پیش بینی قوانین جدید، راهکار کنترل آسیب های اجتماعی نوظهور است

پیش بینی قوانین جدید، راهکار کنترل آسیب های اجتماعی نوظهور است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

هیأت مدیره‌ سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان دیدار نمود.
به گزارش واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان، محمد حسین آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در این دیدار با بیان اینکه وضعیت جامعه در حوزه مسائل اجتماعی با تغییر و تحولات گسترده و نوظهوری روبه رو گردیده است که بخش عمده آن مربوط به استفاده نادرست، نبود دانش و علم کافی نسبت به سواد رسانه ای در فضای مجازی است به همین دلیل با گروه فراوانی از اقشار مختلف جامعه روبه رو هستیم که شیوه صحیح استفاده از فضای مجازی را نمی دانند امّا برای پر نمودن اوقات فراغت، آموزش و کسب درآمد به این فضای بی انتها وارد می شوند.
این مقام مسئول، اذعان نمود: عدم کنترل هر پدیده نوظهوری در جامعه سبب ساز ورود آسیب های اجتماعی و افزایش جرائم خواهد شد به همین دلیل شناخت به موقع و برنامه ریزی برای قانونگذاری و پیشگیری، مسئله مهمی است که نباید از آن غافل شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان، ورود اینترنت در دو دهه اخیر را پدیده ای نوظهور دانست که هر روز به دامنه خدمات و قابلیت های آن افزوده می شود و اگر برای مواجهه با فرآیندهای نوین در بستر فضای مجازی راهکاری سنجیده نشود جرائم این بخش بیش از گذشته خواهد شد.
آقایی، ادامه داد: مسئولان و قانونگذاران برای مصونیت شهروندان از آسیب های فضای مجازی و کنترل جرم باید پیگیر تصویب قوانین جدید و مطابق با نوع فرآیند و کاربرد فضای مجازی باشند همچنین اقدامات لازم و به موقع را با انجام آسیب شناسی انجام دهند تا از میزان خطرات و دامنه آسیب های اجتماعی فضای مجازی و رایانه کاسته شود.
بگفته این مقام مسئول، برای حل و فصل کاهش آسیب های پدیده های نوظهور باید قوانین جدید و به روز پیش بینی شود چرا که قانون های پیشین برای موضوعات و فرآیندهای جدید، کاربردی ندارد.
به عقیده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان، امروز مسئولان در حوزه فضای مجازی لازم است اقدامی عاجل در زمینه اصلاح و بازنگری قانون نظام صنفی رایانه ای داشته باشند.
به بیان وی، جاذبه های فضای مجازی سبب محبوبیت آن در میان اقشار مختلف جامعه گردیده است و شهروندان به وسیله تبلت، رایانه، گوشی های تلفن همراه و دیگر دستگاه های دیجیتال برای انجام اقدامات لازم در زمینه حرفه و وظایفی که برعهده دارند از فضای مجازی استفاده می نمایند.


این مقام مسئول، اذعان کرد: در حال حاضر راهبرد مشخصی در زمینه نظارت در فضای مجازی و آسیب های نوپدید وجود ندارد و امروز که فضای مجازی به تمامی سطوح، شیوه و سبک زندگی مردم نفوذ پیدا کرده است باید هرچه سریع تر برنامه ریزی مدون و کاربردی جهت مصونیت، حفظ جایگاه انسانی، معنوی و مادی مردم ارائه گردد و این معاونت از عنوان انجمن صنفی رایانه‌ای انتظار دارد تا با دستگاه قضایی ارتباط بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به افزایش روند پرونده های قضایی در زمینه جرائم فضای مجازی، خاطرنشان ساخت: فضای مجازی شبکه گسترده ای است و دستگاه قضایی نقش محوری در کاهش و پیشگیری از جرائم را بر عهده دارد که با مشارکت دستگاه ها امکان پذیر می شود.
نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان از ورود تعداد زیادی پرونده به دادگستری جلوگیری کرد
آیت اللهی، عضو هیأت مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان بزرگترین تشکل مردم نهاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد و از سال ۱۳۸۴ براساس قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار و آئین‌نامه مصوب هیأت وزیران فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: هدف و مأموریت این سازمان، تنظیم مناسبات بخش خصوصی و دولت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مشارکت مؤثر در ساماندهی امور تجاری رایانه‌ای است .
وی به معرفی کمیسیون های زیر مجموعه همچنین فعالیت های این نظام از ابتدای تأسیس تا امروز پرداخت و گفت: نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان با ریش سفیدی و ورود به موقع در پرونده های شاکیان با موضوعات مربوط به حوزه رایانه از ورود تعداد زیادی پرونده به دادگستری کل استان اصفهان جلوگیری نموده است.
بگفته عضو هیأت مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان، استفاده از روش کدخدا منشی در حل و فصل شکایت های وارده جایگزین روش قهری و ارسال پرونده ها به دادگستری به منظور پیشگیری و کاهش جرائم بعدی می باشد که با قوّت در حال اجراء می باشد.


وی، ادامه داد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در حال حاضر به عنوان حافظ منافع بخش خصوصی به عنوان بازوی مشورتی دولت و حاکمیت درسطوح کلان و سیاست‌گذار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش و جایگاه تعیین کننده‌ای دارد.
نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x