولکر براون» Volker Braun شاعر آلمانی اهدا شد.
هدف از تأسیس جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»، بنیادنهادن و تقویت امواج ارتباطات فرهنگ کُردی با فرهنگ ملیت‌های مختلف در بستر خلق دیالوگ فرهنگی باز است. این جشنواره، تنها رویداد مهم فرهنگی در اقلیم کُردستان عراق است که هر ساله بدون توقف فعالیت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهد.
مدیریت روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ».

علیرضا نیاکان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x